گروه بورس: رینگ صادراتی بورس نفت بعد از ۲ هفته تاخیر با معامله ۲۰ هزار تن نفتای سنگین راه‌اندازی شد.

مهدی کرباسیان رئیس هیات‌رئیسه صندوق بازنشستگی صنعت نفت در گفت‌وگو با همشهری از انجام اولین معامله در رینگ صادراتی بورس نفت خبر داد و افزود: رینگ صادراتی بورس فراورده‌های نفتی در حال حاضر آمادگی گسترش فعالیت ومعامله اقلام جدید را دارد.

به گفته کرباسیان این هفته دومین معامله در رینگ صادراتی بورس نفت به ثبت خواهد رسید.

رئیس هیات رئیسه بزرگ‌ترین سهامدار بورس نفت در ادامه از گسترش معاملات در تالار کیش خبر داد و گفت: هیات پذیرش بورس کالا به تازگی با ورود ۷ قلم دیگر از محصولات پتروشیمی موافقت کرده است بنابر این انتظار می‌رود به‌زودی معامله این اعلام در بورس نفت رونق بگیرد.

کرباسیان همچنین ضمن ابراز رضایت از عملکرد بورس فراورده‌های نفتی پیش‌بینی کرد: در خرداد ماه معاملات بورس کالا رونق بگیرد.

غلامعباس زنگی‌آبادی ناظر معاملات بورس کالا هم به همشهری گفت: با خرید ۲۰ هزار تن نفتای سنگین از سوی یک شرکت خارجی رینگ صادراتی بورس نفت راه‌اندازی شده است.

به گفته زنگی‌آبادی هر تن نفتای سنگین روز سه‌شنبه هفته پیش که روز عرضه در بورس نفت است ۹۷۹ دلار قیمت داشت.

ناظر معاملات بورس کالا همچنین از عرضه دوباره فرآورده‌های نفتی در رینگ صادراتی خبر داد و افزود: سه‌شنبه هفته جاری نفت و قیر به‌ترتیب از سوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت نفت جی عرضه خواهد شد.

اما نفتای سنگین زمانی در رینگ صادراتی عرضه می‌شود که به گفته ناظر معاملات بورس کالا، نفتای سبک ازفهرست معاملات بورس کالا حذف شده است.غلام عباس زنگی آبادی، در این خصوص به موج گفت: نفتای سبک و سنگین ۲ هفته در تابلوی معاملات شرکت بورس کالا قرار داشت.

هفته گذشته در بورس کالای ایران ۱۹۶ هزار و ۱۱۵ تن انواع محصولات نفتی، فلزی و کشاورزی به ارزش یک تریلیون و ۸۲۸ میلیارد ریال داد و ستد شد.

به گزارش اطلاع‌رسانی بورس کالای ایران، تالار این بورس در هفته قبل شاهد ۲۲۶ هزار و ۱۰ تن عرضه در مقابل ۳۹۳ هزار و ۶۴۰ تن تقاضا بود.

براساس این گزارش در هفته گذشته در رینگ محصولات پتروشیمی، با معامله ۲۰ هزار تن نفتای سنگین به ارزش ۱۸۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال به‌طور رسمی رینگ صادراتی بورس کالای ایران آغاز به کار کرد که از لحاظ حجم و ارزش به‌ترتیب صاحب ۱۰.۲۰ و ۹.۹۱ درصد از کل بازار را در این هفته شامل شد.

در گروه معاملاتی قیر نیز ۵۹ هزار و ۴۴۰ تن قیر به ارزش ۱۸۴ میلیارد و ۲۷۶ میلیون و ۵۴۰ هزار ریال معامله شد که به لحاظ وزن و ارزش به‌ترتیب ۳۰.۳۱ و ۱۰.۰۸ درصد از کل بازار را به‌خود اختصاص داده است.

این گزارش حاکی است:در هفته قبل ۱۰۱ هزار و ۱۷۰ تن انواع محصولات فولادی به ارزش ۹۴۹ میلیارد ریال معامله شد که به لحاظ وزن و ارزش به‌ترتیب ۵۱.۵۹ و ۵۱.۹۱ درصد از کل بازار را به‌خود اختصاص داد.

از کل معاملات صورت گرفته در بورس کالا طی هفته گذشته ۱۰۷ هزار و ۴۵۵ تن به ارزش ۹۶۷ میلیارد ریال به‌صورت سلف و ۴۱۰ تن به ارزش ۳ میلیارد ریال به‌صورت نسیه و ۸۸ هزار و ۲۵۰ تن به ارزش ۸۵۷ میلیارد ریال به‌صورت نقدی داد و ستد شد. آمار کل معاملات بورس کالا در هفته قبل، از لحاظ حجم ۳۸ درصد و از نظر ارزش ۳۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

ورود پتروشیمی به رینگ صادراتی

ایسنا: مدیر اتاق پایاپای شرکت بورس کالاهم با اشاره به عرضه نفت در رینگ صادراتی گفت: عرضه محصول قیر در رینگ صادراتی مشکلی نداشته واین فراورده نفتی سه‌شنبه آینده در رینگ صادراتی معامله خواهد شد.

یعقوبی یادآور شد: در جلسه این هفته کمیته‌ پذیرش ۸۰ درصد محصولات پتروشیمی ‌و سنگ آهن مورد بررسی قرار می‌گیرند. طبق نظر سازمان بورس بعد از انجام مراحل پذیرش و تکمیل فرم‌های مورد نیاز محصولات این شرکت در بورس کالا عرضه می‌شود.

او خاطرنشان کرد: سایر محصولات پتروشیمی ‌نیز به مرور وارد این رینگ خواهند شد.

کد خبر 52745

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز