دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

گروه بورس: بورس نفت که ۲۸ بهمن‌ماه سال ۸۶، بعد از حل و فصل اختلاف‌های وزارتخانه‌های نفت و اقتصاد افتتاح شد، ظرف چند روز آینده اولین گام را برای تبدیل به یک بازار بین‌المللی برخواهد داشت.

این خبر را مهدی کرباسیان رئیس‌هیات مدیره صندوق بازنشستگی صنعت نفت به عنوان بزرگترین سهامدار بورس نفت در گفت‌وگو با همشهری، اعلام کرد و گفت: با ورود اقلام جدید رینگ صادراتی بورس کالاهای نفتی ظرف یک یا دو روز آینده با معامله ۳۰ هزار تن نفت کوره که از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی عرضه می‌شود راه‌اندازی خواهد شد.

کرباسیان با اشاره به جلسه روز شنبه با مدیرعامل بورس کالا، از عملکرد تالار کیش ابراز رضایت کرد و افزود: این جلسه برای ارزیابی عملکرد فعالیت یک ماهه بورس کالاهای نفتی و برنامه ریزی برای ماه‌های آتی برگزار شد.

به گفته او حجم معاملات در مدت اندک سپری شده رضایت بخش بوده هرچند که قطعا تنوع اقلام قابل عرضه به علت محدودیت، مناسب به نظر نمی‌رسد.

کرباسیان ادامه داد: باتوجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و تاکیدات رئیس‌جمهوری و وزرای اقتصاد و نفت بر ‌رونق گرفتن بورس کالاهای نفتی ظرف یک هفته آینده جلسه مدیران بورس کالا و مدیر عامل شرکت بازرگانی پتروشیمی برگزار خواهد شد تا مقدمات ورود اقلام جدید محصولات پتروشیمی به این بورس فراهم شود.

او با اشاره به آغاز عرضه پلی‌اتیلن در بورس کالاهای نفتی افزود: مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای ورود اقلام جدید محصولات پتروشیمی به راه‌اندازی رینگ صادراتی بورس کالاهای نفتی تاکید دارد، بنابراین به نظر می‌رسد باتوجه به آغاز معاملات بین‌المللی، با فروش ۳۰ هزار تن نفت کوره به زودی فهرست کالاهای قابل معامله در تالار کیش تکمیل‌تر شود.

کرباسیان از افزایش تنوع در بورس کالاهای نفتی در سال ۸۷ ابراز اطمینان کرد و گفت: عرضه کالاهای نفتی با شفاف‌سازی قیمت‌ها ضمن حمایت از تولید‌کننده به سلامت اقتصاد کشور منجر می‌شود، علاوه بر این مصرف‌کننده هم فرصت مناسب برای معامله مستقیم با تولید‌کننده را به دست می‌آورد.

رئیس‌هیات مدیره صندوق بازنشستگی صنعت نفت پیش‌بینی کرد بعد از نفت کوره، روغن پایه و محصولات پتروشیمی در فهرست معامله‌های بین‌المللی بورس کالاهای نفتی قرار بگیرد. او در مورد سرنوشت فاز دوم بورس نفت و عرضه نفت خام تصریح کرد: در این خصوص منتظر مذاکرات و تصمیم‌گیری وزرای نفت و اقتصاد هستیم.

کرباسیان به نقل از دانش جعفری وزیر اقتصاد از فعالیت کمیته‌ای جهت مطالعه پرونده فاز۲ بورس نفت ظرف یک یا ۲ماه آینده خبر داد.

کد خبر 48756

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز