سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

گروه بورس: جلسه هماهنگی وزارت نفت و سازمان خصوصی‌سازی هفته آینده تشکیل می‌شود.

سال گذشته در شرایطی که دولت تلاش می‌کرد برنامه کاهش تصدیگری را اجرا کند وزارت  نفت نتوانست در فهرست فعالان اجرای بند ج اصل ۴۴ جایگاه چندان مناسبی به دست آورد و البته از این بابت بارها مورد انتقاد قرار گرفت، هر چند که متولیان صنعت نفت هم در دفاع، شرایط و روابط پیچیده زیرمجموعه‌های پردرآمدترین وزارتخانه دولت را مورد تاکید قرار دادند.

اما به رغم همه این کش و قوس‌ها تصمیم هیأت وزیران در انتخاب داوری برای حل اختلافات، وزارت نفت را امیدوار کرده در سال جدید روند شرکت‌های زیرمجموعه خود را با سرعت بیشتری واگذار کنند.

پرویز راحت مدیر کل اجرای اصل‌۴۴ وزارت نفت در این خصوص به همشهری گفت: مصوبه مورخ ۲۴ بهمن هیأت وزیران راه‌حل اجرایی برای حل و فصل اختلاف‌های وزارتخانه‌های دولت با سازمان خصوصی‌سازی پیش‌بینی کرده، به این معنا که در صورت به بن‌بست رسیدن مذاکرات دوطرف تصمیم نهایی را معاون اول رئیس جمهوری اتخاذ خواهد کرد و این رأی از سوی هیأت دولت هم پذیرفته خواهد شد.

راحت معتقد است: این تصمیم جدید قطعا افزایش سرعت واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه وزارتخانه‌های دولت به دنبال خواهد داشت.

به گفته مدیر کل اجرای اصل ۴۴ در وزارت نفت اولین جلسه هماهنگی وزارت نفت با سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری زیرمجموعه‌های شرکت ملی نفت هفته آینده برگزار خواهد شد.

راحت ادامه داد:  وزارت نفت برنامه خود برای واگذاری زیرمجموعه‌هایش را به سازمان خصوصی‌سازی ارائه داده و منتظر اعلام نظر این سازمان است.

او گفت: در حال حاضر شرکت پالایش نفت اصفهان و حفاری شمال در اولویت واگذاری قراردارد و وزارت نفت منتظر تعیین زمان عرضه از سوی سازمان خصوصی‌سازی است.

به گفته مدیر کل اجرای اصل ۴۴ وزارت نفت، مجوز واگذاری ۴۰ ‌شرکت نفتی صادر شده و انتظار می‌رود تا آخر فروردین هماهنگی‌های لازم برای زمان واگذاری از طریق مزایده با بورس با توجه به مصوبه هیأت وزیران اعلام شود.

او افزود: تمام مراحل اداری واگذاری این 40‌شرکت انجام شده و ادامه روند خصوصی‌سازی این شرکت‌ها در حال حاضر منوط به نهایی شدن گزارش حسابرسی رسمی است چون بدون این گزارش عملا امکان قیمت‌گذاری وجود ندارد.

راحت ادامه داد: پس از بررسی جلسه هیات عالی واگذاری گزارش رسمی دادگستری مورد مطالعه قرار خواهد گرفت و براساس نتایج این جلسه زمان مناسب برای واگذاری
شرکت‌های نفتی از طریق بورس یا مزایده اعلام خواهد شد.

به گفته مدیر کل اجرای اصل ۴۴ وزارت نفت در حال حاضر حسابرس رسمی 5شرکت نفتی آماده است و وزارت نفت در جلسه هماهنگی با سازمان خصوصی‌سازی نظرات خود را در خصوص این گزارش اعلام خواهد کرد.

راحت از اعلام اسامی این شرکت خودداری کرد و ا فزود: گزارش حسابرسی رسمی در خصوص 5 شرکت از جمله شرکت هلیکوپتری از نظر وزارت نفت دارای نقایص و ایراداتی است در نتیجه تلاش خواهیم کرد این نواقص در جلسه هیأت عالی واگذاری مورد توجه قرار گیرد.

مدیر کل اجرای اصل ۴۴ وزارت نفت به رغم همه مشکلات پیچیدگی‌های موجود در روند واگذاری شرکت‌های نفتی امیدوار است با توجه به درج رقم درآمد حاصل از واگذاری‌ها به خصوص واگذاری زیرمجموعه وزارت نفت و تاکید بر حل اختلاف ارگان‌های دولتی و سازمان خصوصی‌سازی، واگذاری زیرمجموعه‌های وزارت نفت در سال ۸۷ با سرعت بیشتری به نتیجه برسد.

نهایی شدن واگذاری سهام پتروشیمی رازی

رئیس امور مجامع و سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: واگذاری سهام پتروشیمی رازی به خریدار خارجی، در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی نهایی می‌شود.

به گزارش ستاد خبری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی، حسین علی زادمهر، افزود: برای نخستین بار اطلاعات مربوط به شرکت‌های خصوصی شده به‌طور دقیق و جامع در این نمایشگاه ارائه می‌شود.

زادمهر ادامه داد: اطلاعات طرح‌های مصوب دولت در مصوبه‌های استانی برای مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک به مردم و سرمایه‌گذاران ارائه خواهد شد.

کد خبر 48135

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز