چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۸
۰ نفر

گروه بورس: وقتی در ساعت 9 و 34 دقیقه و 25 ثانیه بیست وهشتمین روز بهمن 86 با معامله 2 هزار تن محصول پلی اتیلن فعالیت رسمی بورس فرآورده‌های نفتی یا به‌اصطلاح بورس نفت کلید خورد وزرای نفت واقتصاد بعد از ماه‌ها اختلاف نظر جدی، لبخند به لب در کنار یکدیگر ایستادند

و در ادامه سلسله اخبار خوش اعلام کردند: به همین زودی‌ها معاملات در این بورس تخصصی گسترش خواهد یافت وبه تدریج محصولات جدیدتری برای معامله در تالار کیش پذیرفته خواهند شد اما این هم پایان راه نخواهد بود.

به این ترتیب مقرر شد با تشکیل کارگروه بورس نفت بعد از فاصله زمانی نه چندان زیاد با راه‌اندازی مرحله دوم این طرح مقدمات عرضه نفت خام هم فراهم آید.

در آن روزها تحلیلگران خارجی افتتاح تالار کیش را تلاش ایران برای تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی و کاهش نقش دولت توصیف کردند اما بر این نکته هم اصرار داشتند که بورس نفت ایران نخواهد توانست همپای رقیب اماراتی خود به پیش برود. 

همان روز خبرگزاری بلومبرگ به نقل از دالتون گریس کارشناس مؤسسه تحقیقات نفت ابوظبی پیش‌بینی کرد، به‌نظر نمی‌رسد میزان نقدینگی جذب شده در بورس نفت ایران چندان قابل توجه باشد.

بلومبرگ در ادامه گزارش خود تاکید کرد: ایران از سال 2005 تاکنون قصد راه‌اندازی بورس مبادلات نفت خام در منطقه خاور میانه را داشت اما امارات با استفاده از این تاخیر دست به کار شد و زودتر از ایران، نخستین بورس مبادله نفت خام منطقه را راه‌اندازی کرد.

امروز بیش از 5 ماه از زمان راه‌اندازی مرحله اول بورس نفت می‌گذرد اما متأسفانه همانطور که کارشناسان بین‌المللی پیش‌بینی می‌کردند کماکان خبری از افتتاح مرحله دوم بورس نفت نیست وظاهرا متولیان طرح هنوز به این باور نرسیده‌اند که هر روز تاخیرایران به معنای فرصت بیشتر رقبا برای تسخیر بازارهای منطقه ویکه تازی است و احتمالا به همین دلیل هم هست که بعد از گذشت روزها وماه‌ها نه تنها کارگروه بورس نفت تشکیل جلسه نداده بلکه اعضای آن به‌صورت کامل هم انتخاب  نشده است.

جالب‌تر اینکه دایره اطلاعات رئیس سازمان بورس ورئیس هیات رئیسه صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت به‌عنوان بزرگ‌ترین سهامدار شرکت بورس نفت درباره سرنوشت کارگروه بورس نفت چندان گسترده نیست.

علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس در پاسخ به سؤال همشهری می‌گوید:متولی مستقیم راه‌اندازی بورس نفت وزارت اقتصاد است. به این ترتیب رئیس سازمان بورس در همان ابتدا تکلیف را مشخص می‌کند.

به عبارت دیگر نباید انتظار پاسخ قاطعی از او داشت.به گفته صالح آبادی قرار بوده کارگروهی با عضویت نمایندگانی از وزارتخانه‌های نفت ، اقتصاد وامور خارجه وهمچنین شرکت بین‌المللی بورس نفت تشکیل شود اما وزارت امور خارجه هنوز نماینده‌ای معرفی نکرده؛

ضمن اینکه با توجه به تغییروتحولات صورت گرفته دروزارت اقتصاد نمایندگان این وزارتخانه هم تغییر خواهند کرد.

مهدی کرباسیان رئیس هیات رئیسه صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت هم در گفت‌وگو با همشهری، معرفی نشدن نمایندگان وزارت امورخارجه را تایید می‌کند اما بر این نکته هم تاکید دارد؛پیگیری تشکیل این کارگروه در حوزه وظایف واختیارات وزارت اقتصاداست و وزارت نفت تعهدات خود در این زمینه را به انجام رسانده است.

اوبه همشهری می‌گوید:ظرف چند روز آینده وزیر نفت در جلسه‌ای با سرپرست وزیر اقتصاد موضوع تشکیل کارگروه بورس نفت را پیگیری خواهد کرد.

به این ترتیب و با وجود این همه اما واگر، عجیب نیست که کارشناسان داخلی وخارجی دست کم فعلا امیدی به راه‌اندازی مرحله دوم بورس نفت نداشته باشند.

نایب رئیس شرکت بورس اوراق بهادار هم در این باره پیش‌بینی می‌کند: راه‌اندازی مرحله دوم بورس نفت که قرار است معاملات نفت خام در آن انجام شود، به این زودی‌ها بعید به‌نظر می‌رسد.

نصرالله برزنی به مهر می‌گوید: آنچه در بورس کالا به‌خصوص بورس‌های نفت دنیا مطرح است، معاملات فیزیکی و تحویل کالا نیست بلکه معاملات قراردادهای آتی است و هنوز در این بخش کارهای اساسی صورت نگرفته است.

کد خبر 57573

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز