چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۱
۰ نفر

سعید اکبری:‌ برای تبدیل شد به مردی که الان وجود دارد باید کویت را ترک می‌کرد و به امارات می‌رفت. بعدها او باید با عزیزی، مردی که به ورزش علاقه داشت آشنا می‌شد.

 این اتفاق در امارات رخ داد و چرخ زمانه این دو دوست را در نقطه‌ای از شهر دبی به هم رساند.  حسین عبدی که سابقه بازی و کاپیتانی در تیم پرسپولیس را داشت، با این پیشینه، کار را در آکادمی ویند آغاز کرد. این آکادمی ابتدا به کارهای پایه‌ای پرداخت.

در آن روزها عبدی که لیسانس تربیت بدنی‌اش را در در تهران گرفته بود، خود در دانشگاه ویند برای دریافت فوق لیسانس، اقدام کرد. او قصد داشت با این کار هم تحصیلات خود را به درجه بالاتری برساند و هم از نظر علمی بیشتر بتواند روی تیم تازه تاسیس ویند کار کند.

عبدی برای آنکه پله‌ها را یکی یکی بالا برود، روز به این نتیجه رسید که باید در کلاس‌های مربیگری پیشرفته شرکت کند.

او برای دریافت مدرک مربیگری A یوفا راهی انگلیس شد و در تابستان آینده این مدرک را دریافت خواهد کرد. عبدی در حال حاضر مدرک B مربیگری را در اختیار دارد و با پشت سر گذاشتن دوران مربیگری حرفه‌ای بار فنی خود را بیش از گذشته کرده است.

 او در سال 2005- 2006 در کلاس‌های مربیگری به عنوان بهترین کوچ انتخاب شد و این خودش یک پرش عالی برای عبدی بود...

«از بین اینهمه کوچ مرا انتخاب کردند و این مرا راغب‌تر ساخت تا مربیگری را به صورت حرفه‌ای دنبال کنم.»

 اغلب تیم‌های ایرانی که در این یکی دو سال به امارات رفته‌اند با تیم ویند بازی تدارکاتی برگزار کرده‌اند. در حال حاضر تصویری که از این تیم وجود دارد، نشانگر یک تیم خوب و چغر است.

آنها بارها تیمهای بزرگ را متوقف کرده‌اند و به عقیده خود عبدی قدرت این را دارند که در لیگ دسته اول امارات بازی کنند. نکته جالب این است که اغلب بازیکنان ویند، تا قبل از عضویت در این تیم فوتبال را خیلی آماتور بازی می‌کردند. عبدی می‌گوید:

 «البته قرار است دو بازیکن حرفه‌ای به تیم ما اضافه شوند.» رفته رفته ویند پا به فوتبال حرفه‌ای پا می‌گذارد. این تیم که در لیگ Emirates حاضر است جزو بهترین تیمها بوده. اگر فدراسیون فوتبال امارات در آینده کمی نرمتر تا کند، ویند وارد لیگ شود و روزی در لیگ حرفه‌ای این کشور بازی کند.

گفت و گو با عبدی از این مسئله شروع شد و و با انتخاب دایی به عنوان مربی تیم ملی پایان یافت....عبدی در آخر گفت که خیلی دوست دارد در تیم ملی به دایی کمک کند.

  • فکر می کنید چه زمانی ویند می تواند در لیگ حرفه ای امارات بازی کند؟

لیگ امارات تا سال 2009 حرفه ای خواهد شد. این فرجه ای است که در اختیار باشگاهها قرار داده شده. در حال حاضر بیشتر تیمها باید در امارات خصوصی شوند.

 الان تمام تیمها برای دولت هستند و رفته رفته باید در راه خصوصی سازی گام بردارند. برای حرفه ای شدن اولین گام این بود که League Emirates  راه اندازی شود.

 تیمهای خصوصی در این بازیها حاضر شدند. در حال حاضر تیم ما و یک تیم انکلیسی در این بازیها بهترین بوده اند و ok  را از فدراسیون فوتبال گرفته اند. باور کنید بازیکنان من از حضور در این لیگ خسته شده اند و دوست دارند در لیگ های بزرگ بازی کنند. قانون استفاده از بازیکنان هم  در این بازیها متفاوت از لیگ بود.

 شما می توانید از 5،6 بازیکن اصلی تیم خود استفاده کنید. بدون محدودیت بازیکن خارجی بگیرید و بقیه بازیکنان تان هم زیر 21 سال باشند. اغلب تیمهای لیگ برتری هم در این بازیها حضور دارند و هر هفته بازیها به صورت منظم برگزار می شود.

 به اعتقاد من فوتبال در امارات آینده روشنی دارد. چون باشگاهها امکانات خوبی دارند و حتی باشگاههای آرسنال و منچستریونایتد مشغول ساختن استادیوم در اینجا هستند. من فکر می کنم لیگ امارات خیلی زودتر از لیگ ایران حرفه ای می شود.

  • بازیکنان شما ایرانی هستند؟

اکثرشان. بیشتر آنها پاسپورت اماراتی یا اروپایی دارند. ولی مهم اسن است از کنار هم بودن لذت می بریم. باور کنید اگر ما در بازیهایمان نبریم به این راحتی هم به حریف نمی بازیم...

  • بازیکنانی که می گویید قرار است از لیگ حرفه ای به تیم شما بیایند چه کسانی هستند؟

دو بازیکنی که در فولاد بازی کرده‌اند. یکی عادل زبیداوی و دیگری هم کاظم جنامی است. دوست دارند که با تیم ما همکاری کنند. فکر می‌کنم با حضور این دو تیم ما حرفه‌ای تر شود و بتوانیم نسبت یه گذشته هم بهتر کار کنیم.

  • شاید لازمه حضور در لیگ دسته اول و دسته دوم امارات این باشد که شما باشگاه داشته باشید.

ما الان باشگاه داریم. ایده من است است که از نظر علمی هم به بچه ها کمک کنیم. عنی در کنار فوتبال به آنها کامپیوتر و چیزهای دیگر هم یاد بدهیم تا اگر یک روزی فوتبالیست نشدند حداقل در این رشته ها موفق باشند.

  • فکر می کنید چه زمانی در لیگ می تواندی حاضر باشید؟

اگر فصل بعد اجازه بدهند می توانیم بازی کنیم. ولی ما باید یک باشگاه حرفه ای راه اندازی کنیم. فدراسیون فوتبال امارات تمام تیمها را غربال کرده تا برای آینده برنامه های لیگ را کامل کند.

در حال حاضر ما مورد تائید هستیم و احتمالا در چند سال آینده در لیگ استارت خواهیم زد.  ولی ما یک برنامه مهم دارم و آن این است که ویند را به لیگ ایران هم ببریم.

 الان حرف زده ایم و قرار است در لیگ دسته اول و لیگ برتر هم تیم داشته باشم. حرفهایی زده شده. فعلا خرید امتیاز تیم پیام تمام شده و قرار است به زودی کار را در این تیم شروع کنیم.

  • بهترین نتایجی که تیم شما در این مدت به دست آورده کقابل چه تیمهایی بوده؟

ما الامارات را با تمام بازیکنانش 4 بر دو بردیم. در این بازی عنایتی، خطیبی و رجب زاده هم برای الامارات بازی کردند. الشباب را بدون خارجیهایش 7 بر دو بردیم.

تیم زیر 23 ساله های این را 7 بر صفر زدیم. با استقلال هم یک بر یک کردیم. الجزیره را هم متوقف کردیم. کلا در این مدت نتایج خوبی به دست آوردیم. استیل آذین را در ایران متوقف کردیم.

 یا یک بازی با پیام داشتیم که در آخر یک بر یک مساوی شد. باید حداقل بازی را دو بر صفر می بردیم. هر کس بازی را نگاه می کرد فکر می کرد ما تیم دسته اولی هستیم و پیام تیم آماتوری. ولی در کل بچه های ما تازه دارند فوتبال بازی کردذن را یاد می گیرند.

  • کمی هم در مورد تیم ملی حرف بزنیم...همبازی قدیمی تان هم که مربی تیم ملی شد.

بله، زمانی که من در پرسپولیس کاپیتان بودم دایی هم حضور داشت. او از دوستان خوب من است.او در تیم ملی پست مهمی را قبول کرده. امیدوارم تمام مطبوعاتو رسانه ها هم به دایی کمک کنند تا او در تیم ملی موفق باشد. دیگر اسم مهم نیست و موفقیت تیم لی مهمتر از هر چیز دیگری است.

به هر حال دایی شایسته‌ترین گزینه بود. در مورد او باید بگویم که خیلی حرفه ای است. زمانی هم که تیم سایپا به اینجا آمده بود من به خوبی این مسئله را احساس کردم. تیم او واقعا منظم بود و حتی از نوع پیراهن پوشیدن بازیکنان می توان فهمید که در سایپا نظم خوبی برقرار بود.

  • خودتان به این فکر کرده ای که در فوتبال ایران کار کنید؟

من با خارجیها خیلی در تمتس هستم. در حال حاضر مربی تیمهای پایه انگلیس رابطه خیلی خوبی با من دارد و فکر می کنم این ارتباطات بتواند به فوتبال ایران هم کمک کند. اگر دایی بخواهد می توانم به تیم ملی خیلی کمک کنم. دوست دارم از تجربیاتم در فوتبال ایران هم استفاده کنم.

همشهری امارات

کد خبر 46381

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز