صدف کوه کن: معلولین ذهنی به علت مشکلات مختلفی که در غذاخوردن دارند و همچنین به دلیل داروهای مورد استفاده در آنها یا وجود اختلالات متابولیک، در معرض کمبودهای تغذیه ای قرار دارند.

در این افراد، معمولاً مشکلات تغذیه‌ای شامل مشکل در جویدن، بلعیدن، مکیدن و کنترل زبان است، دچار فساد دندانی هستند و به علت بی اشتهایی، تمایل به مصرف غذا ندارند، عموماً مشکلات مختلفی در زمینه کنترل وزن دارند و از اضافه وزن رنج می‌برند.

برآورد وضعیت تغذیه در معلولین ذهنی، کار دشواری است و تاکنون برنامه مشخصی برای این افراد در دسترس نبوده است، تنها در رابطه با افراد مبتلا به سندرم داون (نقص ژنتیکی مربوط به کروموزوم شماره 47 که درجات مختلف عقب ماندگی ذهنی را بروز می‌دهد و ویژگی چهره از علائم مشخص این بیماری است) از طریق اندازه گیری قد امکان پذیر است؛ چنان که نیاز کالریکی آنها در سنین 11-5 سال به ازاء هر سانتی متر قد در دختران، برابر 3/14کیلوکالری و در پسران، برابر 1/16کیلوکالری است.

در این میان، مشکلات خاصی نیز در زمینه تغذیه این افراد وجود دارد که عبارتند از:

۱ - مشکلات غذا خوردن: در اثر اختلال در اعمال عصبی- عضلانی این افراد مثل عدم توانایی در جویدن، مکیدن و بلعیدن یا انسداد در ناحیه خاص یا در اثر عوامل فیزیولوژیک، مشکلاتی در تغذیه این افراد ایجاد می‌شود که برای تحریک ترشح بزاق و بلع آسان، استفاده از غذاهای نرم و شیرین در این افراد توصیه می‌شود.

۲ - مشکل دندانی: فساد دندان در این افراد از مشکلات جدی به شمار می‌آید که مراجعه منظم به دندانپزشک و رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان بسیار لازم به نظر می‌رسد که اگر این مشکلات دندانی در زمان مناسب درمان نشود، سبب محدودشدن تکامل کودک می‌شود.

۳ - مشکلات رشد و اختلالات وزن: اختلال در رشد، کاهش وزن یا چاقی، مشکل معمول در بین عقب ماندگان ذهنی است و عوامل تغذیه ای که روی رشد و وزن این افراد تأثیر می‌گذارند، عبارتند از: عدم کفایت تغذیه ای به دلیل مشکلات غذاخوردن، وجود بیماری های مزمن مثل بیماری های قلبی مادرزادی که سبب افزایش نیاز تغذیه ای می شود و وجود بیماری های متابولیکی مثل فنیل کتونوریا، بیماری سلیاک و گالاکتوزمیا.

۴ - مشکل تداخل غذا و دارو: درمان طولانی مدت جهت کنترل تشنج یا مشکلات رفتاری و بهبود عفونت در این افراد لازم است و مصرف زیاد دارو روی وضعیت تغذیه آنها اثر سوء دارد.

کد خبر 4545
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز