همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت ملی گاز، علت رشد بی رویه مصرف گاز در کشور را ارزان بودن قیمت آن دانست.

سیدرضا کسایی‌زاده با اشاره به این که تولید گاز کشور در بالاترین ظرفیت خود انجام می‌شود، به شانا گفت: هم‌اکنون میزان تولید گاز در پالایشگاه‌های کشور معقول و مطلوب است، ولی به دلیل مصرف بیش از حد و غیرمنطقی این انرژی پاک دچار کمبود شده‌ایم.

وی تاکید کرد: قیمت گاز در ایران مانند قیمت دیگر انرژی‌ها ارزان است و همین موضوع سبب شده تا برخی از مشترکان به مصرف بی‌رویه رو بیاورند و چندان موضوع صرفه جویی را جدی نگیرند.

کسایی زاده با بیان این که دمای رفاه در منازل 21 درجه سانتی گراد است، به مشترکان گاز توصیه کرد: اگر دمای هوا در محیط منزل یا کار بیشتر از 21 درجه باشد اسراف صورت گرفته است و مردم باید خود با رعایت اصول صرفه جویی، ضمن تامین گرمایش مطلوب از مصرف اضافه بپرهیزند.

بر اساس این گزارش، با وجود تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات دولتی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته، مجموع مصرف گاز کشور در این دو روز به 867 میلیون مترمکعب رسید.

ارزش حرارتی این میزان گاز مصرفی معادل بیش از 6 میلیون بشکه نفت خام است که با در نظر گرفتن قیمت های متوسط می توان گفت در دو روز یادشده، بیش از نیم میلیارد دلار گاز در کشور مصرف شده است.

بر اساس آمارهای موجود تا پایان سال 2005، بیش از 2749 میلیارد متر مکعب گاز در کل دنیا مصرف شد که از این رقم 633.5میلیارد متر مکعب آن مربوط به آمریکا و 405.1 میلیارد متر مکعب آن متعلق به روسیه بوده است.

انگلستان، کانادا و ایران نیز به ترتیب با 94.6 میلیارد متر مکعب، 91.4میلیارد متر مکعب و 88.5 میلیارد متر مکعب در جایگاه‌های سوم تا پنجم قرار داشتند. این در حالی است که اگر میزان مصرف سال گذشته گاز ایران را که معادل 104 میلیارد مترمکعب بوده است، در نظر بگیریم، اکنون در جایگاه سومین مصرف کننده عمده گاز دنیا قرار داریم.

شرکت ملی گاز ایران به منظور تامین گاز مورد نیاز در همه نقاط کشور به ویژه شهرستان‌های سردسیر از مشترکان گاز درخواست کرده است با صرفه‌جویی این شرکت را در خدمات رسانی مطلوب‌تر یاری کنند.

کد خبر 41519

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز