در حالی‌که انتشار خبرها و گزارش‌های متفاوت و ضدونقیض از افزایش سهمیه خودروهای شخصی و از سوی منابع متفاوت ادامه داشت، غلامحسین‌نوذری وزیرنفت از افزایش سهمیه خودروهای شخصی به 120 لیتر در ماه خبر داد.

برخی منابع دیگر این افزایش را 50 لیتر اعلام کرده‌اند. با احمد تولایی معاون فنی کارت هوشمند سوخت گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • درصورت افزایش سهمیه بنزین خودروها این امر در‌ شبکه کارت هوشمند سوخت و برای مصرف‌کنندگان مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند؟

هرگونه تغییر در میزان سهمیه بنزین یا زمان‌بندی نحوه استفاده از آن در شبکه کارت هوشمند سوخت قابل اجر است و نه برای شبکه و نه برای مصرف‌کنندگان تغییر یا مشکلی ایجاد نمی‌شود.

درصورتی که میزان افزایش سهمیه هر میزان باشد در شبکه کارت هوشمند به سهمیه 100 لیتر در ماه افزوده می‌شود و از ابتدای دی‌ماه در کارت سوخت صاحبان خودرو اعمال می‌شود.

  • آیا این افزایش برسهمیه‌ باقیمانده از دور اول تأثیر می‌گذارد؟

شبکه کارت هوشمند به نحوی طراحی شده  که هر گونه سیاستگذاری را می‌تواند بدون هیچ مشکلی اعمال کند و تغییر در زمان یا میزان سهمیه کارت‌ها به‌سادگی قابل اعمال است.

شاید سؤالی که مطرح شده ناشی از این مسئله است که اعلام شده 100 لیتر از 700 لیتر سهمیه دور نخست به دور بعد قابل انتقال نیست.

این نه به‌دلیل مشکل در شبکه بلکه به‌دلیل سیاستی است که از سوی مسئولان مربوطه اعلام شده و این سهمیه را قابل انتقال ندانسته‌اند.

به همین دلیل در دور دوم تنها 600 لیتر از سهمیه هر کارت قابل انتقال به دوره بعد است. در عین حال هرگونه افزایش سهمیه در دور دوم تأثیری بر سهمیه‌های قبلی ندارد.

  • در حال حاضر اجرای طرح رمز‌دار کردن کارت سوخت و صدور کارت المثنی در چه مرحله‌ای است؟

طرح رمز‌دار کردن کارت سوخت از سوی ستاد تبصره 13 ابلاغ شده و اجرای آن قطعی است. هم‌اکنون در حال آماده کردن زمینه‌های فنی و فرهنگی لازم برای اجرای آن هستیم. در واقع اجرای آن از ماه آذر اعلام شده بود ولی از نظر فنی آماده هستیم.

احتمال دارد که همزمان با ‌‌آغاز دور دوم طرح سهمیه بندی امکان رمز‌‌دار شدن کارت‌های سوخت نیز در مراکز عرضه فراهم شود.

زمان تحویل درخواست و دریافت کارت المثنی سوخت به زودی به 2 هفته کاهش خواهد یافت. مشکل اصلی کمبود کارت بود که حل شده است.

کد خبر 38710

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز