دوشنبه ۵ آذر ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۲
۰ نفر

گروه سیاسی: اجلاس به‌اصطلاح صلح آناپولیس درباره خاورمیانه که قرار است در آمریکا برگزار شود با واکنش‌های مختلفی در میان شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی جهان روبه‌رو بوده است.

آنچه قطعی به‌نظر می‌رسد این است که اجلاس امروز بدون نتیجه وصرفاً برای تحکیم رژیم نامشروع اسرائیل و پیشبرد سیاست‌های یک‌جانبه آمریکا در خاورمیانه و آخرین گام جرج بوش پیش از ترک کاخ سفید در سال آینده میلادی در حمایت از رژیم صهیونیستی است.

رایزنی احمدی‌نژاد و عبدالله

رئیس‌جمهوری و پادشاه عربستان در گفت‌وگوی تلفنی، مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه آخرین وضع فلسطین را بررسی کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست‌جمهوری، محمود احمدی‌نژاد در این گفت‌وگو با بیان اینکه رژیم صهیونیستی 60 سال است که زنان‌، کودکان و جوانان فلسطینی را به خاک و خون می‌کشد تصریح کرد: همین امروز صهیونیست‌ها عده‌ای از فلسطینی‌ها را به خاک و خون کشیدند و بر ادامه جنایات خود تأکید کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری افزود: آمریکا که خود در جنایات صهیونیست‌ها شریک است نمی‌تواند منجی و صاحب و میزبان کنفرانس آناپولیس باشد‌.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه کاش نام عربستان در زمره شرکت‌کنندگان در کنفرانس آناپولیس ثبت نمی‌شد، تأکید کرد: کشورهای عربی باید مراقب توطئه‌ها و فریبکاری دشمن صهیونیستی باشند‌.

ملک عبدالله، پادشاه عربستان، نیز در این گفت‌وگوی تلفنی تصریح کرد: ما هرگز اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم و از حقوق فلسطینی‌ها دفاع می‌کنیم.

دشواری مذاکرات

هیأت‌های رژیم صهیونیستی و فلسطینی برای شرکت در کنفرانس صلح آناپولیس وارد آمریکا شدند.

گزارش ایرنا به نقل از یورونیوز،‌تاکید می‌کند که این مذاکرات با دشواری‌های فراوانی رو به رو خواهد بود.

ایران مهم‌تر از آناپولیس

یک روزنامه صهیونیستی هم نوشت: ایهود اولمرت، نخست‌وزیر اسرائیل قصد دارد راه‌های توقف برنامه هسته‌ای ایران را یک روز پس از نشست آناپولیس با جرج بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا مطرح کند.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه هاآرتص، یکی از دستیاران ارشد اولمرت که وی را در آناپولیس در مریلند آمریکا همراهی می‌کند، تصریح کرد: این مهم‌ترین دیدار نخست‌وزیر از آمریکاست.

بنا بر این گزارش، اولمرت نگران آن است که بوش در ماه ژانویه 2009 میلادی بدون حل مسئله هسته‌ای ایران، قدرت را ترک کند و نتوانسته باشد به این مسئله با اقدام نظامی یا تحریم‌های سخت‌تر پایان دهد و لذا اولمرت نیز بتازگی نقش خود را در مسئله هسته‌ای ایران افزایش داده است.

یدیعوت‌آحارونوت دیگر روزنامه چاپ سرزمین‌های اشغالی نیز هفته گذشته به نقل از اولمرت گزارش داده بود: برخورد با مسئله ایران از طرف نظامی ممکن است و تحمل هزینه‌ای که چنین حمله‌ای به‌دنبال دارد نیز ممکن است.

برنده اصلی آناپولیس

روزنامه القدس‌العربی با اشاره به برگزاری کنفرانس سازش در شهر آناپولیس در ایالت مریلند آمریکا، تصمیم کشورهای عربی را برای حضور در این نشست، به باد انتقاد گرفت و نوشت بیشترین سود از این نشست، نصیب رژیم صهیونیستی می‌شود.

به گزارش‌ فارس، این روزنامه چاپ لندن در سرمقاله خود با عنوان حرکت کشورهای عربی به سوی آناپولیس نوشت: تصمیم وزرای امور خارجه کشورهای عربی برای شرکت در کنفرانس آناپولیس، غیرمنتظره و غافلگیرکننده نبود؛ مسئله غیرمنتظره این بود که برخی از رهبران عرب، دست به عوام‌فریبی زدند.

نویسنده سرمقاله  تأکید کرده است: عربستان در حالی در کنفرانس آناپولیس شرکت می‌کند که هیچ‌یک از این خواسته‌هایی که مطرح کرده بود، تحقق پیدا نکرد.

خطر ایرانی

نویسنده این مقاله، پیوستن کشورهای میانه‌رو عربی در هماهنگی‌های فشرده و نزدیک با اسرائیل و آمریکا از نظر سیاسی، نظامی، اقتصادی و تشکیل جبهه‌های واحد در رویارویی با آنچه خطر ایرانی نامیده می‌شود را از دیگر اهداف برگزاری این کنفرانس  عنوان می‌کند.

کد خبر 37634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز