دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

مینا شهنی: وزارت رفاه خواستار کمک دولت برای بیمه شاغلان فاقد بیمه شد.

صمدالله فیروزی، مدیرکل برنامه‌ریزی بیمه‌های اجتماعی وزارت رفاه و تامین اجتماعی، با اعلام این خبر گفت: با توجه به این‌که برخی گروه‌های دارای شغل در کشور هنوز نتوانسته‌اند تحت پوشش بیمه قرار گیرند وزارت رفاه با ارائه پیشنهادی خواستار تامین پوشش بیمه‌ای برای این گروه شد.

به گفته فیروزی با وجود امکان استفاده از مزایای بیمه تامین اجتماعی برای گروه کثیری از شاغلان و صاحبان حرف، هنوز گروه کثیری از شاغلان نمی‌توانند تحت پوشش قرار گیرند و این یکی از نکاتی است که سبب شده تا وزارت رفاه و تامین اجتماعی برای حل این مشکل راه حلی در نظر بگیرد.

راه حل ارائه شده از سوی وزارت رفاه و تامین اجتماعی تحت عنوان «لایحه قانونی بیمه اجتماعی افراد فعال فاقد پوشش» تنظیم شده و به کمیسیون اجتماعی دولت فرستاده شده‌است.

مدیر کل برنامه‌ریزی بیمه‌های وزارت رفاه و تامین اجتماعی با اشاره به این‌که میزان حق بیمه‌ای که باید از سوی بیمه شده پرداخت شود 27 درصد است، گفت: در خوش‌بینانه‌ترین حالت اگر کمترین میزان دستمزد اعلام شده را که 183 هزار تومان است در نظر بگیریم بیمه شده باید نزدیک به 50 هزار تومان ‌بپردازد که به نظر می‌رسد متقاضیان توانایی پرداخت این میزان را نداشته‌باشند.

به این ترتیب وزارت رفاه و تامین‌اجتماعی از دولت می‌خواهد تا بخشی از این حق بیمه را برای این گروه بپردازد تا شرایط بیمه افراد آسان‌ شود.

با توجه به این که بسیاری از صاحبان حرف و مشاغل، صیادان و لنج‌داران، خبرنگاران و هنرمندان صنایع دستی دارای کسب و کار پررونقی نیستند و بنا به شرایط موجود دارای درآمدی بسیار کمتر از میزان پیش‌بینی شده هستند در پرداخت حق بیمه ناتوانند.لازم به ذکر است  فقط کسانی می‌‌توانند از این مزایا بهره ببرند که ثابت شود کسب‌ و کارشان درآمد چندانی ندارند و دارای فعالیت اقتصادی پر رونقی نیستند.

به گفته فیروزی، شناسایی موقعیت شغلی افراد با توجه  به  محل قانونی صدور پروانه کار انجام خواهد شد به این صورت که پس از درخواست افراد برای استفاده از این طرح بیمه نسبت به درستی و نادرستی شرایط فرد درخواست‌کننده تحقیق کافی انجام می‌شود.

هر چند فیروزی درباره پیشنهاد وزارت رفاه مبنی بر این‌که دولت چند در صد از حق بیمه این افراد را  باید پرداخت کند به روشنی حرفی نزد، اما به نظر می‌رسد وزارت رفاه و تامین‌اجتماعی سعی دارد تا با دریافت بخشی از حق بیمه این افراد، که به نظر میزان قابل توجهی است، مشکل بیمه صنعت‌گران و هنرمندانی که هنوز نتوانسته‌‌اند از مزایای بیمه بهره‌مند شوند حل شود.

پیوند به خانواده تامین اجتماعی

این گروه از بیمه‌شدگان در صورت مساعدت دولت و مشارکت صنعت‌گران به خانواده تامین اجتماعی می‌پیوندند.

به این ترتیب تمامی افرادی که از طریق این طرح بیمه می‌شوند از تمام مزایای سازمان تامین اجتماعی بهره‌مند خواهند شد و از بسته کامل مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده می‌ کنند و صاحب دفترچه درمانی بیمه تامین اجتماعی می‌شوند.

گفتنی است که این طرح در کمیسیون اجتماعی دولت در دست بررسی است و پس از اعلام نظر دولت در صورت موافقت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح خواهد شد.

سرنوشت این لایحه به نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز بستگی دارد و برخی صاحب‌نظران امیدوارند تا پیش از اتمام دوره کاری مجلس فعلی، تا پایان امسال، در صحن علنی مجلس مطرح شده و رای موافق را از نمایندگان بگیرد.

کد خبر 36416

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز