مینا شهنی: آن دسته از روستائیان و عشایر کشور که دفترچه درمانی دارند، انتظار دارند با این دفترچه بتوانند مشکلات درمانی‌شان را حل کنند.

تا سال گذشته به هر روستا  که می‌رفتید دفترچه‌های‌شان را نشان می‌دادند و گلایه می‌کردند از اینکه هیچ پزشکی به فریادشان نرسیده است و گواه ‌شان دفترچه‌ای بود که سفید مانده و خط ناخوانای هیچ پزشکی را بر خود ندیده بود.

گلایه‌شان چندان نا بجا نبود، شما هم باشید اگر دفترچه درمانی به دستتان بدهند حتما منتظرید تا از آن به عنوان پشتوانه‌ای برای درمان خود و خانواده‌تان استفاده کنید.

روستائیان مدام گلایه داشتند که هیچ بیمارستان و مرکز درمانی به دفترچه‌شان اعتنایی ندارد، در واقع روستائیان و عشایر کشور پس از مدتی دریافتند که این دفترچه درمانی با دیگر دفترچه‌هایی که در دست شهرنشینان کشور است تفاوت زیادی دارد.

آنها برای استفاده از خدمات درمانی باید منتظر می ماندند تا "پزشک خانواده" از راه برسد، معاینه‌شان کند و دارویی به دستشان بسپارد تا درمان شوند.به گفته مسئولان وزارت رفاه در صورتی که بیمار نیازمند پیگیری درمان باشد، با همکاری پزشک خانواده به بیمارستان‌های شهری راهنمایی می‌شود.

اما در پی نارضایتی و گلایه‌های پی در پی روستائیان، عبدالرضامصری، وزیر رفاه و تامین اجتماعی، مدام در برابر این پرسش قرار می‌گیرد که چرا بیمه درمان روستائیان هیچ‌ کارایی ندارد؟

او همیشه با یک جواب کلیشه‌ای سعی در قانع کردن افکار عمومی دارد، این که درمان روستائیان در 3 سطح انجام می‌شود و اینکه پزشک خانواده فعال است و مشکل روستایی بیمار را حل می‌کند و توضیحاتی از این دست که نه روستایی می‌شنود و نه شهری باورش می‌کند.

مصری در آخرین عکس‌العمل‌هایش در حضور خبرنگاران برای چندمین بار ماجرای درمان روستائیان را به طور مفصل توضیح داد و بر سبک همیشه، از طرح درمانی در نظر گرفته برای روستائیان تعریف کرد و تا آنجا پیش رفت که طرح اجرا شده در ایران را یکی از بهترین طرح‌هایی دانست که در دنیا اجرا شده‌است؛اما هیچ یک از این تعریف‌‌ها برای روستایی‌ای که باید مدت‌ها منتظر پزشک بماند فایده‌ای ندارد.

تعریف بی‌حد وزیر رفاه از پروژه‌ای مشترک میان وزارت‌خانه متبوعش و وزارت بهداشت و نارضایتی روستائیان کمی شک برانگیز بود.

وقتی در تابستان گذشته مسعود پزشکیان وزیر سابق بهداشت از همکاری نکردن وزارت رفاه در اجرای هر چه بهتر طرح پزشک خانواده سخن گفت کسی حرف‌هایش را جدی نگرفت.

او در روزهای پایانی مرداد ماه گفته‌بود: بر اساس قانون، وزارت بهداشت سیاستگذار اجرای طرح پزشک خانواده است و وزارت رفاه با در اختیار داشتن اعتبار این طرح باید تابع سیاست‌های وزارت بهداشت باشد.

پزشکیان با انتقاد از عملکرد وزارت رفاه گفته بود وزارت‌ رفاه سیاست‌های خود را اعمال می‌کند اما وزیر بهداشت باید پاسخگوی طرح باشد.وزیر سابق بهداشت با هشدار درباره چانه‌زنی‌های وزارت رفاه و اعمال اتوریته از سوی این وزارت‌خانه به دلیل این‌که پول طرح را در اختیار دارد، افزوده‌بود: این روند در اجرای طرح پزشک خانواده به نفع هیچ کس نیست البته در نهایت این مردم هستند که ضرر می‌کنند، نمی‌شود پول طرح پزشک خانواده در اختیار وزارت رفاه باشد و بعد اگر به هر دلیل اعتبارات آن به دستی هزینه نشد، وزارت بهداشت پاسخگو باشد، متاسفانه نحوه هزینه کرد اعتبارات این طرح در وزارت رفاه شفاف نیست.

تیر خلاص مراکز معین

اجرای طرح «مراکز درمانی معین» تیر خلاصی بود که از سوی وزارت رفاه شلیک شد و کاسه صبر وزارت بهداشت را لبریز کرد.

پس از اصرار ‌ وزارت رفاه بر ایجاد و گسترش مراکز درمانی معین موید علویان، معاون سلامت وزارت بهداشت، نخستین کسی بود که در برابر گسترش این مراکز و کارشکنی وزارت رفاه در اجرای طرح پزشک خانواده لب به انتقاد گشود.

او دست‌های آلوده مهمی را در وزارت رفاه عنوان کرد که نمی‌خواهند و نمی‌گذارند پزشک خانواده رشد کند و توسعه یابد.علویان توسعه مراکز درمانی معین را راهی برای ضربه زدن به طرح پزشک خانواده عنوان کرد.

وزارت رفاه هم بی‌درنگ متنی تهیه کرده و اعلام کرد دست‌های آلوده ‌ای در وزارت بهداشت فعالند که مانع از تحقق اهداف دولت در دفاع از بیمه‌شدگان می‌شوند.

همان روز وزیر رفاه نیز برای از بین رفتن هر گونه‌ شبهه‌ای در میان خبرنگاران هواداری‌اش را از طرح پزشک خانواده بار دیگر رسما اعلام کرده و بر اعتقادش به این طرح اصرار ورزید.
دولت  به داد روستائیان برسد.

دو روز بعد از این افشا سازی‌های صادقانه، یکی از نمایندگان مجلس خواستار دخالت مستقیم رئیس جمهوری شد تا مگر مشکل درمان روستائیان حل شود.

حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تقصیر را میان هر دو وزارت‌خانه تقسیم کرد.

شهریاری از دعوای پیش آمده اظهار تاسف کرده و گفت: این اختلافات سال‌ پیش نیز وجود داشت، بودجه‌ای که به این طرح اختصاص می‌یافت، صرف کارهای دیگری همچون توسعه مراکز بهداشتی و درمانی می‌شد، در حالی که این بودجه برای بیمه روستائیان پیش بینی شده است.

وزارت رفاه هم با بودجه طرح پزشک خانواده، کارهای دیگری انجام می‌دهد که خارج از وظایف این وزارتخانه است.

این نماینده مجلس تاکید کرد که اگر این مشکل در شرایط فعلی حل نشود، قطعا برای تامین بودجه آن در سال آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

با توجه به اینکه لایحه بودجه سال آینده از سوی رئیس جمهوری تقدیم مجلس شده ‌است به نظر می‌رسد چنان‌چه اختلافات بین دو وزارتخانه به درستی حل نشود سال آینده نیز روستائیان بی‌بهره از درمان می‌مانند.

کد خبر 41328

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز