یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۶
۰ نفر

مینا شهنی: صندوق بیمه اجتماعی روستائیان هنوز نتوانسته است رضایت روستائیان و عشایر را به دست آورد.

با وجود این‌که بنا بوده تا پایان سال گذشته تمامی افراد واجد شرایط عضو این صندوق شوند بر اساس آمار رسمی تنها چتر بیمه اجتماعی بر سر ۱۰ درصد از روستائیان گشوده شد.

در حالی‌که گروهی معتقدند ساز و کار در پیش گرفته شده از سوی مدیران صندوق برای جذب روستائیان نامناسب است،‌ خبرهایی مبنی بر کم‌کاری و یا عدم اجرای تعهدات صندوق بیمه به گوش می‌رسد.

آن گونه که قاسم کرامت، عضو هیات مدیره اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی، در این‌باره به صراحت می‌گوید: مسئولان صندوق از عمل کردن به وعده‌هایی که داده بودند شانه خالی کردند.

کرامت یکی از مهم‌ترین مشکلات روستائیان تحت پوشش صندوق را تشکیل نشدن کمیسیون پزشکی دانسته و می‌افزاید: ما از نقاط مختلف کشور پرونده‌هایی داریم که  برای انجام مراحل کارشناسی به صندوق بیمه اجتماعی روستائیان فرستاده‌ایم که با گذشت زمان طولانی هنوز کمیسیون پزشکی برای بررسی پرونده‌ها و اعلام نتیجه نهایی تشکیل نشده‌ است.

به گفته‌ وی ، این پرونده‌ها عموما مربوط به کشاورزانی است که به هنگام انجام کار دچار حوادثی مانند سقوط از درخت و ... شده‌اند. این گروه از روستائیان عملا از کار افتاده شده‌اند اما برای برقراری مستمری از کار افتادگی که از جمله تعهدات صندوق بیمه اجتماعی است در شرایط معلق به سر می‌برند.

نکته دیگر، محدودیت سنی لحاظ شده برای ورود به صندوق است، بر اساس قوانین کنونی صندوق از عضویت روستائیان بالای ۵۵ سال ممانعت می‌‌کند.

این اعمال نظر در حالی است که جمعیت کشاورز و روستایی کشور از  جمعیت‌های جوان‌ نیست پس نمی‌توان این محدوده سنی را منطقی دانست، از سوی دیگر چنانچه صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر از سوی دولت طراحی شده، پس تکلیف روستائیان مسن‌تر چه خواهد بود؟

عباس اورنگ، کارشناس رفاه اجتماعی، با انتقاد از واگذاری کارگزاری‌‌های این صندوق به شرکت‌های تعاونی تولید روستایی معتقد است  این تعاونی‌ها به دلیل مشغله کاری موجود توانایی ترویج و افزایش جمعیت بیمه شدگان را ندارند.

اما کرامت در این‌باره معتقد است: تعاونی‌های تولید روستایی می‌توانند به راحتی به جذب مشترک برای صندوق بپردازند به شرط ‌آن‌که صندوق به تعهداتش عمل کند.

او با اشاره به این‌که تا پیش از این چنانچه بیمه شده سابقه یک ماه بیمه‌پردازی داشت در صورت فوت بازماندگانش می‌توانست از مزایای مستمری بهره‌مند شوند می‌گوید: اما از یک سال پیش با صدور بخشنامه‌ای مدت زمان مورد نیاز برای قرار گرفتن در فهرست مستمری‌بگیران، اعضای صندوق باید یک سال سابقه پرداخت بیمه داشته باشند تا در صورت فوت بازماندگانشان از مستمری بهره‌مند شوند.

از جمله دیگر مواردی که این عضو کارگزاری صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر نسبت به آن انتقاد دارد اجرا نشدن تعهدات مربوط به مستمری است.

در حالی که بنا بود براساس دریافت حق بیمه سالیانه ۹۰ هزار تومان مستمری فوت، ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان پرداخت شود، اغلب مستمری‌بگیران ماهیانه ۶۰ هزار تومان دریافت می‌کنند و اعتراض اعضاء بدون پاسخ مانده است.

بر اساس مصوبه هیات وزیران دولت موظف است در بروز حوادثی مانند خشکسالی، زلزله، تگرگ‌، سیل و سایر حوادث و بلایای طبیعی نسبت به پرداخت حق بیمه روستائیان اقدام کند و به همین دلیل اعضای صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر انتظار دارند تا این صندوق با انجام پیگیری‌های لازم نسبت به دریافت حق بیمه روستائیان از دولت اقدامات لازم و قانونی را به انجام رساند.

به گفته کارشناسان، با توجه به اینکه بسیاری از استان‌های کشور امسال دچار خشکسالی هستند روستائیان این استان‌ها مشمول اجرای قانون فوق خواهند بود و دولت باید نسبت به پرداخت حق بیمه آنها اقدام کند.

کد خبر 53868

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز