دوشنبه ۵ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۴
۰ نفر

مینا شهنی: 720 شهر در کشورمان‌ جمعیتی کمتر از 20 هزار نفر دارند و مجلس شورای اسلامی در حال بررسی طرحی است که به موجب آن ساکنان این شهرها می‌توانند زیر پوشش صندوق بیمه روستاییان و عشایر قرار گیرند.

این طرح که عنوان« ‌شمول مزایای بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر» را بر خود دارد خواستار برخورداری بیمه‌ اجتماعی روستاییان برای شهرنشینان است.

صرف نظر از این‌که شمول قوانین وضع شده برای شهرنشینان چه معایب و مزایا‌یی را در پی خواهد داشت به نظر می‌رسد کارشناسان و مسئولین «صندوق بیمه روستاییان و عشایر» کشور ریسک افزایش تعداد اعضاء را پذیرفته‌اند.

تا پیش از این سخت‌گیری زیادی از سوی مسئولین انجام می‌شد تا مبادا کسانی که روستایی و روستانشین نیستند عضو صندوق شوند.

توجیه این گروه سخت‌گیر همواره حول این محور می‌چرخید که مزایای پیش‌بینی شده در این صندوق متعلق به روستاییان و عشایر است و در واقع امتیازی است که تنها همین گروه باید از آن بهره‌ببرند و عضویت سایر افراد در این صندوق غیرقانونی قلمداد شده و بلافاصله لغو می‌شد.

اما این‌بار نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را تنظیم و به مجلس ارائه‌ داده‌اند تا برای ورود ساکنان شهرهای زیر 20 هزار نفر مجوزی قانونی صادر کنند.

این طرح که قالب 2 فوریتی‌اش نتوانست از نمایندگان مجلس رای بگیرد اکنون با داشتن یک فوریت در کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی به عنوان کمیسیون اصلی مورد بررسی است.

علی کامیار، معاون امور مجلس وزارت رفاه و تامین اجتماعی، در این باره گفت: طرح یک فوریتی شمول مزایای بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر برای خانوارهای ساکن شهرهایی با جمعیتی کمتر از 20 هزار نفر، این هفته در دستور کار کمیسیون‌های بهداشت و درمان، اجتماعی و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی قرار می گیرد.

به گفته کامیار این طرح با هدف ارائه خدمات بیشتر به روستاییان و عشایر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

با تصویب این طرح آن دسته از خانوارهای ساکن شهرهای با جمعیت کمتر از 20 هزار نفر که مشمول بیمه اجباری نزد سازمان‌ها و صندوق‌های اجتماعی نیستند می‌توانند از مزایای صندوق روستاییان و عشایر بهره‌مند شوند و علاوه بر دریافت دفترچه درمانی مشابه روستاییان از مزایای صندوق اجتماعی نیز برخوردار  شوند.

کامیار در توجیه تغییر مواضع صندوق بیمه عشایر و روستاییان کشور و چرخش به سوی شهرنشینان گفت: بسیاری از شهرهای ما که جمعیتی کمتر از20 هزار نفر دارند از امکانات رفاهی، درمانی برخوردار نیستند و با شرایط حاکم بر شهرهای بزرگ تفاوت زیادی دارند به همین دلیل ساکنان این شهرها نه تنها از مزیت سایر شهرنشینان برخوردار نیستند که از مزیت‌های در نظر گرفته شده برای روستاییان نیز بی‌بهره مانده‌اند به همین دلیل تقویت و حمایت از ساکنان این شهرها مورد توجه نمایندگان قرار گرفته‌است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی صندوق بیمه عشایر و روستاییان کشور تعداد شهرهایی که مشمول این قانون خواهند شد 720 شهر است که این شهرها بالغ بر 4 میلیون و 600 نفر جمعیت دارند.

مجید موسویان مدیر عامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر، با اشاره به این‌که در صورت تصویب این طرح تعداد قابل توجهی به مشترکین صندوق افزوده خواهد شد گفت: هم اکنون حدود یک میلیون و ۲۰۲ هزار خانوار ساکن هستند که پیش بینی می‌شود پس از تصویب این طرح 600 هزار خانوار ساکن در این شهرها تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر درآیند.

محمد عباسپور، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، نیز از تامین بخشی از اعتبار مورد نیاز بیمه روستاییان و عشایر خبر داده‌است.

عباسپور در این‌باره گفت: در بودجه سال آینده در کمیسیون اجتماعی، منابع مالی برای بیمه اقشار آسیب پذیر، بیمه روستاییان و عشایر در نظر گرفته خواهد شد به طوری که بخشی از اعتبار مورد نیاز در بودجه سال آینده در نظر گرفته می شود و بخشی دیگر نیز از اعتبار یارانه‌ای دولت تامین خواهد شد.

در بند « ل» تبصره 14 قانون بودجه امسال آمده است: وزارت رفاه و تامین اجتماعی مکلف است بر اساس ماده (91) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی، کلیه روستاییان و اهالی شهرهای با جمعیت کمتر از 20 هزار نفر را که تحت پوشش هیچ نوع بیمه‌ خدمات درمانی نمی‌باشند به طور رایگان و از محل اعتبار ردیف 129109 قسمت چهارم این قانون تحت پوشش خدمات درمانی قرار داده و حداکثر ظرف نیمه اول سال 1386 دفترچه بیمه درمان آنان را صادر و تحویل نماید.

به نظر می‌سد کنار هم قرار گرفتن روستاییان با ساکنان شهرهای کمتر از 20 هزار نفر جمعیت نشانه‌ای از ایجاد قوانین حمایتی یکسان برای این 2 گروه به شمار می‌رود.

کد خبر 37612

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز