گروه اجتماعی: کارگران روز مزد ساختمانی پس از تدوین آئین‌نامه مربوطه، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند.

صمدالله فیروزی، سرپرست دفتر برنامه‌ریزی بیمه‌‌های اجتماعی وزارت رفاه و تامین اجتماعی، در این‌باره گفت: پس از تدوین آئین‌نامه چگونگی بیمه تامین اجتماعی کارگران روز مزد ساختمانی، تمامی طرح‌های ساختمانی مکلف به بیمه کارگران خواهند شد.

فیروزی با اشاره ‌به این‌که هم‌اکنون تمامی طرح‌های ساختمانی تحت پوشش بیمه حوادث سازمان تامین اجتماعی هستند افزود: کارگاه‌های ساختمانی به هنگام دریافت پروانه کار در شهرداری سهمی نیز به عنوان بیمه کار و حوادث می‌پردازند و به این ترتیب تمامی افراد شاغل در کارگاه‌های ساختمانی در برابر حوادث ناشی از کار بیمه ‌می‌شوند.

نحوه محاسبه مبلغ این ‌نوع بیمه بر اساس درصدی از متراژ بنای در حال ساخت تعیین شده و از کارفرمایان گرفته می‌شود.

بر اساس گفته‌های سرپرست دفتر‌ برنامه‌ریزی بیمه‌های اجتماعی وزارت رفاه در حال حاضراگر کارگران روز مزد ساختمانی دچار حادثه ناشی از کار شوند، بر اساس قوانین سازمان تامین اجتماعی با آنان برخورد می‌شود، به این معنا که در صورت نیاز به مداوا از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره‌ خواهند برد و چنان‌چه حادثه منجر به فوت شود برای بازماندگان مستمری برقرار می‌شود.

اما لایحه‌ای که چندی پیش تصویب شد بر بیمه کامل کارگران روز مزد ساختمانی تاکید کرده‌است.

در این لایحه وزارت رفاه موظف شده‌است تا آئین‌نامه‌ای تنظیم کند که در آن شرایطی در نظر گرفته شود تا تمامی کارگران روز مزد ساختمانی تحت پوشش بیمه کامل قرار گیرند.

در تدوین این آئین‌نامه نیز حق بیمه از کارفرمایان بر اساس درصدی از متراژ بنای ساخته شده گرفته می‌شود اما کارگران مشغول در طرح نه تنها در برابر حوادث که از بسته کامل بیمه‌های سازمان تامین اجتماعی برخوردار خواهند بود.

مدت بیمه‌پردازی نیز بر اساس زمان مورد نیاز کارگاه ساختمانی است، که حق بیمه سهم کارفرما به هنگام کسب پروانه کار از کارفرمایان اخذ خواهد شد، نام کارگران نیز در فهرست بیمه‌شدگان ثبت شده و به شعب سازمان تامین اجتماعی فرستاده خواهد شد.

به گفته فیروزی زمان کار در طرح‌های ساختمانی به عنوان سابقه بیمه کارگر روز مزد محاسبه شده و به این ترتیب کارگران می‌توانند با جمع‌آوری سابقه کار در صورت احراز شرایط زمانی نسبت به بازنشستگی و برقراری مستمری بازنشستگی اقدام کنند.بنابراین چنانچه کارگر جابجا و در جایی دیگر مشغول به کار شود، لیست بیمه‌اش از همانجا به سازمان تامین اجتماعی ارسال می‌شود.

عبدالرضا مصری، وزیر رفاه و تامین اجتماعی، پیش از این لایحه بیمه کارگران روز مزد ساختمانی را از مترقی‌ترین و بهترین کارهای صورت گرفته بیمه‌ای عنوان کرده‌بود.

بیمه 5/1 میلیون کارگر ساختمانی

همچنین بر اساس گفته‌‌های یکی از نمایندگان مجلس قرار است 5/1 میلیون نفر از کارگران ساختمانی بیمه شوند.

بیژن شهبازخانی،‌ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در توضیح این خبر گفت: با تصویب نهایی لایحه دولت در مجلس 5/1 میلیون کارگر ساختمانی امسال تحت پوشش بیمه بازنشستگی و درمانی سازمان تامین اجتماعی قرار می‌گیرند. 

به گفته شهبازخانی با تصویب این لایحه همه کارگران ساختمانی کشور و خانواده آنها دفترچه بیمه تامین اجتماعی می‌گیرند و خود کارگران نیز از خدمات بیمه بازنشستگی  و  ازکار افتادگی برخوردار می‌شوند و با 30 سال کار و 50 سال سن یا 60 سال سن و 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه بازنشسته می‌شوند.

این نماینده در توضیح تامین اعتبار صندوق‌های بیمه‌ای جدید گفت: برای تامین اعتبار مورد نیاز این صندوق بیمه‌ای جدید به ازای هر متر مربع 4 درصد حداقل دستمزد از درخواست کننده پروانه ساختمانی اخذ می‌شود، 7 درصد حداقل دستمزد هر کارگر را خود کارگر پرداخت می‌کند و معادل 3 درصد حداقل دستمزد هر کارگر را نیز دولت پرداخت می‌کند تا منابع این صندوق تامین شود.

کارگران ساختمانی از جمله گروه‌های شاغلی هستند که با وجود سختی کاری که بر عهده دارند هرگز از مزایای بیمه برخوردار نبوده‌اند.

کارگاه‌های ساختمانی معمولا در دوره‌های معینی فعالند و کارگران نیز تنها در همین زمان اشتغال خواهند داشت، پس از تمام شدن کارهای ساختمانی کارگران در صورتی که نتوانند بلافاصله مشغول کار شوند مدت زمانی نسبتا طولانی را بیکار خواهند بود و در این زمان با مشکلات زیادی روبرو خواهند بود.

از سوی دیگر به دلیل فرسودگی پیش آمده ناشی از کار به نظر نمی‌رسد این گروه از کارگران توانایی فعالیت در زمانی طولانی را داشته باشند به همین دلیل داشتن 30 سال سابقه بیمه‌پردازی از سوی کارگران روز مزد ناممکن به نظر می‌رسد، پس باید برای ارائه تسهیلات بازنشستگی به کارگران ساختمانی روش ویژه‌ای جدای از سیستم محاسباتی رایج در نظر گرفت.

کد خبر 32774

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز