مینا شهنی: تا پایان برنامه چهارم توسعه باید 10 میلیون از جمعیت کشور تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرند.

حسینعلی ضیایی، مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی، در این‌باره گفت: برنامه چهارم توسعه کشور دولت را موظف کرده‌است تا شمار افراد تحت پوشش را به 10 میلیون نفر برساند بنابراین زمان زیادی برای رسیدن به این سقف باقی‌ نمانده‌است.

او با اشاره به این‌که هم اکنون 6 میلیون و 100 هزار نفر از شاغلین تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند، افزود: چنانچه موظف به رسیدن به معیارهای تعیین شده در برنامه توسعه باشیم ناچاریم ظرف مدت باقی مانده و تا پایان این برنامه نزدیک به 4 میلیون نفر به بیمه شدگان تأمین‌اجتماعی بیفزاییم.

بر اساس قوانین جاری کشور کارفرما باید، تمامی افرادی را که در کارگاهش مشغول به کارهستند بیمه‌ کند.

قانون تأمین اجتماعی از تمامی کارفرمایان خواسته است تا نسبت به ایجاد پوشش بیمه‌ای برای کارکنان‌شان اقدام کنند.

به این ترتیب تمامی کسانی که زیر نظر کارفرمایان قانونی مشغول به کار هستند می‌توانند بیمه باشند، اما افرادی که به تنهایی و بدون داشتن کارفرما به ایجاد شغل و کسب درآمد مشغولند برای برخورداری از چتر حمایتی بیمه دچار مشکلاتی هستند.

با ارائه آمار 6 میلیون و 100 هزار نفری بیمه شدگان سراسر کشور از سوی سازمان تأمین اجتماعی، به‌نظر می‌رسد تعداد زیادی از افراد دارای درآمد تحت پوشش بیمه نیستند و میزان درآمدشان در هیچ‌جایی ثبت نمی‌شود حتی در بهترین حالت ممکنه اگر بیمه‌شدگان سایر صندوق‌های بیمه را نیز در نظر بگیریم فاصله میان تعداد افراد درخواستی برنامه چهارم با بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی به شکافی تبدیل شده‌است.

فاصله 4 میلیونی بیمه‌شدگان کنونی با 10 میلیون خواسته شده در برنامه چهارم سبب شده‌است تا سازمان تأمین اجتماعی و وزارت رفاه چاره‌ای بیاندیشند.به همین دلیل به‌نظر می‌رسد برای پرکردن این فاصله و بالا بردن تعداد بیمه‌شدگان راه حل بیمه انفرادی پیش پای هنرمندان، صنعتگران، خبرنگاران، لنج‌داران و صاحبان حرف گذاشته شود.

چرا که ارائه فهرست بیمه از سوی کارفرما سبب می‌شود تا برخی گروه‌های صاحب درآمد که بدون داشتن کارفرما و به تنهایی به فعالیت اقتصادی مشغولند در فهرست بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی قرار نگیرند. در واقع به تازگی وزارت رفاه سعی کرده‌است تا با تصویب طرحی نسبت به بیمه این افراد عکس‌العمل نشان دهد.

اما همکاری دولت برای بیمه افراد بدون بیمه شرط اصلی برای اجرای طرح بیمه این افراد است و دولت ناچار است تا سهم بیمه کارفرما را برای این افراد پرداخت کند.به این معنا که بار اصلی مالی بیمه افراد بدون بیمه بر دوش دولت خواهد افتاد و بیمه‌شدگان تنها سهم خود را که معادل 7 درصد دستمزد است باید بپردازند.

در این شرایط با وجود بار مالی که به دولت تحمیل می‌شود باید منتظر بود و دید که دولت نسبت به ردیف پرداختی این هزینه چه تصمیمی می‌گیرد.اما نکته قابل توجه دیگری که در این میان وجود دارد این است که کسانی که با استفاده از این روش بیمه می‌شوند از مزایای صندوق بیمه بیکاری بهره‌مند نخواهند شد.

پس به‌نظر می‌رسد سهم صندوق بیمه بیکاری از کل هزینه بیمه کسر شده و دولت نسبت به پرداخت مابقی حق بیمه تصمیم می‌گیرد.

در شرایط کنونی دولت هنوز درباره چگونگی تصویب این طرح عکس‌العملی نشان نداده و حتی از این‌که آیا حاضر است سهم بیمه کارفرمای این بیمه‌شدگان را بپردازد نیز خبری منتشر نکرده‌‌است، اما به‌نظر می‌رسد مسئولان وزارت رفاه که پیشنهاد دهندگان اصلی این طرحند امیدوارند تا دولت شرایط مناسبی را برای اجرا در نظر بگیرد.

صمدالله فیروزی، مدیرکل برنامه‌ریزی بیمه‌های اجتماعی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، درباره کمک دولت به این نوع بیمه گفت: در خوش ‌بینانه‌ترین حالت اگر کمترین میزان دستمزد اعلام شده را که 183 هزار تومان است در نظر بگیریم بیمه شده باید نزدیک به 50 هزار تومان ‌بپردازد که به‌نظر می‌رسد متقاضیان توانایی پرداخت این میزان را نداشته‌باشند.

به این ترتیب وزارت رفاه و تأمین‌اجتماعی از دولت می‌خواهد تا بخشی از این حق بیمه را برای این گروه بپردازد تا شرایط بیمه افراد آسان‌ شود.

او تأکید کرد که فقط کسانی می‌‌توانند از این مزایا بهره ببرند که ثابت شود کسب‌ و کارشان درآمد چندانی ندارند و دارای فعالیت اقتصادی پر رونقی نیستند.هر چند فیروزی درباره پیشنهاد وزارت رفاه مبنی بر این‌که دولت چند در صد از حق بیمه این افراد را باید پرداخت کند به روشنی حرفی نزد، اما به‌نظر می‌رسد وزارت رفاه و تأمین‌اجتماعی سعی دارد تا با دریافت بخشی از حق بیمه این افراد، که به‌نظر میزان قابل توجهی است، مشکل بیمه صنعتگران و هنرمندانی که هنوز نتوانسته‌‌اند از مزایای بیمه بهره‌مند شوند حل شود.

خبرنگاران بدون کارفرما

خبرنگاران بدون کارفرما نیز در ردیف صاحبان سایر مشاغل بدون کارفرما قرار گرفته‌ و می‌توانند از این مزایا بهره‌مند شوند.

فرخ ملکوند، سرپرست معاونت فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی، در این‌باره گفت: بر اساس مقررات وضع شده خبرنگاران آزاد نیز می‌توانند با پرداخت حق بیمه تعیین شده تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند و به این ترتیب همانند سایر گروه‌های پیش گفته شده از مزایای بیمه تأمین اجتماعی بهره‌ببرند.

ملکوند تأکید کرد که استفاده از مزایای بیمه برای خبرنگاران همچون سایر حرف و مشاغل با داشتن پروانه اشتغال امکان‌پذیر است.

او گفت: با داشتن کارت حرفه‌ای، خبرنگاران می‌توانند به خانواده تأمین اجتماعی پیوسته و با ارائه مدارک لازم تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرند.

کد خبر 37520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز