نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز ایرادات شورای نگهبان به لایحه بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی را بررسی و به منظور تأمین نظر شورای نگهبان این ایرادات را برطرف کردند.

بر اساس این مصوبه ایراد ماده 3 و تبصره آن در لایحه بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی به شرح زیر برطرف و اصلاح شد: ماده 3ـ وزارت کار و امور اجتماعی (سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای) موظف است نسبت به فراخوان و آموزش کارگران شاغل در کارهای ساختمانی اقدام و کارت حمایت فنی برای آن‌ها صادر کنند.

تبصره 1ـ زمانبندی، شرایط و ترتیب صدور، تمدید، تعلیق و کارت مهارت فنی و نحوه شناسایی کارگران شاغل در کارگاه‌های ساختمانی موضوع این ماده و اشتغال آن‌ها در طول دوره اعتبار کارت، طبق آیین‌نامه‌ای خواهد بود که مشترکا توسط وزارتخانه‌های رفاه و تأمین اجتماعی، کار و امور اجتماعی، مسکن و شهرسازی و کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

هم‌چنین تبصره (1) ماده 5 به شرح زیر مورد اصلاح قرار گرفت. ماده 5 ـ در مواردی که انجام کارهای ساختمانی مستلزم اخذ پروانه است، مراجع ذی‌ربط مکلفند صدور پروانه را منوط کنند به ارائه رسید پرداخت حق بیمه برای هر مترمربع سطح زیر بنا معادل 4 درصد حداقل دستمزد ماهانه سال درخواست پروانه به حسابی که سازمان تأمین اجتماعی اعلام خواهد کرد.

تبصره 1ـ درصورتی که حوادث ناشی از کار منجر به مصدومیت، فوت یا از کارافتادگی شود ولی متقاضی با وجود الزام به گرفتن پروانه نسبت به اخذ آن اقدام نکرده باشد.

کد خبر 35457

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز