گروه اجتماعی: معاون امور مجلس وزارت رفاه جزئیات بیمه اجتماعی بیش از 5/1 میلیون کارگر ساختمانی در سطح کشور را اعلام کرد.

علی کامیار با اشاره به اینکه لایحه بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، گفت: براساس این لایحه که توسط وزارت رفاه در سال  ۱۳۸۴پیشنهاد شده بود، تمام کارگران ساختمانی به همراه خانواده‌هایشان از تمام بیمه‌های اجتماعی، فوت، بازنشستگی، از کارافتادگی، حوادث ، غرامت و دستمزد برخوردار خواهند شد. 

وی افزود: در حال حاضر در حدود 5/1 کارگر ساختمانی در سطح شهرها پراکنده و متفرق هستند و خود پیمانکاران و کارفرمایان نیز از جایگاه مشخص برخوردار نیستند که با تصویب این لایحه، دولت می ‌تواند از این اقشار آسیب ‌پذیر حمایت کند.

وی خاطرنشان کرد: براساس این لایحه حق بیمه ( سهم بیمه شده) معادل ۷ درصد دستمزد ماهانه کارگران ساختمانی است که طبق ماده  ۳۵ قانون تامین اجتماعی مصوب سال  ۱۳۵۴برای کارگران تعیین می ‌شود و دولت مکلف است معادل ۳درصد آن را پرداخت کند.

کامیار افزود : در مواردی که انجام کارهای ساختمانی مستلزم اخذ پروانه است مراجع ذیربط مکلف هستند صدور پروانه را منوط به ارایه رسید پرداخت حق بیمه برای هر متر مربع سطح زیربنا معادل  ۴درصد حداقل دستمزد ماهانه سال به حساب سازمان تامین ‌اجتماعی واریز کنند.

معاون امور مجلس وزارت رفاه خاطرنشان کرد: براساس این لایحه وزارت کار و امور اجتماعی موظف است نسبت به فراخوان و آموزش کارگران شاغل در کارهای ساختمانی اقدام و کارت مهارت فنی برای آنها صادر کند.

وی افزود: زمان ‌بندی ، شرایط و ترتیب صدور، تمدید و تعلیق کارت مهارت فنی و نحوه شناسایی کارگران شاغل در کارهای ساختمانی طبق آیین نامه‌ ای که به طور مشترک توسط وزارتخانه‌ های کشور، رفاه، کار و مسکن و شهرسازی تهیه خواهد شد، تعیین می‌شود.

کامیار تاکید کرد: در صورتی که وقوع حوادث ناشی از کار برای کارگران ساختمانی مستقیما به دلیل عدم رعایت مقررات باشد، سازمان تامین اجتماعی طبق ماده  ۶۶ قانون، هزینه‌های مربوط را از کارفرما مطالبه و وصول می‌ کند.

کد خبر 29728

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز