گروه اجتماعی: با وجود اینکه نمایندگان مجلس از نحوه ارائه خدمات درمانی به روستاییان ابراز گله‌مندی می‌کنند اما وزیر رفاه و تأمین اجتماعی معتقد است، تاکنون در اجرای بیمه درمانی روستاییان با مشکلی مواجه نشده‌ایم و بیمه درمانی روستاییان خدمتی بزرگ است که باید در تاریخ ثبت شود.

عبدالرضا مصری، با اشاره پوشش بیمه درمانی 20 میلیون روستاییان در کشور گفت: برخورداری 20 میلیون روستایی از خدمات بیمه‌ای و همچنین استقرار 5 هزار پزشک در مراکز درمانی روستایی یک افتخار بزرگ است که باید در تاریخ ثبت گردد.

وی در گفت‌و‌گو با مهر تصریح کرد: ممکن است در هر خدمت بزرگی مشکلاتی وجود داشته باشد اما تاکنون در اجرای این طرح با مشکلی مواجه نشده‌ایم و در کمترین زمان دفترچه‌های بیمه‌ای روستاییان صادر شده است. این در حالی است که روستائیان همواره نسبت به خدمات ارائه شده، در زمینه درمان گله‌مندند.بهبود کیفیت اجرای این طرح بستگی تمام به طرح پزشک خانواده دارد که این روزها به اختلاف بزرگ میان وزارت بهداشت و وزارت رفاه شده‌است.

بر اساس آنچه در بیمه روستائیان و عشایر کشور پیش‌بینی شده، این دسته از مردم با در دست داشتن دفترچه‌های صادر شده ابتدا باید از سوی پزشک خانواده معاینه شده و پس از آن چنانچه نیازمند پیگیری کار درمان‌شان باشند با معرفی‌نامه پزشک به بیمارستان شهر مراجعه کنند. چنانچه پزشک خانواده بیمار را ویزیت نکرده باشد، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شهری از پذیرش دفترچه بیماران خودداری می‌کنند، اما روستائیان و عشایر همواره از این روش درمان گلایه کرده‌اند.

آنها معتقدند پزشک خانواده چندان که باید در دسترس نیست و انجام کارهای درمانی‌شان با مشکل و اتلاف وقت همراه خواهد بود. وزارت رفاه اما همواره بر گسترش طرح پزشک خانواده تأکید کرده است، اما نکته جالب این‌که مسئولیت گسترش و تقویت طرح پزشک خانواده را بر‌گردن وزارت بهداشت انداخته است. وزارت بهداشت نیز چندی پیش با اعلام نارضایتی از رفتار پیش گرفته شده مسئولین وزارت رفاه آنها را به کارشکنی در توسعه پزشک خانواده متهم کرد.

موید علویان، معاون سلامت وزارت بهداشت، با طرح این مسئله که دست‌های آلوده در وزارت رفاه می‌خواهند در اجرای طرح پزشک خانواده کارشکنی کنند، با انداختن توپ به زمین وزارت رفاه مسئولان این وزارتخانه را به چالش کشید. اما این بار وزیر رفاه معتقد است که بیمه روستائیان به درستی و خوبی انجام می‌شود و گواه آن صادر شدن 20 میلیون دفترچه درمان و استقرار 5 هزار پزشک در روستاهای کشور  است.

با این حساب به ازای هر 4 هزار روستایی و عشایر در کشور یک پزشک وجود دارد، اما هیچ‌کس نپرسید که با وجود فاصله میان روستاهای کشور آیا هر پزشک می‌تواند در دسترس 4 هزار روستائی و عشایر باشد؟ هر چند وزارت بهداشت مدعی است که وزارت رفاه در پرداخت پول مربوط به همین نیروها نیز اشکال تراشی می‌کند.

کد خبر 41553

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز