سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۵
۰ نفر

گروه اجتماعی: سازمان بهزیستی اعلام کرد که گروهی از افراد زیر پوشش سازمان را بیمه اجتماعی می‌کند.

ابوالحسن فقیه، رئیس سازمان بهزیستی، در این‌باره گفت: این سازمان قصد دارد که زنان سرپرست خانوار روستائی را به عضویت صندوق بیمه روستائیان و عشایر درآورد.

به گفته فقیه سهم بیمه این گروه از زنان را سازمان بهزیستی به صندوق واریز می‌کند تا زنان سرپرست خانوار روستائی که تحت پوشش بهزیستی هستند بتوانند از امتیازهای این صندوق بهره‌مند شوند.

مهم‌ترین دلیلی که از سوی رئیس سازمان بهزیستی برای اجرای این طرح عنوان شد، جلوگیری از سرگردانی این زنان و فرزندان‌شان درصورت پیش آمدن رخداد بود.

اما آنچه شاید به درستی روشن نشد این بود که  آیا در برنامه چهارم توسعه کشور بر بیمه‌کردن تمامی افراد جامعه تأکید شده‌است.

ماده 96 این برنامه دولت را مکلف کرده‌است تا خدمات و حمایت‌های مورد نظر در اصل 29 قانون اساسی را از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم تأمین کند.

باز دربند ج همان ماده آمده‌است که تأمین بیمه خاص (در قالب فعالیت‌های حمایتی)، برای حمایت از زنان سرپرست خانوار و افراد بی‌سرپرست با اولویت کودکان بی‌سرپرست.
به این ترتیب اقدامات امروز دولت گامی در جهت اجرای وظایفی است که برنامه چهارم توسعه بر عهده‌اش گذاشته‌است.

مجید موسویان، مدیرعامل صندوق بیمه روستائیان و عشایر، در گفت‌وگو با ایسنا شرایط عضویت زنان سرپرست خانوار را توضیح داده‌است.

او گفت: زنان سرپرست خانوار با حداکثر 50 سال سن می‌توانند به عضویت این صندوق درآیند، درصورت فوت زن سرپرست خانوار، بازماندگان تحت تکفل وی از مستمری بازماندگان بهره‌مند می‌شوند و تنها تفاوتی که در نحوه پوشش بیمه‌ای این افراد با دیگر گروه‌های تحت پوشش صندوق وجود دارد، نحوه پرداخت حق بیمه است.

موسویان افزود: حق بیمه سهم بیمه شده در این طرح از محل اعتبارات وزارت رفاه و تأمین اجتماعی تخصیصی به سازمان بهزیستی و کمیته امداد پرداخت می‌شود. بنابراین زنان سرپرست خانوار زیر پوشش این 2نهاد بدون پرداخت حق بیمه و پرداخت آن توسط نهادهای مذکور بیمه می‌شوند.

درصورت اجرای این طرح 34 هزار زن سرپرست خانوار بهزیستی و 136 هزار و 300 زن سرپرست خانوار کمیته امداد در این طرح جا می‌گیرند.

این زنان با پرداخت 15 سال بیمه‌پردازی و داشتن حداقل 65 سال سن  می‌توانند از مستمری بازنشستگی بهره‌مند شوند و درصورت از کارافتادگی کلی با شرایط مقرر از مستمری بازنشستگی و از کارافتادگی برخوردار می‌شوند.

سابقه بیمه‌شدگان صندوق بیمه روستائیان و عشایر قابل انتقال است به این ترتیب که چنانچه هر یک از اعضای این صندوق مشمول بیمه سازمان تأمین اجتماعی شوند می‌توانند سوابق‌شان را به سازمان تأمین اجتماعی منتقل کنند.

بر اساس گفته‌های موسویان سابقه بیمه ‌شدگان از اول مهرماه سال 86 منظور می‌شود.
توافقات انجام شده تا کنون برای استفاده زنان روستائی سرپرست خانواری است که تحت پوشش سازمان بهزیستی‌اند و‌مسئولان کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در تلاشند تا شرایط را برای استفاده مددجویان‌شان در پیوستن به صندوق بیمه روستائیان و عشایر آماده کنند.

کد خبر 38295

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز