گروه اجتماعی: معاون نظارت و هماهنگی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در حالی از آغاز توزیع بودجه 980 میلیارد ریال مصوب مجلس برای بیمه رایگان خدمات درمان اقشار محروم خبر داد که معاون سابق این وزارتخانه از تأخیر در پوشش بیمه روستاییان انتقاد کرد.

عبدالرحیم بنکدار، معاون نظارت و هماهنگی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی گفت: مجلس شورای اسلامی امسال 980 میلیارد ریال به پوشش بیمه رایگان‌ درمان اقشار محروم اختصاص داد که این مبلغ در حال حاضر در اختیار وزارت رفاه و تأمین اجتماعی قرار گرفته و این وزارتخانه در حال توزیع آن است.

وی با اشاره به این که اختصاص این مبلغ تنها به منظور پوشش بیمه‌ای اقشار محروم است، بیان کرد: البته این طرح برای پوشش بیمه‌ای اقشار محروم، شامل قشر خاصی نمی‌شود و مقدمه‌ای برای پوشش بیمه‌ای رایگان همه افراد جامعه است.

معاون هماهنگی و نظارت وزارت رفاه و تأمین اجتماعی تصریح کرد: در گام نخست برای آسان‌سازی این طرح، افرادی که در نوبت نهادهای حمایتی قرار دارند و همچنین افرادی که بستری شده‌اند در اولویت طرح قرار گرفته‌اند تا این طرح به پیشرفت‌های مورد نظر در سازمان‌های مربوطه برسد.

بنکدار با تأکید بر این که بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال‌جاری، اقشار محروم و نیازمندی که در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند، می‌توانند از خدمات این طرح به صورت رایگان استفاده کنند، خاطرنشان کرد: اقشار محروم کشور در سال‌جاری به صورت رایگان تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار می‌گیرند.

تأخیر در پوشش بیمه روستاییان

اما از سوی دیگر معاون سابق سیاستگذاری و برنامه ریزی وزارت رفاه گفت: تاکنون فقط 400 هزار خانوار روستایی تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته‌اند، در حالی که با اعتبارات تخصیص داده شده باید تا کنون 2 میلیون خانوار روستایی تحت پوشش قرار می‌گرفتند.

محمدرضا واعظ مهدوی در گفت‌وگو با مهر افزود: طبق قانون رفاه و تأمین اجتماعی دولت مکلف بود تا پایان برنامه چهارم توسعه، پوشش بیمه اجتماعی را برای روستاییان و عشایر فراهم سازد که متأسفانه  به رغم تصویب بودجه‌های لازم، پوشش بیمه‌ای روستاییان به کندی پیش می‌رود و تا‌کنون فقط 400 هزار خانوار برخوردار از مزایای بیمه اجتماعی شده‌اند.

وی تصریح کرد: در سال 84، 30 میلیارد تومان، در سال 85، 160 میلیارد تومان و برای امسال 156 میلیارد تومان اعتبار جهت پوشش بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر اختصاص یافته، لذا با تصویب و تخصیص چنین اعتباراتی انتظار بر این بود که پیشرفت این برنامه سریع‌تر باشد.

معاون سابق سیاستگذاری و برنامه ریزی وزارت رفاه، با تاکید بر بررسی صورت مالی صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر گفت: ایجاب می کند صورت مالی صندوق مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد و علت تاخیر در اجرای این طرح قانونی بررسی شود.

واعظ مهدوی خاطر نشان کرد: 5/5 میلیون خانوار روستایی باید تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گیرند.

کد خبر 39007

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز