شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۲
۰ نفر

مینا شهنی: بیمه بافندگان قالی، قالیچه،‌گلیم و زیلو از روزهای نخست اجرا حاشیه‌های زیادی داشت.

این بیمه برخلاف تصور و خواست بافندگان تسهیلات درمانی را به همراه ندارد و  بیمه‌پردازان با پرداخت حق بیمه تنها می‌توانند از تسهیلات بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی بهره‌مند شوند.

به تازگی سازمان تامین اجتماعی انعقاد قرارداد مجدد با آن‌گروه از بیمه‌شدگان بالای ۵۰ سال که به‌علت رعایت نشدن قوانین، بیمه‌شان قطع شده‌ را از سر گرفته است.

در این‌باره گفت‌وگویی با ویدا قنبرپور، کارشناس گروه بیمه و استاندارد مرکز ملی فرش  انجام  دادیم.

  • مهم‌ترین مشکل بیمه بافندگان قالی، قالیچه، گلیم و زیلوچیست؟

بیمه درمان برای این گروه در نظر گرفته‌نشده‌است وبا توجه به اینکه درمان، جذاب‌ترین بخش در بیمه‌های رایج است که افراد را نسبت به پرداخت حق بیمه ترغیب می‌کند، نمی‌توان انتظار داشت که بافندگان نسبت به بیمه‌شان اقدام کنند.

  • بیمه این گروه چه مشکلات دیگری دارد؟

رفوکاران و رنگرزان اگر چه کارشان با قالی گره خورده‌، اما در قانون نوشته شده حق برخورداری از پوشش بیمه را ندارند و مشکل دیگر داشتن شرط سنی برای بیمه‌شدگان است.

  • این شرط سنی شامل حال چه گروهی می‌شود؟

تدوینگران این قانون با گذاشتن شرط سنی حداکثر ۵۰ سال عملا افراد با سن بالاتر را از امکان بهره‌مندی بیمه محروم کرده‌اند و تنها برای کسانی که بین ۵۰ تا ۵۵ سال سن دارند به شرط پرداخت یکجای حق بیمه تفاضل سن، آن‌هم در ابتدای تقاضای بیمه می‌توانند تقاضای پوشش بیمه‌ای داشته‌باشند.

  • قرارداد افراد ۵۰ تا ۵۵ سال به چه دلیلی لغو شده‌بود؟

حق بیمه بافندگان ۲ نوبت در سال و هر بار برای ۶ ماه از آنها دریافت می‌شود،  اما در این میان گروهی به دلیل فراموشی یا آماده نبودن پول نقد نتوانسته‌اند به ضوابط پایبند باشند و  به همین خاطر  سبب شد تا ادامه بیمه این گروه غیرممکن شود.

  • با تصمیم جدید سازمان تامین اجتماعی این مشکل حل می‌شود؟

به نظر می رسد که این سازمان تصمیم جدیدی گرفته‌است که می‌تواند مشکل این گروه راحل کند.

  • استقبال بافندگان از این نوع بیمه رضایت‌بخش است؟

تا سال ۱۳۸۳ تنها ۱۴۰۰ نفر داوطلب این بیمه بودند، اما پس از آن با اجرای برنامه‌های اطلاع‌رسانی و تشویق بافندگان توانستیم این تعداد را به ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار نفر برسانیم.

  • این گروه چند درصد از کل بافندگان را شامل می‌شود؟

ما در سراسر کشور نزدیک به ۷۰۰ هزار بافنده قالی، قالیچه، گلیم و زیلو داریم  و انتظار می‌رود حداقل ۵۰۰ هزار نفر متقاضی بیمه باشند.

  • فکر می‌‌کنید مهم‌ترین عامل عدم استقبال چیست؟

به نظر می‌رسد غیبت بخش درمان مهم‌ترین عامل در تمایل‌نداشتن  بافندگان برای استفاده از این بیمه باشد. بافندگان انتظار دارند در ازای پرداخت حق بیمه بتوانند از پوشش درمانی بهره‌مند شوند.

  • برای رفع این مشکل اقدامی شده است؟

سعی کردیم با وزارت‌رفاه برای برطرف کردن این مشکل به نقطه مشترکی برسیم که به نظر می‌رسد به نتایج قابل قبولی رسیده‌ایم.

کد خبر 54926

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز