شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۲
۰ نفر

با ابلاغ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی توسط رئیس‌جمهور، کارگران شاغل در کارهای ساختمانی اعم از ایجاد یا توسعه ساختمان، تجدید بنا، تعمیرات اساسی و یا تخریب ساختمان نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، رئیس‌جمهوری قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی که در جلسه علنی مورخ 9 آبان ماه 86 مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 16 /8/ 1386 به تأیید شورای نگهبان رسیده را جهت اجراء ابلاغ کرد.

براساس این قانون، کارگران شاغل در کارهای ساختمانی اعم از ایجاد یا توسعه ساختمان، تجدید بنا، تعمیرات اساسی و یا تخریب ساختمان با نام‌نویسی و اخذ کد ملی نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه می‌شوند و کارگران شاغل در کارهای ساختمانی تا زمان تحت پوشش قرار گرفتن به موجب این قانون کماکان از حیث خدمات مشمول قانون بیمه اجباری کارگران ساختمان مصوب 1352 و اصلاحات بعدی آن هستند.

همچنین وزارت کار و امور اجتماعی (سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای) موظف است نسبت به فراخوان و آموزش کارگران شاغل در کارهای ساختمانی اقدام و کارت مهارت فنی برای آنها صادر کند. بر این اساس، از تاریخ تصویب این قانون آن دسته از مواد قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی مصوب 1352 و سایر قوانین که با این قانون مغایر است لغو می‌‌شود.

عبدالرضا مصری، وزیر رفاه و تامین اجتماعی، ماه گذشته با انتقاد از برخوردی که با قانون بیمه کارگران ساختمانی در بودجه امسال شده‌بود گفت: متأسفانه این موضوع به‌دلیل برخی دخالت‌های نابجا در قانون بودجه برای سال‌جاری مسکوت ماند.

او که عالی‌ترین و برترین خدمت وزارت رفاه و تامین اجتماعی را بیمه کارگران روزمزد عنوان کرده‌ بود افزود: بیمه کارگران روزمزد ساختمانی در کمیسیون عمران، اجتماعی و صحن مجلس رای آورد و باید برای پویایی دوباره آن تلاش شود.

به گفته مصری، برنامه‌ریزی بیمه افراد مذکور به این شکل است که ابتدا تمام کارگران روزمزد ساختمانی را شناسایی کرده و در سازمان فنی‌وحرفه‌ای برایشان کارت صادر و آنان را تحت پوشش بیمه خدمات تامین اجتماعی قرار می‌دهیم. بر همین اساس، جهت تحقق بیمه کارگران ساختمانی روزمزد مشارکت سه جانبه کارفرما، دولت و کارگران وجود خواهد داشت.

وی تاکید کرد: در حال حاضر کارگرانی که در واحدهای مشخص کار می‌کنند، از تمام امکانات نظیر مرخصی، استفاده از تعطیلات رسمی و...  بهره‌مند هستند، اما کارگران ساختمانی روزمزد از هیچ‌یک از موارد فوق بهره‌ای نمی‌برند.

کد خبر 49987

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز