دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۹
۰ نفر

گروه اجتماعی: معاون وزیر رفاه و تامین اجتماعی اعلام کرد: ۵ میلیون نفر از مردم دارای ۲ دفترچه بیمه درمانی هستند.

نادعلی الفت‌پور، با اشاره به جمع‌آوری اطلاعات بیمه‌شدگان در بانک اطلاعات ایرانیان، گفت: سوابق بیمه‌ای، حمایتی و بازنشستگی حدود 64 میلیون ایرانی در بانک اطلاعات ایرانیان تجمیع شد ‌و همچنین مشخص شد 5 میلیون نفر در کشور بیش از یک دفترچه بیمه درمانی دارند.

به گزارش روابط عمومی وزارت رفاه و تامین اجتماعی، طرح بانک اطلاعات ایرانیان در مسیر تحقق عدالت اجتماعی و رفع محرومیت اقشار آسیب پذیر با هدفمند نمودن یارانه‌ها و شناسایی این قشر در ۲ مرحله اجرایی از تیرماه ۱۳۸۶ آغاز شد که در مرحله نخست آن با تکمیل اطلاعات بیمه‌ای و حمایتی حدوداً ۶۴ میلیون نفر به پایان رسید.

در مرحله اول تشکیل بانک اطلاعات ایرانیان و ورود اطلاعات به آن، اطلاعات هویتی، بیمه‌ای، حمایتی و بازنشستگی ۶ صندوق، سازمان و نهاد از جمله تامین اجتماعی، خدمات درمانی، بازنشستگی و بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر، کمیته امداد و بهزیستی حدود 64 میلیون نفر ثبت گردیده است.

وی افزود: اطلاعات ثبت شده افراد در این بانک حدود ۹۰ درصد جمعیت کل کشور را شامل می‌شود. در مرحله دوم پایگاه، جمع آوری اطلاعات مشمولین دیگر صندوق‌های حوزه‌های بیمه‌ای، حمایتی و امدادی ‌تا پایان ‌تیر ماه سال‌جاری شناسایی و ثبت خواهد شد. مرحله دوم طرح، برنامه ریزی جهت اتصال به سایر پایگاه‌های اطلاعاتی کشور به‌منظور شناخت جامع از اقشار کم‌درآمد، وضعیت آموزش، اشتغال، بیکاری، دارو و درمان و... است.

به گفته الفت پور، با تکمیل شدن بانک اطلاعات ایرانیان، این بانک مرجع و منبع جامع آماری‌ در برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاریهای کلان کشور در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و رفاه خواهد بود.خروجی‌های این بانک در پیشبرد تحقق اهداف و احکام سند چشم‌انداز مثمر ثمر است.

زیرا به وزارت رفاه و تامین اجتماعی و همچنین دولت و مجلس شورای اسلامی در تحکیم و اثربخشی طرح‌ها و تحولات اقتصادی در معیشت و نیازهای مردم به ویژه اقشار محروم و نیازمند با دادن اطلاعات و آمار ثبتی دقیق کمک شایانی خواهد کرد و باعث می‌شود تا نظام تصمیم‌گیری براساس اطلاعات و آمار حاصل از پایگاه مزبور، گروه‌های هدف‌را شناسایی ‌و برای‌آنان ‌سیاستهای ‌پیشگیرانه، صیانتی ‌و ‌جبرانی ‌طراحی ‌و اجرا‌ نمایند.

در حال حاضر یکی از اهداف در دست اقدام وزارت رفاه و تامین اجتماعی، تعیین شاخص‌های حوزه رفاه و تامین اجتماعی کشور است که به‌دنبال کامل کردن اطلاعات این پایگاه، مطالعاتی برای فرموله کردن شاخص‌های مذکور در ‌بانک اطلاعات صورت گرفته که پس از تکمیل اعلام خواهدشد.

۷۰۰ نفرمبتلا به ایدز تحت پوشش بیمه‌

مدیرکل برنامه‌ریزی بیمه‌های درمانی وزارت رفاه و تامین اجتماعی با استناد به آمار مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود 700 نفر از مبتلایان به ایدز، تحت پوشش بیمه‌ قرار داشته و خدمات مورد نیاز را در قالب بسته بیمه‌ای‌ دریافت می‌کنند.

حمید رضا سفاری در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با پوشش بیمه‌ای داروهای گران‌قیمت مبتلایان به HIV / ایدز، تصریح کرد: تعداد محدودی از داروهای ضد‌ویروس ایدز تحت پوشش بیمه قرار دارد، چرا که عمده مبتلایان، تحت پوشش برنامه‌های مبارزه و کنترل بیماری‌های نوپدید و جدیدی هستند که توسط مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ایجاد و پروتکل‌های علمی خوبی برای این برنامه‌ها تدوین شده است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت برای ثبت، ‌اداره و درمان مبتلایان به ایدز، مراکز معینی را راه‌اندازی کرده و مبتلایان می‌توانند، خدمات مورد نیاز خود را از این مراکز دریافت کنند. به گفته مدیرکل برنامه‌ریزی بیمه‌های درمانی وزارت رفاه و تامین اجتماعی، افرادی که در مرحله شش، هفت و هشت HIV قرار دارند، می‌توانند برخی از داروهای ضد‌سرطان، سل و آنتی بیوتیک را همانند سایر بیمه‌شدگان از طریق پوشش بیمه‌ای دریافت کنند.

این در حالی است که تنها اقلام محدود و انگشت شماری از داروهای ضد‌ویروسی جدید ایدز که اخیرا وارد بازار شده است، ‌در فهرست اقلام تعهدی بیمه قرار دارد. وی با بیان اینکه براساس مصوبه شورای‌عالی بیمه، اخیرا 170 تا 180 قلم داروی دیگر به فهرست تعهدات بیمه اضافه شده است، عنوان کرد: به‌نظر می‌رسد این داروها، نیازهای تمامی بیماران از جمله مبتلایان به ایدز را تامین می‌کند، چرا که بیماران HIV نیاز خاص و مجزای دارویی نسبت به سایر بیماران ندارند.

به‌عنوان مثال اگر مبتلا به ایدز دچار عفونت‌های باکتریایی شود، می‌تواند، آنتی بیوتیک‌های خود را مطابق بسته تعهدی بیمه دریافت کند و یا آنکه اگر در بخش هتلینگ بستری شود، هزینه این بخش را نیز بیمه می‌پردازد. سفاری گفت: همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت نیز ردیف اعتباری خاصی برای مبارزه با بیماری‌های نوپدید و بازپدید از جمله ویروس ایدز و انواع مختلف هپاتیت اختصاص داده‌اند که به‌نظر می‌رسد، برای تامین نیازهای آنها کفایت می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا وزارت رفاه و تامین اجتماعی برای پوشش بیمه‌ای مبتلایان به HIV / ایدز وارد عمل نمی‌شود، اذعان کرد: هر چه پوشش‌های بیمه‌ای به‌صورت مجزا از یکدیگر و در قالب صندوق‌های متفاوت طراحی ‌شود، توانایی و قدرت صندوق در برآورده کردن نیاز بیمه‌شدگان کاهش می‌یابد.

از طرف دیگر رویکرد وزارت رفاه به سمت تجمیع منابع است، بنابراین در قالب ضوابط و دستورالعمل‌های داخلی و بهینه کردن وضعیت صندوق‌های بیمه‌ای از حیث تعهدات، می‌توان نیازهای جامعه هدف را بیشتر پوشش داد.

مدیرکل برنامه‌ریزی بیمه‌های درمانی وزارت رفاه و تامین اجتماعی تصریح کرد: ایجاد صندوق‌ها با پوشش افراد پرریسک و کم ریسک با اصل بیمه منافات دارد، اما با تقویت بحث کنترل هزینه‌ها براساس حمایت‌های بیمه‌ای می‌توان، از سقوط فرد به ورطه فقر و بیماری جلوگیری کرد و سپس با توانمندسازی و سوق دادن آنها به سطوح بالاتر سلامت، درآمد و رفاه، مانع از فقیر شدن آنها شد.

کد خبر 52360

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز