یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

مینا شهنی: تا پایان امسال تمام افراد از زیر خط فقر شدید از خط فقر خارج خواهند شد.

عبدالرضا مصری، وزیر رفاه و تأمین اجتماعی، با بیان این خبر گفت: دولت و مجلس به کمیته امداد مجوز داده‌اند تا تمامی افراد پشت‌ نوبت را تحت پوشش قرار دهند.

به گفته مصری با تحت پوشش قرار گرفتن پشت نوبتی‌های کمیته امداد تمامی افرادی که دچار فقر شدید هستند مورد حمایت قرار خواهند گرفت و به این ترتیب دیگر در کشورمان کسی زیر خط فقر قرار نخواهد داشت.

وزیر رفاه که تا کنون هرگز میزان خط فقر را اعلام نکرده‌است با بیان این دلیل که اعلام خط فقر هیچ مشکلی را از مشکلات کشور حل نخواهد کرد، افزود: من تمام قوانین مربوط به حوزه رفاه و تأمین اجتماعی را بررسی‌ کرده‌ام و در هیچ‌یک از این قوانین اهمیت خط فقر تعیین نشده است در واقع وضع قوانین و فقرزدایی هیچ ارتباطی با خط فقر ندارد، به قسمی که حتی ما یک بند قانونی نداریم که در آن اشاره شده‌باشد که پس از تعیین خط فقر می‌بایست حقوق کارگران یا کارمندان افزایش یابد.

مصری تأکید کرد: هر چه تلاش کردیم نفهمیدیم خط فقر به چه دردی می‌خورد.

اما بر اساس قانون چهارم توسعه تنها منبع و مرجع تعیین خط فقر بر عهده وزارت رفاه و
 تأمین اجتماعی است و در واقع دولت وزارت رفاه را مکلف به تعیین میزان خط فقر در هر سال کرده‌است.وزیر رفاه با اشاره به افزایش

 5/7 درصدی تعداد افرادی که زیر خط فقرمطلق بوده‌اند در سال گذشته، توضیح داد: تعداد افراد زیر خط فقرمطلق در سال 1384 معادل 7 میلیون و 303 هزار نفر بوده که بر اساس آخرین آمار به دست آمده تعداد این افراد در سال 1385 افزایشی معادل 5/7 درصد داشته‌است.

مصری در توجیه این افزایش گفت: رشد هزینه مسکن سبب بروز این افزایش شده‌است به این معنا که با ثابت ماندن درآمد بسیاری از خانواده‌ها و تورم به‌وجود آمده در بخش مسکن ما شاهد سقوط بسیاری از خانواده‌ها به زیر خط فقر مطلق بوده‌ایم.

بر اساس آخرین آمار به دست آمده تعداد افراد زیر خط فقر شدید در سال 1384 معادل یک میلیون و 984 هزار نفر بوده که از این تعداد 661 هزار و 700 نفر ساکن روستاهای کشور بوده‌اند.

 فقر شدید در سال 1385 در مجموع گریبان 681 هزار و 100 نفر از مردم کشورمان را گرفته که از این تعداد 289 هزار و 500 نفر ساکن شهرها و 391 هزار و 600 نفر در روستاها زندگی می‌کنند.

بر اساس این آمار میزان خط فقر شدید 5/77 در صد ناگهان در سال 85 نسبت به 84 کاهش پیدا کرده‌است.

کد خبر 34542

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز