چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

مینا شهنی: وزیر رفاه معتقد است هزینه زندگی افراد بالای 60 سال زیاد است، او مهم‌ترین هزینه‌های این گروه را درمان و تهیه دارو عنوان می‌‌کند.

عبدالرضا مصری گفت: چون سالمندان کشور و افراد بالای 60 سال، ناچارند‌ هزینه بیشتری برای درمان و خرید دارو بپردازند و نیازشان به معاینات و مراقبت‌های پزشکی بیشتر است، حق عائله‌مندی‌شان بیشتر از سایر گروه‌های بازنشسته است.

از دیگر مواردی که وزیر رفاه برای بالا بودن هزینه‌های سالمندان بالای 60 سال عنوان کرده‌، پرداخت حق تحصیل دانشگاه فرزندان است.

مصری افزود: گسترده شدن خانواده‌ها و پیوستن عروس، داماد و نوه هم افزون بر مسائل روزمره برای سالمندان هزینه‌هایی در بر دارد و سبب شده تا آنان در تامین هزینه دچار مشکلات عمده‌ای شوند.

 به همین دلایل وزارت رفاه و تامین اجتماعی حق عائله‌مندی افراد بالای 60 سال را  120 درصد و حق اولاد را برای این گروه 360 درصد برای امسال در نظر گرفته است.

هر چند با توجه به همین مشخصه‌ها هم بازنشستگان بالای 60 سال از وضعیت معیشتی‌شان ناراضی‌اند.

نسخه‌ای برای 60 ساله‌ها

شورای ملی سالمندان در دومین جلسه امسال طرح بیمه درمانی تمامی افراد بالای 60 سال را تصویب کرد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، در این جلسه با تاکید بر بالا بودن هزینه درمان و عدم دسترسی سالمندان به امکانات درمانی رایگان، شورای ملی سالمندان با تصویب بیمه درمانی برای سالمندان کشور سعی در کاهش مشکلات درمانی این گروه داشت.

 اما انجام این کار در گرو  تکمیل بانک اطلاعاتی سالمندان کشور است. وزیر رفاه و تامین اجتماعی در این باره گفت: منتظر تکمیل اطلاعات بانک جامع سالمندان کشور هستیم تا بر اساس اطلاعات این بانک نسبت به تحت پوشش قرار دادن سالمندان اقدام کنیم.

بر اساس گفته‌های وی مقدمات تشکیل بانک اطلاعات جامع سالمندان کشور فراهم شده  و پیش‌بینی می‌شود که نخستین مرحله تکمیل  اطلاعات بیمه‌ای سالمندان کشور از بهمن ماه وارد این بانک اطلاعاتی می‌شود.

نخستین گمانه‌زنی‌ها

پیش‌بینی انجام شده در نخستین مرحله تحت پوشش قرار دادن بیمه درمان سالمندان برای یک میلیون نفر بوده‌است. تمامی این یک میلیون سالمند نباید تحت پوشش هیچ بیمه‌ای باشند تا بتوانند از مزایای بیمه درمان رایگان استفاده کنند.

اما حسین نحوی‌نژاد، مدیرکل دفتر توانبخشی سالمندان سازمان بهزیستی کشور، در آخرین اظهار نظر نسبت به چگونگی انجام بیمه سالمندان گفت: بر اساس مصوبه شورای ملی سالمند مقرر شد که در ذیل لایحه بیمه همگانی درمان که وزارت رفاه تهیه کرده است، بندی مبنی بر برخورداری تمامی سالمندان بالای 60 سال از بیمه پایه درمان قرار گیرد.


نحوی نژاد در گفت‌وگو با  ایسنا با تاکید بر این‌که لایحه‌ای برای انجام این کار تنظیم و به زودی برای تصویب در جلسه هیات دولت مطرح می‌شود، افزود: با توجه به الزام قانون برنامه چهارم توسعه به اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده در ماده 91 این قانون، مقرر شده است که این بیمه در قالب نظام ارجاع اجرایی شود.

به گفته معاون دفتر توانبخشی سازمان بهزیستی کشور پیش‌بینی می‌شود بین یک تا 5/1 میلیون سالمند بالای 60 سال از بیمه پایه درمان بی‌بهره باشند و مقرر شده است که تمامی سهم حق بیمه این افراد از سوی دولت تامین شود و مسئولیت اجرای این طرح بر عهده سازمان‌های حمایتی است.

تامین اعتبار بیمه همگانی سالمندان با وزارت رفاه و ارائه فراخوان نیز با بهزیستی و کمیته امداد است و قرار شده ظرف مدت یک سال تمامی سالمندانی که بیمه نیستند، بیمه شوند.این در حالی‌است که به گفته نحوی نژاد  هنوز اعتبار مربوط به ویزیت سالمندان در منزل پرداخت نشده است.

اما بر اساس پیشنهاد ارائه شده قرار است این بودجه  از محل تبصره 15 قانون بودجه امسال، اعتباری در اختیار این طرح قرار گیرد که هنوز اجرایی نشده است.

مدیرکل دفتر توانبخشی سالمندان سازمان بهزیستی یادآور شد: حداقل 2 هزار نفر امسال باید در قالب خدمات این طرح قرار گیرند.

 بر اساس پیشنهاد ارائه شده به شورای ملی سالمندان مقرر شده است که در 5/5 سال آینده حدود 500 هزار نفر از سالمندان تحت پوشش این طرح قرار گیرند.

کد خبر 36042

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز