جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۹
۰ نفر

گروه بورس: خبر می‌رسد عرضه سهام نفتی در نخستین گام به بن‌بست خورده است.

در حالی که فعالان بازار خود را برای شرکت در مسابقه خرید سهام پتروشیمی فناوران در آبان آماده می‌کردند، مسئولان بورس تهران اعلام کردند بنا به دلایلی عرضه این سهام به تعویق افتاده است.

علی رحمانی مدیرعامل شرکت بورس به همشهری گفت: دلیل اصلی عرضه‌نشدن سهام پتروشیمی فناوران در موعد مقرر، نحوه عرضه اولیه سهام این شرکت است.

وی افزود: موضوع این است که ما به توافقی با سهامدار عمده این شرکت بر روی نحوه عرضه اولیه سهام پتروشیمی فن‌آوران دست نیافته‌ایم. رحمانی تصریح کرد: هفته دیگر نشستی با سهامدار عمده این شرکت خواهیم داشت و امیدواریم در این نشست درباره نحوه عرضه اولیه سهام به توافق برسیم.

تاخیر در ورود

ایسنا هم گزارش داد: مسئولان تا کنون چندین بار از عرضه شدن سهام شرکت پتروشیمی فن‌آوران در زمان مقرر خبر داده بودند اما ظاهرا به دلایلی از جمله به توافق نرسیدن سهامداران به تاخیر خواهد افتاد.

اسماعیل غلامی معاون سازمان خصوصی سازی نیز با اشاره به تاخیر در عرضه پتروشیمی فن‌آوران اعلام کرد: 2 سهامدار خصوصی این شرکت برای عرضه اولیه 10 درصدی به توافق نرسیدند به همین دلیل اولین شرکت نفتی در زمان اعلام شده وارد بورس نمی‌شود.

وی افزود: سازمان خصوصی سازی طبق قانون می‌تواند 5 درصد از سهام را عرضه کند و برای عرضه پنج درصدی سهام این شرکت نیز مشکلی ندارد ولی سایر سهامداران آن با عرضه 10درصدی تعیین شده از سوی بورس به توافق نرسیدند که این امر در جلسه مشترک هفته آینده بورسی می‌شودبه دلیل اینکه این شرکت تقاضای پذیرش در بورس را مطرح کرده و تعهد داده است به ناچار باید سهام خود را در بورس عرضه کند.

زمان واگذاری

مجید نوروزی مدیر پذیرش شرکت سهامی بورس هم در گفت‌وگو با فارس درباره وضعیت درج و پذیرش این شرکت تاکید کرد: در آخر وقت روز چهارشنبه گذشته امید نامه این شرکت برای دریافت نظرات نظارتی به سازمان بورس ارسال شد و در صورت دریافت تعهدات سهامداران عمده، مرحله درج این شرکت در بورس طی خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به فاصله 3 روز کاری تا زمان عرضه (چهارشنبه جاری) آیا امکان عرضه سهام پتروشیمی فناوران در موعد مقرر وجود دارد یا خیر گفت: اگر نظر سازمان بورس و تعهدات سهامداران تا  امروز(شنبه)دریافت شود در روز یکشنبه این شرکت در بورس درج خواهد شد.

نوروزی تاکیدکرد: با توجه به تعطیلی روز سه شنبه  و  برگزارنشدن جلسه معارفه امکان عرضه سهام این شرکت در روز چهارشنبه اندک است. اما تمام سعی این است که بعد از درج تا 25 آبان سهام این شرکت در بورس عرضه شود.

اجرا نشدن تعهد

بر اساس این گزارش، هر چند با توجه به وضعیت فعلی بازار سهام و عرضه هفته گذشته فولاد خراسان به تعویق افتادن دو هفته‌ای عرضه سهام پتروشیمی فناوران فرصت بیشتری برای سهامداران کم سرمایه بازار سهام می گذارد تا از طرق گوناگون از جمله کسب سود از تفاوت قیمت سهام قابل رشد نسبت به تجهیز منابع مالی برای خرید سهام این شرکت  در بورس اقدام کنند اما خبرهای تکمیلی حکایت از آن دارد که برخی سهامداران عمده هنوز برای عرضه سهام اولین شرکت قابل واگذاری وزارت نفت به توافق نرسیده‌اند.

شرایط پذیرش

شرکت پتروشیمی فناوران با 95 میلیارد تومان سرمایه ثبت شده پنجمین شرکتی است که سهامش بر مبنای سیاست‌های اصل 44 در بورس عرضه می‌شود.

در حال حاضر شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری هر کدام با در دست داشتن 5/17 درصد از سهام این شرکت سهامداران عمده پتروشیمی فناوران محسوب می‌شوند.

هیات پذیرش بورس اوراق بهادار در سوم مهرماه سال جاری با پذیرش مشروط سهام این شرکت در بورس موافقت کرد. براساس شروط پذیرش سهام شرکت پتروشیمی فن‌آوران، سهامدار عمده این شرکت باید متعهد شوند تا میزان 20درصد از سهام را روز اول در بورس عرضه کنند.

همچنین باید مابه‌التفاوت مالیات این شرکت تا تاریخ عرضه سهام در بورس پرداخت شود.
این در  حالی است که هیات پذیرش بورس تهران شرط کرده است: این شرکت باید یک قرارداد بلندمدت برای خود که مواد اولیه خود (گاز) با وزارت نفت برای رفع نگرانی سهامداران شرکت منعقد کند.

تعلل

ظاهراً سهامداران عمده این شرکت در گذشته توافق کرده بودند که نسبت به ایفای تعهدات خود در زمان عرضه سهام اقدام کنند که از قرار معلوم دو گروه از سهامداران پتروشیمی فناوران حاضر به عرضه سهام و واگذاری نیستند.

با این اوصاف و تا زمان حل انجام تعهد سهامداران و طی مراحل درج، ‌جلسه معارفه و بازدید از پتروشیمی فناوران عرضه سهام این شرکت 950 میلیون سهمی در هفته جاری انجام نخواهد شد و باید منتظر تعیین تکلیف تعهد سهامداران عمده بود که در صورت حل این مانع باید دید آیا گفته مدیر پذیرش شرکت بورس عملی خواهد شد یا خیر؟

کد خبر 35578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز