چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۶
۰ نفر

گروه بورس: مدیر عرضه سهام سازمان خصوصی‌سازی از آغاز واگذاری سهام شرکت‌های نفتی در شهریور ماه سال جاری خبر داد.

سیدمهدی عقدایی، مدیر عرضه سهام سازمان خصوصی‌سازی با اعلام این خبر افزود: در حال حاضر  منتظر مصوبه هیأت وزیران برای واگذاری سهام شرکت‌های نفتی هستیم.
وی افزود: واگذاری شرکت‌های نفتی پس از دریافت مصوبه هیأت وزیران از شهریور ماه سال جاری آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه ابتدا باید یک توافق نهایی بین وزرای نفت و اقتصاد درباره واگذاری شرکت‌های نفتی صورت بگیرد تصریح کرد: براساس مصوبه هیأت وزیران مشخص می‌شود که کدامیک از شرکت‌های نفتی قابل واگذاری مشمول صدر اصل 44 هستند و کدام‌شان مشمول صدر اصل 44 نمی‌شوند.

به گفته عقدایی تعداد شرکت‌های نفتی قابل واگذاری در حال حاضر بین 107 تا 124 شرکت تخمین زده می‌شود.

پیش از این براساس تصویب هیأت وزیران قرار شد تا از مجموعه مخابرات شرکت مخابرات به عنوان شرکت مادر تخصصی با 33 شرکت زیرمجموعه واگذار شود.

مدیر امور عرضه سهام سازمان خصوصی همچنین در مورد نحوه واگذاری شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) که قرار است تا 10 روز آینده واگذار شود گفت: در مجموع 5 درصد از سهام شرکت مپنا عرضه خواهد شد که از این میزان 4 درصد توسط سهامدار عمده یعنی شرکت آب و برق صبا و یک درصد توسط سازمان خصوصی‌سازی عرضه خواهد شد.

وی در مورد نحوه تعیین قیمت سهام شرکت مپنا گفت: قیمت سهام شرکت مپنا را روند عرضه و تقاضا در بورس مشخص می‌کند اما سهامدار عمده شرکت، خود کف قیمتی را مشخص می‌کند که سهام پایین‌تر از این قیمت به فروش نخواهد رفت. ضمن اینکه در روز اول 3 درصد از سهام مپنا عرضه می‌شود و اگر تقاضا برای این سهم پایین‌تر از این میزان باشد، سهام مپنا به فروش نخواهد رفت.

عقدایی‌تصریح‌کرد: باید هر 3درصد از سهام شرکت مپنا در این روز به فروش برود به طور مثال اگر تقاضا برای 5/2 درصد از سهام شرکت مپنا وجود داشته باشد، سازمان بورس اجازه انجام معامله نخواهد داد. وی در خصوص زمان عرضه سهام مپنا گفت: براساس توافقی که با سهامدار عمده صورت گرفته است سهام این شرکت در روز 25 فروردین عرضه می‌شود.

مدیر امور عرضه سهام سازمان خصوصی‌سازی درباره دیگر واگذاری‌های سال جاری گفت: سازمان خصوصی‌سازی در اریبهشت ماه سال جاری مقداری از سهام شرکت ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه را عرضه خواهد کرد ضمن اینکه در این ماه عرضه‌های اولیه شرکت‌های فولاد خوزستان و صنایع آلومینیوم ایران (ایرالکو) نیز در این ماه انجام خواهد شد.

کد خبر 18804

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز