چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۴۰
۰ نفر

گروه بورس: رئیس ستاد اجرای اصل 44 در شرکت ملی نفت از افزایش تعداد شرکت‌های نفتی قابل واگذاری در فهرست وزارت نفت خبر داد.

علی کاردر، رئیس ستاد اجرای اصل 44 شرکت ملی نفت با اعلام این خبر گفت: تعداد شرکت‌های نفتی که سهام آنها باید در اجرای سیاست‌های اصل 44 به بخش خصوصی واگذار شود در نشست‌هایی که طی روزهای آینده برگزار خواهد شد ، افزایش خواهد یافت.

پیش از این فهرست تعداد شرکت‌های قابل واگذاری وزارت نفت 107 شرکت به ارزش 60 میلیارد دلار اعلام شده بود.به گفته کاردر، تعداد و ارزش کل شرکت‌های قابل واگذاری در جلسه‌ای که با حضور وزیران اقتصاد و نفت برگزار خواهد شد افزایش خواهد یافت.

وی در باره جلسه وزیر اقتصاد و وزیر نفت برای نهایی شدن این فهرست گفت: هفته آینده جلسه وزیر نفت به همراه وزیر اقتصاد برای نهایی کردن فهرست شرکت‌های نفتی قابل فروش برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد: فهرست شرکت‌های قابل واگذاری وزارت نفت حداکثر تا پایان سال نهایی خواهد شد.

واگذاری سهام پتروشیمی بندر امام

رئیس ستاد اجرای اصل 44 شرکت ملی نفت در ادامه از عرضه سهام بزرگترین مجتمع پتروشیمی کشور خبر داد و گفت: شرکت‌هایی که برای واگذاری به بخش خصوصی در نظر گرفته شده‌اند، شامل: شرکت‌های پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و گازهای استانی می‌شوند به طور مثال  مجموعه شرکت‌های پتروشیمی، سهام مجتمع پتروشیمی بندر امام واگذار خواهد شد.

کاردر پیش از این گفته بود، شرکت‌های پتروشیمی از سوددهی لازم برخوردارند ،اما برای واگذاری این شرکت‌ها باید محصولات پتروشیمی با قیمت بازارهای جهانی یکسان شود تا این شرکت‌ها به سود واقعی خود نزدیک شوند.

وی پیش‌بینی کرد تا زمان واگذاری شرکت‌ها مصوبه آزادسازی نرخ محصولات پتروشیمی صادر خواهد شد.

بر اساس این گزارش پتروشیمی بندر امام که در سال 52 با نام شرکت‌ سهامی پتروشیمی ایران- ژاپن تأسیس شد در حال حاضر از بزرگترین شرکت‌های پتروشیمی کشور محسوب می‌شود.

این شرکت هم‌اکنون دارای 5 شرکت اصلی و ده‌ها زیرمجموعه است و تاکنون 150 شرکت مختلف سرمایه‌گذاری در این مجتمع را آغاز کرده‌اند. مجموع فروش این شرکت در سال 83 بالغ بر یک میلیارد و 600میلیون دلار برآورد شده است که شامل فروش 30 نوع محصول تولیدی این شرکت بوده است.

کد خبر 16836

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز