دوشنبه ۹ مهر ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

تشویق برای ترک سیگار، واقعا یکی از آن کارهایی است که خیلی ثواب دارد؛ ضررهای سیگار آن قدر زیاد است که هر وقت بتوانید خودتان را از شر آن راحت کنید، واقعا سود کرده‌اید .

با این حال، محققان بارها هشدار داده‌اند که برخی از تغییراتی که در نتیجه سیگار کشیدن اتفاق می‌افتد، با ترک سیگار دوباره به حالت طبیعی و عادی بر نمی‌گردد.

به همین علت شاید بد نباشد از همین الان به نوجوانانی که می‌خواهند کشیدن سیگار را به صورت تفریحی شروع کنند، هشدارهای لازم را بدهیم: این که 50 درصد کسانی که بر اثر سیگار کشیدن به سرطان بدخیم ریه مبتلا شده‌اند، موقع تشخیص سیگار را ترک کرده بودند.

این موضوع قبل از این هم توجه کارشناسان را به خودش جلب کرده بود، اما چیزی که نمی‌دانستند، این بود که چرا و چطور این تغییرات برگشت‌ناپذیر اتفاق می‌افتد.

به تازگی محققان دانشگاه ونکوور کانادا، توانسته‌اند این موضوع را تا حدی توضیح دهند که البته تحقیقات بیشتر در مورد راز این اثر مخوف سیگار، باید ادامه پیدا کند.

به گزارش رویترز، این محققان متوجه شده‌اند که موضوع به تغییر در ساختار ژنتیکی افراد سیگاری برمی‌گردد.

به این معنی که مواد زیان‌آور موجود در دود سیگار، برخی از ژن‌ها را دست‌کاری می‌کند. در صورتی که فرد دود کردن سیگار را بعد از مدتی قطع کند، برخی از این ژن‌ها می‌توانند به حالت عادی برگردند و برخی دیگر نه. به این ترتیب این ژن‌های معیوب فعال باقی می‌مانند و می‌توانند فرد را در معرض خطر بیماری‌های ناشی از آن قرار دهند.

سرطان ریه از جمله بیماری‌هایی است که ژن ناقل آن، از طریق همین سازوکار فعال می‌شود و متاسفانه با ترک سیگار هم اصلاح نمی‌شود.

محققان کانادایی، با بررسی نمونه‌های بافتی افراد سیگاری و نیز مقایسه آن با نمونه‌های افرادی که قبلا سیگار می‌کشیده‌اند و حالا ترک کرده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که ژن مربوط به ساختار دم‌مانند انتهای اسپرم‌ها، موسوم به ژن CABYR، هم از جمله همین ژن‌هاست؛ یعنی ژن‌هایی که بعد از ترک سیگار هم معیوب باقی می‌ماند و همین باعث بالا رفتن احتمال ناباروری مردان سیگاری می‌شود.

اختلال در این ژن، باعث می‌شود اسپرم‌ها نتوانند شنا کنند و برای بارور شدن به سلول‌های جنسی برسانند.

این نتایج که در نشریه «بیومدیکال» بریتانیا منتشر شده، البته ممکن است نگران‌کننده باشد؛ اما فقط برای کسانی که سیگار کشیدن را شروع کرده‌اند.

برای کسانی که هنوز به این اعتیاد مبتلا نشده‌اند، نتایج چنین تحقیقاتی می‌تواند هشداری جدی محسوب شود که بیهوده خود را به دام این درد بی‌درمان نیندازند.

با این حال، شاید بد نباشد آنهایی که موفق به کنار گذاشتن آن شده‌اند، از بدخیمی‌های خطرناک دربیایند و کمی به فکر چک‌آپ‌های دوره‌ای و معاینه در موارد لزوم باشند.

اغلب بدخیمی‌ها اگر زود تشخیص داده شوند، ممکن است درمان‌های موثرتری برای آن وجود داشته باشد.

کد خبر 32906

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز