پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۸
۰ نفر

سمیه شرافتی: در حالی که به‌تازگی در بسیاری از کشورهای جهان قوانین مبارزه با دخانیات به اجرا درآمده، سازمان جهانی بهداشت در کنفرانس بین‌المللی بانکوک اعلام کرده که اگر دولت‌ها اقدامی جدی برای ممنوعیت سیگار کشیدن انجام ندهند، در قرن حاضر یک‌ میلیارد نفر از بیماری‌های ناشی از سیگار کشیدن جان خود را از دست می‌دهند.

داگلاس بچر، مسئول بخش مبارزه با دخانیات سازمان جهانی بهداشت WHO در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی بانکوک که برای مبارزه با سیگار تشکیل شد، اعلام کرد: تنباکو محصولی مخرب و مسموم‌کننده است و نیمی از مصرف‌کنندگانش را از بین می‌برد.

سالانه 4/5 میلیون نفر در اثر سیگار کشیدن جان خود را از دست می‌دهند که نیمی از این افراد در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند. بچر می‌گوید: با افزایش تعداد سیگاری‌ها در کشورهای در حال توسعه که اغلب از میان نوجوانان هستند، نرخ سالیانه مرگ این افراد به 3/8 میلیون نفر در 20 سال آینده می‌رسد.

 وی تاکید می‌کند: هرچند اگر دولت‌ها اقداماتی نظیر افزایش مالیات، منع تبلیغات سیگار و ممنوعیت سیگار کشیدن در ادارات و اماکن عمومی‌ را لحاظ کنند، تعداد افراد سیگاری تا سال 2050 به نصف می‌رسد.

مسئول بخش مبارزه با دخانیات سازمان جهانی بهداشت با اشاره به کشورهایی مثل سنگاپور، استرالیا و تایلند که با استفاده از قوانین ضد‌سیگار به ترک این عادت در مردم کمک‌ کرده‌اند، می‌گوید: این نوعی اپیدمی‌ کاملاً قابل کنترل است و اگر اقدامات لازم صورت بگیرد، تا سال 2050 جان 200 میلیون نفر را نجات خواهیم داد.

مدتی قبل مقامات 147 کشور دنیا در این کنفرانس یک‌هفته‌ای شرکت کردند تا برای مقابله با تبلیغات بین‌المللی سیگار و نیز قاچاق سیگار راهکارهایی را تعیین کنند. در سال 2006 حدود 600 میلیون سیگار قاچاق شد که این یعنی 11درصد مصرف جهانی آن. این در حالی است که کارخانه‌های تولید سیگار در کنار پایین ‌نگه‌داشتن قیمت‌ها به‌طور مصنوعی و در نتیجه افزایش تقاضا دولت‌ها را فریب داده و از 40 میلیارد دلار مالیاتی که باید بپردازند، سر باز می‌زنند.

در تایلند، نرخ سیگار کشیدن از 30درصد در سال 1992 به 18درصد کاهش یافته است که مقامات دلیل آن را ممنوعیت تبلیغات در 15سال گذشته می‌دانند. هاتائی‌چیتاتون‌دا، از وزارت بهداشت تایلند می‌گوید: سه راهکار برای جلوگیری از استعمال سیگار وجود دارد: افزایش مالیات‌ها، منع تبلیغات و ممنوعیت سیگار کشیدن در اماکن عمومی.

در کنار تصویب قوانینی برای منع تبلیغات و قاچاق، در این کنفرانس همچنین راهکارهایی در رابطه با افراد غیر‌سیگاری که در معرض دود سیگار قرار دارند و همچنین ممنوعیت سیگار کشیدن در اماکن مختلف معرفی شد.

 بر اساس این راهکارها هیچ حد سالمی برای مصرف تنباکو وجود ندارد و ضرر و زیان سیگار برای افراد غیر‌سیگاری هم غیر‌قابل انکار است. گفتنی است صددرصد راهکارهای موجود به غیر از ممنوعیت سیگار کشیدن در اماکن مختلف، تصفیه هوا و ایجاد مکان‌های مخصوص سیگاری‌ها همگی تا به حال بی‌تاثیر بوده است.

کد خبر 26396

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز