چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

گروه دانش: پیشرفت تکنولوژی با ایجاد استرس‌های زندگی روزمره که همه ما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد رابطه مستقیم دارد.

هر چه زندگی‌ها مکانیکی‌تر می‌شوند استرس‌ها و پیچیدگی‌های زندگی ما پررنگ‌تر و بیشتر می‌شود و ما هر روز بیش از روز قبل در معرض فشارهای روانی قرار می‌گیریم. 

یکی از راه‌هایی که سالیان سال است که افراد برای فرار از این استرس‌ها انتخاب می‌کنند، کشیدن سیگار است.

از زمانی که این ماده بسیار سمی راه خود را به بازارهای فروش باز کرد افراد زیادی را به سمت خود کشید تا جایی که امروزه تعداد بسیار زیادی از افراد جهان که حتی زیر 18سال سن دارند به عنوان سیگاری شناخته می‌شوند.

درج این موضوع که کشیدن سیگار ضررهای بسیاری برای افراد دارد روی بسته‌های سیگار، کمکی به نکشیدن این ماده که همه وجودش سم است نکرد و به همین خاطر با بالا رفتن آمار هر روزه سیگاری‌ها محققان راه‌های دیگری را برای ترک این ماده که اعتیاد می‌آورد در پیش گرفتند.

پس از هشدار آمار سازمان بهداشت جهانی مبنی بر آنکه  هر 8 ثانیه یک نفر در جهان به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد این تحقیقات به شکل متمرکزتری دنبال شد تا جایی که انواع و اقسام آدامس‌ها و برچسب‌هایی که به بازو زده می شود توسط کمپانی های مختلف تولید شد اما در نهایت هیچ‌کدام نتوانست عطش سیگاری‌ها را برای کشیدن سیگار کم کند.

واقعیت این است که برای افراد سیگاری نه تنها وارد شدن این دود سمی به ریه‌هایشان عادت شده بلکه ژست دست گرفتن سیگار هم یکی دیگر از لذات استفاده از این ماده است.

با این اوصاف، دانشمندان چینی که آمار افراد سیگاری در کشورشان روز به روز بالا می‌رود زمانی که راهی برای تشویق افراد برای ترک سیگار پیدا نکردند بار دیگر به فناوری رو آوردند.

آنها با تولید سیگار الکترونیکی برای افراد سیگاری قصد دارند تا هر آنچه را که یک فرد سیگاری لازم دارد به او بدهند تا وی بتواند از شر اعتیادی که خود را به آن دچار کرده است نجات پیدا دهد. این سیگارهای الکترونیکی دقیقا همان شکل سیگارهای عادی را دارند و دود می کنند اما تنها تفاوت آنها در آن است که برای بدن ضرر نخواهند داشت.

کمپانی اژدهای طلایی با ساخت این سیگارنماها که با باتری کار می‌کنند و دقیقا دود سیگار را دارند و همان احساس سیگار کشیدن را به فرد می دهند امیدوار است که بتواند راه جدید و موثرتری را برای ترک سیگار جلوی پای سیگاری ها بگذارد.

این سیگارهای باهوش که از چند سال قبل  محققان در حال تحقیق روی آنها هستند هم اکنون در کشورهایی همچون چین، ترکیه و برخی از کشورهای اروپایی روانه بازار شده  و به قیمت 208 دلار به  فروش می رسد.

این کمپانی چینی امیدوار است که بتواند به زودی با عرضه این سیگارها کمکی به 400 میلیون سیگاری در کشورش بکند که تعداد آنها روز به روز بیشتر می شود.

آخرین تحقیقات نشان دهنده آن است که سیگار بیش از 4هزار ماده سمی و حدود 40 عنصر سرطان زا دارد و می‌تواند، خطر بروز سرطان ریه را تا 22 برابر افزایش دهد.

بیماری‌های متداولی همچون ریزش مو، ضایعات شنوایی، فاسد شدن دندانها، پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله عوارض کشیدن سیگار است.

کد خبر 24259

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز