جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۷
۰ نفر

سمیه شرافتی: در میان مشکلاتی که سیگار برای ناحیه دهان و دندان به وجود می‌آورد، لثه‌ها عضوی هستند که بسیار تحت تاثیر تنباکو و نیکوتین موجود در سیگار قرار می‌گیرند و مصرف تنباکو سلامت آن را به خطر می‌اندازد.

هدف از نوشتن این عبارات تنها این نیست که خطرات سیگار کشیدن و استعمال انواع مختلف تنباکو بیان شود، بلکه توصیه‌ای است برای سیگاری‌های حرفه‌ای که اگر تصمیم ندارند سیگار کشیدن را کنار بگذارند، حداقل متوجه این خطر بشوند که اگر تا به حال از تاثیر مخرب سیگار روی بافت‌های دهان به‌ویژه لثه‌ها چیزی نشنیده‌اند، با مشاهده کوچکترین علایم لااقل پزشک خود را از آن‌ها آگاه کنند.

در گفتگوی زیر دکتر حسن شایسته، متخصص بیولوژی دهان و بیماری‌های لثه از انجمن UCLA آمریکا درباره اثرات مخرب سیگار بر روی دهان به‌خصوص بر روی لثه‌ها بیشتر توضیح می‌دهند.

  • آقای دکتر، تاثیر سیگار روی لثه‌ها در ابتدا به چه اشکالی خودش را نشان می‌دهد؟

ببینید، سیگار به این علت که روی عروق تاثیر می‌گذارد، و گردش خون را مختل می‌کند، می‌تواند روی لثه‌ها که اولین مکان برخورد با سیگار هستند، اثرات مخربی را  البته‌به صورت موضعی داشته باشد. در ضمن سیگار به صورت سیستمیک هم روی تمام بافتهای بدن اثر می‌گذارد.

  • تیرگی رنگ لثه نیز می‌تواند علت استفاده از سیگار باشد؟

همینطور است، کربنی که در دود سیگار وجود دارد، باعث تیرگی رنگ لثه می‌شود. علاوه بر این دهان همیشه در اثر استفاده از سیگار بوی بدی به خود می‌گیرد و در بیشتر مواقع خشک است.

همچنین قابلیت شکست‌پذیری لایه خارجی لثه، زخم‌های لثه و خونریزی‌های خیلی جزئی بر اثر شکنندگی لایه خارجی لثه نیز وجود دارد. از همه مهمتر دود سیگار در اثر تغییرات فیزیولوژیک در بافت و عروق دهان وقتی در بدن گردش پیدا می‌کند، نیکوتینش باعث سرطان دهان به‌خصوص در ناحیه فک می‌شود.

  • سرطان لثه چه علائمی را به همراه دارد؟

سرطان لثه به شکل تورم،‌ قرمزی، غده‌های برجسته روی لثه بدون درد و خونریزی خودش را نشان می‌دهد و با تخریب استخوان فک و زیر لثه به صور مختلف خودش را نشان می‌دهد.

همچنین این بیماری منجر به تغییر بافت گونه می‌شود که این تغییر با تغییر رنگ و سفید شدن لثه‌ها همراه است و یا به صورت غده و برجستگی‌های بدون حرکت خودش را نشان می‌دهد و به مرور زمان اثراتش به صورت درد آشکار خواهد شد.

  • و در این صورت آیا می‌توان از عود این بیماری پیشگیری کرد یا اینکه درمانی برای آن وجود دارد؟

سرطان لثه اگر زود تشخیص داده شود، با شیمی‌درمانی و معالجات مختلف درمان می شود  ولی اگر شخص تحت معاینات و روشهای تشخیصی قرار نگیرد، این بیماری کاملا غیر قابل درمان خواهد بود.

ولی در بیشتر موارد فرد با مشاهده علائم به دندانپزشک مراجعه نمی‌کند بلکه زمانی متوجه وجود سرطان می‌شود که دیگر سیر بیماری پیشرفت کرده و روشهای درمانی دیگر در این زمان بی‌تاثیر خواهند بود.

کد خبر 29139

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز