همشهری آنلاین: این روزها دیگر همه به اهمیت دندان‌های پاکیزه پی برده‌اند و دلشان می‌خواهد دندان‌های سفید و درخشان در دهان داشته باشند. کار سختی نیست. این شش پند را به کار ببندید.

هیچ‌کس دوست ندارد دهانی بدبو و دندان‌هایی زرد داشته باشد. اما چند عادت ساده در میان انسان‌های مدرن و امروزی رواج پیدا کرده که باعث ایجاد هر دو این اتفاقات ناخوشایند در دهان می‌شود.

لازم هم نیست هزینه زیادی صرف کنید تا از دست بوی ناخوشایند دهان و دندان‌های زرد و بدرنگ خلاص شوید. کافی است این عادت‌ها را بشناسید و برای از بین بردن آنها تلاش کنید. هزینه دندان‌های زیبا برایتان تنها یک جو اراده است.

پزشکان این روزها به این نتیجه رسیده‌اند که میان دهان و دندان و سایر اعضای بدن ارتباط وجود دارد. یعنی میان باکتری‌هایی که در دهان زندگی می‌کنند و بیماری‌های قلبی، دیابت و کودکانی که با وزن کم به دنیا می‌آیند ارتباط وجود دارد.

دلیلش هم ساده است. وقتی سیستم دفاعی بدن شما ناچار است با باکتری‌های دهان شما بجنگد، انرژی ندارد که حواسش هم به نقاط دیگر بدن باشد و با نیروی زیاد در مقابل بیماری‌های دیگر هم مقاومت کند.

مجله نیوزویک در تازه‌ترین شماره خود شش عادت را که به بیماری‌های دهان و دندان می‌انجامد و راه‌های مقابله با آنها را ارائه داده است.

1. نوشابه زیاد می‌خورید؟ چای و قهوه چطور؟ خوب اگر پاسخ شما به این سوال بله است باید بدانید این یکی از همان عادت‌های بد است که باید ترک کنید.

بسیاری از ما در روز به هر بهانه‌ای که شده لیوانی چای، نوشابه یا قهوه می‌نوشیم. آمریکایی‌ها (که مخاطبان مجله نیوزویک هستند) بیشتر قهوه می‌نوشند و ما ایرانی‌ها چای، آن هم با قند.

نوشابه‌هایی هم که اغلب روزها در کنار غذا می‌نوشیم به چای‌ها اضافه کنید. خبر بد این است که با این کار هر روز بخش کوچکی از سلامت دندان‌هایتان را از آن می‌گیرید.

مصرف کربوهیدرات‌ها به ویژه شکر و قند، باکتری‌های تولیدکننده اسید را که در سطح دندان‌ها زندگی می‌کنند فعال می‌کند. هر بار که این باکتری‌ها فعال می‌شوند، اسید بیشتری تولید می‌کنند که باعث تخریب دندان‌ها می‌شود.

2. مهمانی‌های ما ایرانی‌ها پر است از شیرینی و چای. شیرینی‌هایی که در هر زمان از روز ممکن است سرو شوند. نه صاحبخانه عزیز هنگام تعارف شیرینی و نه ما هنگام خوردن آن به این فکر نمی‌کنیم که: «پس دندان‌ها چه؟» نهایتش ممکن است به فکر چاق شدن باشیم.

برای رفع این عادت هم راه‌حلی وجود دارد. سعی کنید شیرینی را بعد از غذا بخورید که هم از قدیم گفته‌اند به هضم غذا کمک می‌کند و هم زمانی است که باکتری‌های ویرانگر دندان‌هایتان خودشان هم در حال فعالیت هستند. در نتیجه شما فرصت اضافه‌ای به آنها برای فعالیت مجدد نمی‌دهید.

البته بهتر از شیرینی خوردن پنیر سفت بعد از غذاست چون هم کلسیم دارد و هم PH دهان شما را در حد طبیعی نگه می‌دارد. در نتیجه دهان شما کمتر حالت اسیدی دارد و کمتر هم خراب می‌شود.

3. اگر از آن دسته از آدم‌هایی هستید که آب کم می‌خورید و هیچ یک از فوائد هزارگانه آب برایتان مهم نیست، لااقل برای خاطر دندان‌هایتان هم که شده آب بنوشید. آن هم بعد از غذا.

نوشیدن آب بعد از غذا نه تنها تکه‌های غذا را از دهانتان می‌شوید بلکه بخشی از باکتری‌ها را هم با خود می‌برد و دهانتان را تمیز می‌کند. از طرفی مثل بقیه نوشیدنی‌ها نیست که شکر داشته باشد.

4. اگر عاشق گاز زدن یخ و شکلات‌های سفت و آب‌نبات‌ها هستید بدانید که دارید سلامت دندان‌هایتان را به خطر می‌اندازید. وقتی یخ را با دندان‌هایتان گاز می‌زنید در حقیقت دو کریستال و جسم سخت را در برابر هم به جنگ فرامی‌خوانید. هرچند در اغلب موارد یخ در این نبرد شکست می‌خورد اما دندان‌هایتان هم تحلیل می‌روند.

آب‌نبات‌ها و شکلات‌های سخت هم شیرین‌شان به سختی از دهان خارج می‌شود و وقتی آنها را گاز می‌زنید به شیرین‌هایش فرصت می‌دهید در میان درزهای دندان‌ها پنهان شوند.

5. تقریبا دیگر همه می‌دانند که میوه‌ها برای سلامتی انسان خوب است. این میوه‌های دوست‌داشتنی بر دندان‌ها هم اثرات مفیدی می‌گذارند. سبزی‌ها و میوه‌ها سرشار از ویتامین هستند که برای لثه بسیار مفید است و از عفونت لثه هم جلوگیری می‌کنند. اثر سوء‌تغذیه بر لثه به سرعت خود را نشان می‌دهد.

6. ممکن است شما نتوانید از آن مزه شیرینی که به محض جویدن آدامس در دهانتان حس می‌کنید دل بکنید. اما بهتر است بدانید که بهترین نوع آدامس برای سلامتی دندان‌هایتان آدامس‌های بدون شکر است. این آدامس‌ها نه تنها برای دندان‌ها ضرر ندارند بلکه مفید هم هستند و کمک می‌کنند که ته مانده غذاها از دهانتان و لای دندان‌ها خارج شوند.

این آدامس‌ها ترشح بزاق دهان را هم افزایش می‌دهد. بزاق دهان سرآغاز روشی طبیعی در بدن است که دهان را پاکیزه می‌کند و اسید دهان را در حد طبیعی نگه می‌دارد.

حتی اگر شما نمی‌توانید از هیچ‌یک از این شش راه پیروی کنید، باز هم می‌توانید دندان‌هایی درخشان داشته باشید. تا زمانی که دندان‌هایتان را مرتب مسواک می‌زنید و نخ می‌کنید، می‌توانید همه چیز بخورید.

پزشکان توصیه می‌کنند از مسواک‌های نرم به جای سفت استفاده کنید چون مسواک‌های سفت سطح دندان‌ها را خراش می‌دهد و با خراب کردن مینای دندان زمان پوسیدگی را کاهش می‌دهد.

مسواک‌های برقی هم می‌توانند به شما کمک کنند که مطمئن باشید به اندازه کافی دندان‌هایتان را سابیده‌اید و البته این سابیدن زیاد هم محکم نیست که به دندان‌هایتان آسیب بزند.

مسواکتان را هر سه تا چهار ماه عوض کنید. اگر هم از مسواک‌هایی استفاده می‌کنید که نشانگر میزان مصرف دارند، که کارتان راحت‌تر است.

کد خبر 32894

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار