دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۹:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت آمریکا به مصرف‌کنندگان در این کشور هشدار داده است که از استفاده از هر خمیردندان ساخت چین اجتناب کنند

زیرا ممکن است حاوی یک ماده شیمیایی سمی باشد که در ضدیخ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش آسوشیتدپرس این سازمان نگران است که این خمیردندان‌ها حاوی دی‌اتیل گلیکول باشند.

FDA می‌گوید تا به حال گزارشی از مسمومیت با این ماده دریافت نکرده است.

دی‌اتیل گلیکول به عنوان یک شیرین‌کننده و  غلیظ‌کننده ارزان‌قیمت - اما اغلب مرگبار - جایگزین گلیسرین می‌شود که شیرین‌کننده رایج مورد استفاده در داروها است.

بیشترین میزان یافت‌شده از این ماده در چند محموله واراداتی خمیردندان چینی بین 3 تا 4 درصد بوده است و تا به حال مورد مسمومیتی با آن در آمریکا گزارش نشده است.

اما مقامات سازمان غذا و داروی امریکا می‌گویند این ماده اصولا نباید در خمیردندان‌ها به کار رود.

FDA پس از گزارش‌هایی در مورد  آلودگی‌های خمیردندان‌های چینی از چندین کشور از جمله از پاناما به بررسی موضوع در آمریکا پرداخت.

این سازمان به خصوص نگران قرارگیری در معرض این ماده به طور مزمن در کودکان و افراد دچار بیماری کلیوی و کبدی است.

در حال حاضر معلوم نیست چه تعداد از این خمیردندان‌ها وارد  آمریکا شده است.

در مقابل وزیر  اداره کل نظارت بر کیفیت, بازرسی و قرنطینه چین در بیانیه ای که عصر یکشنبه 3 ژوئن (13 خرداد) روی وب سایت خود قرار داد، این هشدار FDA را "غیرعلمی، غیرمسئولانه و متناقض" نامید چرا که مقادیر کم این ماده برای خوردن بی‌خطر دانسته شده است.

به گفته مقامات چینی کارشناسان وزارت بهداشت این کشور دی‌اتیلن گلیکول (DEG) را یک سم "سطح پایین"‌می‌دانند که در بد ن تجمع پیدا نمی‌کند و هیچ شاهدی در مورد آنکه علت به وجود آوردن سرطان یا نقائص مادرزادی باشد، وجود ندارد.

همچنین آنها می‌گویند معیارهای اتحادیه اروپا وجود مقادیر معینی از این ماده شیمیایی را در فراورده‌ها اجازه می‌دهد و یک بررسی در چین نشان داده است مقادیر کمتر از 15.6 درصد دی‌اتیلن گلیکول زیان‌آور نیست.

DEG مسئول مرگ 51 نفر در پاناما دانسته شد که از یک داروی سرماخوردگی آلوده ساخت چین مصرف کرده بودند، مقامات چینی گرچه پذیرفتند که منبع این ماده شیمیایی مرگبار کشور آنها بوده است، اما  تاکید داشتند که این ماده در اصل  برای استفاده صرف صنعتی  تولید شده بود.

مقامات در پاناما و سایر کشورهای آمریکای لاتین ده‌ها هزار لوله خمیردندان به خاطر ترس از آلودگی با DEG   از فروشگاه‌ها خارج کرده‌اند.

کد خبر 23579

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز