چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۶ - ۰۶:۱۶
۰ نفر

لادن بهبودی: عمده‌ترین دلیل بروز مشکلات و بیماری‌های دهان و دندان مسواک نزدن کودکان است.

طبق آمار و بررسی‌های انجام شده کودکان اماراتی در میان سایر کودکان در منطقه از نظر بهداشت دهان و دندان در وضعیت بدی قرار دارند. برخی از کودکان 5 ساله احتیاج به روت کانال پیدا می‌کنند و تعدادی از کودکان سه ساله تمام دندان‌های شیری خود را از دست می‌دهند.

روزنامه امارات الیوم، از برنامه بهداشت دبی برای آموزش و برای افزایش استانداردهای بهداشت دهان و دندان در میان کودکان خبر داد. به گفته پزشکان عمده‌ترین دلیل بروز مشکلات و بیماری‌های دهان و دندان مسواک نزدن کودکان است. عوامل دیگر از جمله نوع تغذیه و خوردن شیرینی‌ها و نوشیدن آبی که فلوراید ندارد از دیگر عوامل شیوع بیماری‌های دهان و دندان هستند.

 با توجه به ترس کودکان از دندانپزشکی‌ها اداره بهداشت دبی تصمیم گرفته که محیط مراکز دندانپزشکی را تغییر دهد.

 مدیر کل اداره بهداشت دبی در این خصوص می‌گوید: به این منظور فضای مراکز بهداشتی و کلینیک‌های دبی را به گونه‌ای دوستانه‌تر برای کودکان طراحی کرده و سعی می‌کنیم با نصب نوشته‌ها بر دیوارها، اطلاع رسانی بیشتری انجام دهیم. بهداشت دهان مراحل مختلفی دارد و ما سعی می‌کنیم تا با آموزش به شیوه‌های گوناگون سطح بهداشت دهان و دندان را ارتقا دهیم.

طی دو سال گذشته بررسی‌های انجام شده نشان داد که بیشتر بیماران دهان و دندان در امارات در وضعیت بدی قرار دارند. اگر وضعیت بهداشت دهان و دندان نسبت به تعداد دندان‌های پوسیده، پرکرده و کشیده در جمعیت مورد بررسی مورد نظر قرار گیرد و نتیجه از 1 (خوب) تا 10 (خیلی بد) دسته‌بندی شود، امارات رقم 8 را در میان کشورهای منطقه کسب کرده و این در حالی است که کشورهای اسکاندیناوی رتبه 2 تا 3 را دارند.

 دکتر ناصر مالک از مشاوران بهداشت دهان و دندان در اداره بهداشت دبی می‌گوید: امیدواریم طی 5 یا 6 سال آینده این عدد را به 6 تا 5 برسانیم. همین هفته یک پسر بچه سه ساله اماراتی به مطب من آمد که تمام دندان‌های شیری او پوسیده بود، احتمالا دندانهای جلوی او به خاطر پوسیدگی افتاده بودند.

 به طور طبیعی او دیگر در 5 ، 6 سالگی دندانی نخواهد داشت و این مشکل بزرگی است. البته مشکل بهداشت دهان و دندان فقط در میان کودکان نیست. سال گذشته 100 هزار نفر در دبی به دلیل پوسیدگی دندان به دندانپزشکی مراجعه کردند که 50 درصد آنها کودکان، 35 درصد زنان و 15 درصد مردان بودند.

به گفته پزشکان 90 درصد مردم خاورمیانه به نوعی بیماری بهداشت دندان دارند. بسیاری از اماراتی‌ها و خارجی‌های مقیم این کشور به جای مراجعه به دندانپزشکی و معاینه موسوم تنها در صورت احساس درد به دندانپزشکی می‌روند.

 از چاپ بروشور تا استفاده از کارتون و عروسک

بخش دیگری از برنامه‌های اداره بهداشت دبی تهیه بروشورها و پوسترهای تبلیغاتی با کمک شرکت‌های تولید کننده خمیردندان از جمله اورال بی و کرست است. قرار است برنامه‌های آموزشی وزارت بهداشت برای بهبود و سطح کیفیت بهداشت دهان و دندان در دبی در تمام کلینیک‌ها و بیمارستان‌های دبی به اجرا درآید. یکی از برنامه‌ها تغییر نحوه برخورد با بیماران است به گونه‌ای که آنها را ترغیب به مراجعه مداوم به دندانپزشکی کند.

قرار است بروشورها و راهنماها به زبان عربی در کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها توزیع شود. در بروشورها نحوه بهداشت دهان و دندان در زنان باردار، کودکان زیر 5 سال و بیماران دیابتی نیز توضیح داده شده است.

 در این راهنماها به والدین توصیه شده که وقتی برای واکسیناسیون به بیمارستان مراجعه می‌کنند آنها را برای معاینه به دندانپزشکی هم ببرند. همچنین به بچه‌ها پس از مراجعه به دندانپزشکی هدایایی داده شود تا آنها برای مراجعه بعدی تشویق شوند. ضمن اینکه با کمک شخصیت‌های کارتونی و اسباب بازی‌ها، محیطی شاد و متفاوت برای کودکان در دندانپزشکی ایجاد شود.

 دکتر سینگ ارتودنتیست در بیمارستان زلیخا در شارجه بر لزوم اجرای چنین پروژه‌هایی در سراسر امارات تاکید کرد. وی گفت: «حدود 99 درصد از مردم امارات دچار پوسیدگی دندان در درجات مختلف هستند که علت آن اکثرا سطح پایین بهداشت دهان در میان مردم است. مردم امارات علاقه بسیاری به شکلات و نوشیدنی‌های انرژی‌زا دارند که عامل مهم پوسیدگی دندان هستند. این در حالی است که پوسیدگی دندان کاملا قابل پیشگیری است.»

منبع: همشهری امارات

کد خبر 26262

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز