دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات کشور با بیان این که افراد سیگاری در کشور، روزانه 4 میلیارد تومان سیگار مصرف می‌کنند، یادآور شد: این میزان مصرف توسط بیش از 10 میلیون سیگاری صورت می‌گیرد که امسال نیز این رقم افزایش داشته است.

دکتر محمدرضا معدنی، با بیان این که مقوله دخانیات قدمتی بسیار طولانی دارد،‌ گفت: مسئله دخانیات و مصرف آن یک شبه وارد زندگی ما نشده تا در مدت زمان کوتاهی نیز از زندگی ما خارج شود.

همچنین بسیاری مسائل در جامعه از جمله فندک و زیر سیگاری موجود در خودروها و پخش تصاویر کشیدن سیگار در تلویزیون و دیگر رسانه‌ها توسط فیلم‌های غربی به این موضوع دامن زده‌اند.

وی با بیان این که شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده سیگار،‌ بازار مصرف دخانیات را تحت کنترل خود دارند، اظهار کرد: به‌عنوان مثال، این شرکت‌ها یک مارک مخصوص را در وسایل مختلف تبلیغ می‌کنند تا این که نوبت به ارائه سیگار برسد.

دکترمعدنی تصریح کرد: تفاله‌ها و پسماندهای سیگار که پس از مصرف باید مدفون شوند توسط برخی کارخانه‌های تولید سیگار در 12 طعم با اسانس‌های مختلف فرآوری و به نام توتون قلیان، از طریق کشورهای همسایه به کشور عرضه می‌شوند.

وی با بیان این که مصرف بالای دخانیات به‌خصوص قلیان در مراکز تفریحی گسترش یافته است، اذعان داشت: یک بار قلیان کشیدن، برابر با مصرف 70 تا 100 نخ سیگار است.

معدنی با بیان این که 4شرکت از 5شرکت بزرگ سیگارسازی دنیا تحت حمایت آمریکا و به‌خصوص انگلستان هستند به ایسنا گفت: این شرکت‌ها، تولید سیگار را منحصر به خود کرده‌اند.

همچنین در این راستا شرکت سیگار سازی «بریتیش امریکن توباکو» (BAT) سالانه معادل 6 هزار میلیارد نخ سیگار تولید می‌کند که درآمدی معادل 300 میلیارد دلار به‌دنبال دارد که تقریبا برابر با 15 سال فروش نفت ایران است.

دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات خاطرنشان کرد: دولت روزانه، 8 میلیارد تومان به صورت نامحسوس، صرف درمان افراد سیگاری می‌کند؛ به عبارت دیگر، روزانه 12 میلیارد تومان در کشور برای سیگار هزینه می‌شود که البته نباید از تبعات اجتماعی فرهنگی آن غافل ماند.

وی یادآور شد: براساس تحقیقات صورت گرفته، در یکی از زندان‌های کشور، 99 درصد افرادی که هرویین، حشیش و تریاک مصرف ‌کرده و مبتلا به ایدز و هپاتیت شده‌اند،‌20 سال پیش، با یک نخ سیگار شروع کرده‌اند.

دکتر معدنی با بیان این که پنجم مهرماه سال گذشته، قانون جامع کنترل دخانیات به همت مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، گفت: این قانون پس از تصویب، از سوی ریاست‌جمهوری به تمامی ارگان‌ها ابلاغ شد.

همچنین آیین نامه اجرایی، نوشته شده و در حدود یک ماه قبل به تصویب هیات دولت رسیده است.

وی با بیان اینکه 3  الگو برای کاهش مصرف دخانیات در دنیا وجود دارد، اظهار کرد: الگوی اول، داشتن قانون است که قانون ممنوعیت سیگار نیز در همین راستا تدوین شده و نیازمندنظارت  و اجراست، الگوی دیگر پیشگیری، اطلاع رسانی و بالا بردن سطح آگاهی مردم است که نیازمند عزم ملی است تا بتوان درخصوص قانون جامع کنترل دخانیات، تبلیغات مؤثری را در جامعه انجام داد و در نهایت کلینک‌های ترک سیگار هستند که به صورت رایگان در سطح شهر خدمات‌رسانی می‌کنند.

وی با بیان این که سالانه بیش از 70 هزار نفر به علت سیگار کشیدن و عوارض آن جان خود را  از دست می‌دهند، افزود: این میزان مرگ ومیر، بیش از تعداد کشته‌های زلزله بم است.

بیماران 20 تا 30 ساله‌ای که به علت مصرف سیگار از سنین 10 تا 13 سالگی با یک سرفه خونی به بیمارستان مسیح دانشوری مراجعه کرده‌اند، هم اکنون بستری و تحت شیمی درمانی هستند.

این روند، زنجیره‌ای پیوسته و محکم است که مسائل اجتماعی و فرهنگی را درگیر خود کرده و به نوعی دروازه تمامی مشکلات در جامعه به حساب می‌آید.

معدنی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 4 کلینیک ترک سیگار در خیابان پیروزی، توانیر و سپهبد قرنی و بیمارستان مسیح دانشوری به صورت رایگان آماده ارائه خدمات است.

وی با ابراز تأسف نسبت به افتتاح کارخانه تولید سیگار در هفته بدون دخانیات در کشور،‌ خاطرنشان کرد: این در حالیست که حتی یک بیلبورد یا پوستر در سطح شهر علیه دخانیات مشاهده نشده و حتی یک نماهنگ علیه دخانیات در هیچ رسانه‌ای پخش نمی‌شود.

همچنین کارخانه‌های تولید مواد دخانی، به ارگان‌های ذیربط، مالیات بر سیگار پرداخت می‌کنند که آنها نیز موظف به تبلیغات علیه دخانیات هستند.

کد خبر 33193

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز