پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلابن: یک گزارش جدید علمی حاکی از آن است که یک بار قلیان کشیدن به اندازه 15 تا 52 سیگار مونوکسید‌کربن و به اندازه 72 تا 102 سیگار قطران وارد بدن می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه گزارش آزمایشگاه ملی فرانسه که سازمان ضددخانیات فرانسه (OFT) به ان استناد کرده است، به گفته این سازمان ثابت می‌کند:‌ "قلیان یک منبع عمده آلودگی هوا در جاهای سرپوشیده و دربسته است."

رئیس OFT  برتران دوتزنبرگ در این باره می‌گوید: "اگر این داده‌ها را با سیگار کشیدن منظم مورد مقایسه قرار دهیم، یک بار قلیان کشیدن به طور متوسط با 70 بار سیگار کشیدن معادل است."

در آزمون‌های انجام شده  بوسیله آزمایشگاه ملی فرانسه (LNE) سه پارامتر در تجزیه و تحلیل دود سیگار مورد اندازه‌‌گیری قرار گرفت:‌ مقدار قطران، نیکوتین و مونوکسیدکربن.

قلیان‌کش‌خانه‌ها در فرانسه از دولت این کشور درخواست کرده‌اند آنها را از شمول قانون منع  استعمال دخانیات در کافه‌ها و رستوران‌ها که از اول ژانویه سال آینده میلادی به اجرا در می‌آید، خارج کند، مانند کار مشابهی که در ایالت کبک کانادا در مورد این محل‌ها به دلایلی فرهنگی در سال قبل انجام شد.

چایخانه‌هایی که قلیان‌های آبی سبک شرقی با تنباکو و میوه‌های معطر در اختیار مشتریان قرار می‌دهند از سال 2000 در فرانسه بسیار محبوب شده‌اند و اغلب جامعه با تبار آفریقای شمالی این کشور به آنها رفت و آمد دارند.

بر اساس آمار صنف قلیان‌‌خانه‌داران حدود 200 چایخانه دارای قلیان که نیمی از آنها در پاریس هستند، هر سال به حدود یک میلیون نفر سرویس می‌دهند.

کد خبر 35521

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز