دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

گروه سلامت: محققان می‌گویند اگر سیگار کشیدن در مجامع عمومی را ممنوع کنید، بیشترین فایده نصیب کسانی خواهد شد که غیرسیگاری‌اند.

البته این موضوع دور از انتظار نبود، اما کارشناسان بهداشتی همیشه امیدوار بودند بتوانند با به وجود آوردن محدودیت‌های این چنینی، از میزان سیگار کشیدن در کل کم کنند و به این ترتیب ضررهای سیگار را برای خود سیگاری‌ها هم پایین بیاورند.

اما نتیجه این مطالعه جدید، که در دانشگاه ایندیانای بلومینگتون در آمریکا انجام شده، این امیدها را نقش بر آب کرده است.

به گزارش رویترز، این محققان برای به دست آوردن پاسخ این سوال که تصویب قانون ممنوعیت استعمال سیگار چه تاثیری بر سیگاری‌ها و غیرسیگاری‌های یک شهر دارد؟ ابتدا وضعیت بیماری‌های قلبی در ایالتی که قانون ممنوعیت سیگار کشیدن در مجامع عمومی به تصویب رسیده بود، قبل و بعد از تصویب قانون، بررسی کردند.

در مرحله بعد، میزان شیوع این بیماری‌ها را  با وضعیت ایالت دیگری مقایسه کردند که این قانون در آن تصویب نشده بود.

نتایج این مقایسه‌ها، بسیار جالب بود. در 22 ماهه قبل از تصویب قانون در ایالت اول، 17 نفر به دلیل حمله قلبی در بیمارستان بستری شده بودند، در حالی که 22 ماه بعد از تصویب قانون ممنوعیت سیگار، تنها 5 نفر حمله قلبی داشتند.

این اعداد، که از نظر آماری نیز معنی‌دار است، یک کاهش 70 درصدی را در میزان حمله‌های قلبی در این منطقه نشان می‌دهد.

بررسی‌ها مشخص می‌کند که این افراد، سیگاری‌های این ایالت بودند که همچنان دچار حمله قلبی شده‌اند.

مقایسه با ایالتی که در آن، قانونی برای ممنوعیت سیگار تصویب نشده بود، این نتیجه‌گیری را تایید می‌کند، چرا که در همین دوره زمانی، به ترتیب 18 و 16 نفر دچار حمله قلبی شدند.

لبته افراد مورد مطالعه، از نظر سایر عوامل خطر بیماری‌های قلبی، مانند فشارخون و چربی بالا، سابقه خانوادگی، سن و جنس و نیز وجود چاقی، بررسی شده بودند و سعی شده بود تاثیر مداخله‌ای این عوامل را در نتیجه‌گیری نهایی به حداقل برسانند.

همان طور که اشاره شد، بیشتر اصرار کارشناسان بهداشتی، برای تصویب قوانین حدودکننده استعمال سیگار در اماکن عمومی، به خاطر کاهش همین خطرهاست، البته آنها امیدوار بودند با این محدودیت‌ها، سیگاری‌ها هم سیگارشان را کمتر کنند، اما مطالعه جدید نشان می‌دهد که ظاهرا سیگاری‌ها، علی‌رغم همه محدودیت‌ها، همچنان به سیگار کشیدن خود، هرجا که شده، ادامه می‌دهند.

شاید ارائه گزارش مطالعات این چنینی، که به نوعی نشان‌دهنده زیان دود سیگار برای غیرسیگاری‌ها هم هست، بتواند احساس مسئولیت سیگاری‌ها را نسبت به اطرافیان و به خصوص افراد خانواده آنها، بیدار کند و به این ترتیب شاهد کم شدن میزان دود کردن سیگارشان باشیم.

کد خبر 38789

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز