پنجشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۶ - ۱۲:۳۰
۰ نفر

محمدحسین شریعتمدار حتی خود فرانسوی‌ها هم باور نمی‌کردند روزی در کشورشان چنین قوانینی وضع شود.

بی‌خود نیست که وزیر بهداشت فرانسه، ممنوعیت استعمال دخانیات در کافه‌ها و سایر اماکن عمومی این کشور که از روز اول سال جدید میلادی آغاز شده را یک انقلاب در این کشور توصیف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از پاریس، هم زمان با شروع ممنوعیت مصرف سیگار در مکانهای عمومی، روزلین باشلو وزیر بهداشت فرانسه ممنوعیت سیگار کشیدن را در این کشور انقلابی خوانده که به افزایش سلامت کارگران و همه مردم می‌انجامد.

او در مقاله‌ای که در روزنامه فیگارو منتشر شد، این ممنوعیت را یک گام بزرگ به سمت جلو دانسته است.

از روز اول ژانویه، هر کس که در کافه یا خیابان‌های پاریس در حال سیگار کشیدن مشاهده شود، ۶۳ یورو (معادل ۹۳ دلار آمریکا) جریمه می‌شود؛ همچنان‌که صاحبان اماکنی که استعمال دخانیات را در مجموعه خود نادیده بگیرند ۱۳۵ یورو (معادل ۱۹۸ دلار) جریمه خواهند شد.

این ممنوعیت پیش از این در ماه فوریه در اداره‌ها، مدارس، فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها، ایستگاه‌های قطار و سایر اماکن سرپوشیده اجرا شده و حالا به رستوران‌ها، کافه‌ها و کلوب‌ها هم تسری می‌یابد.

فرانسویان این قانون را یک تحول مهم فرهنگی و بهداشتی در کشوری به شمار آورده‌اند درحالی‌که تصویر روشنفکرانی مانند ژان پل سارتر و سیمون دو بووار در کافه‌های ساحل جنوبی رود سن، درحالی که سیگار در دست با یکدیگر بحث می‌کنند، جزئی از تصاویر ذهنی همه مردم دنیا درباره فرانسه است.

روزنامه‌های سراسر فرانسه هم اخبار ممنوعیت سیگار کشیدن در این کشور را تحت پوشش قرار داده‌اند.

«آخرین پف رنج و درد» و «سیگار تمام شد» از جمله عناوین روزنامه‌ها درباره ممنوعیت استعمال دخانیات است.

مقامات وزارت بهداشت فرانسه، مکررا هشدار داده‌اند این ممنوعیت که برای بسیاری از صاحبان رستوران‌ها و کافه‌ها خوشایند نیست، با جدیت اجرا خواهد شد، ‌چراکه سیگار در فرانسه سالانه ۶۶ هزار نفر را به کام مرگ می‌کشاند.

از اول ژانویه 2008 پرتغال هم به جنبش ضدسیگار اروپا پیوسته است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، پارلمان پرتغال در ماه ژوئن گذشته قانونی را به تصویب رسانده که حقوق سیگار کشیدن در ساختمان‌های عمومی و اماکن پروانه‌دار زیر 100 متر مربع را محدود می‌‌کند و این قانون از ابتدای سال نو میلادی به اجرا درآمد.

در پرتغال نیز مانند کشور همسایه‌اش اسپانیا، اماکن دارای مجوز مانند کافه‌ها می‌توانند یکی از دو حالت مخصوص سیگاری‌ها یا غیرسیگاری‌ها را انتخاب کنند.

سایر ساختمان‌های با استفاده عمومی، از محل‌های کار گرفته تا مراکز خرید، هنوز می‌‌توانند اتاق‌های مخصوص افراد سیگاری داشته باشند، به شرطی که این اتاق‌ها به وضوح مشخص شده و دارای تهویه کافی باشند.

افرادی که این قانون را زیر پا بگذارند با جریمه‌های بین 50 تا 750 یورو و صاحبان اماکنی که آن را رعایت نکنند، 50 تا 1000 یورو جریمه خواهند شد. این قانون همچنین سن خرید سیگار را برای افراد زیر 18 سال ممنوع می‌کند.

ممنوعیت کشیدن سیگار در مکان‌های عمومی از جمله رستوران‌ها و کافه‌ها در آلمان هم با شروع شدن سال جدید میلادی آغاز شده؛ 8 استان بزرگ آلمان، از جمله برلین ممنوعیت سیگار را از امروز اول ژانویه آغاز کرده‌اند و گفته‌ می‌شود هر فردی که در حال کشیدن سیگار در مکان‌های عمومی دیده شود، تا 450 یورو جریمه می‌شود.

همچنین هر کارفرمایی هم که این اجازه را به افراد بدهد به ازای هر فرد سیگار به دست تا 750 یورو باید بپردازد.

این قانون در حالی در فرانسه و آلمان تصویب شده است که در آلمان یک سوم افراد سیگاری هستند و در فرانسه نیز از جمعیت 60 میلیونی آن 5/13 میلیون نفر سیگار می‌کشند.

کد خبر 41386

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز