یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

مهتاب خسروشاهی: طرح ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی - که در کشور ما نیز از چند هفته پیش آغاز شده است - سال‌هاست در بسیاری از کشورهای جهان اجرا می‌شود.

محققان آمریکایی قبل و بعد از تصویب چنین قانونی در یکی از ایالت‌ها میزان سکته قلبی را بررسی کرده و متوجه شدند که بعد از ممنوعیت سیگار در اماکن عمومی 70درصد از تعداد مراجعه‌کنندگان دچار عارضه سکته قلبی کم شده بود و 30درصد بقیه همان سیگاری‌های این ایالت بودند که همچنان دچار حمله قلبی می‌شدند.

بیشتر اصرار کارشناسان بهداشتی، برای تصویب قوانین محدودکننده استعمال سیگار در اماکن عمومی، به خاطر کاهش همین خطرهاست؛ البته آنها امیدوارند با این محدودیت‌ها، سیگاری‌ها هم سیگارشان را کمتر کنند اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ظاهرا سیگاری‌ها - به‌‌رغم همه محدودیت‌ها - همچنان به سیگار کشیدن خود - هر جا که شده - ادامه می‌دهند.

به بهانه اجرای این طرح در کشورمان و برای هشدار به سیگاری‌هایی که این قانون هم نتوانسته آنها را متقاعد کند، در این شماره نگاهی به مضرات مصرف سیگار داشته‌ایم.

نیکوتین، پیک مرگ

پس از کشیدن سیگار و برطرف شدن نیاز بدن به نیکوتین، تغییراتی در مغز ایجاد می‌شود که این تغییرات اولا باعث برطرف شدن نیاز فرد به نیکوتین می‌شود و به دنبال آن نیز سرخوشی ناشی از این رفع نیاز، احساس می‌شود. ایجاد این دو حس، فرد سیگاری را هر روز بیش از روز قبل به نیکوتین و سایر ترکیبات شیمیایی موجود در تنباکو نیازمند و وابسته می‌کند تا در نهایت منجر به اعتیاد می‌شود. با افزایش این وابستگی و تکرار مصرف سیگار یا هر نوع مخدر حاوی نیکوتین، مشکلاتی مانند آسیب به ریه‌ها و قلب و عروق آغاز می‌شود که در نهایت به سکته قلبی یا مغزی و ابتلا به انواع سرطان‌ها ختم خواهد شد.

آمارها نشان می‌دهد مردان سیگاری در مقایسه با مردان غیرسیگاری به طور متوسط 2/13سال عمر کوتاه‌تری دارند. این رقم برای زنان سیگاری در مقایسه با زنان غیرسیگاری 5/14سال اعلام شده است.

از کجا آمده‌ای؟

گرایش و سپس اعتیاد به سیگار معمولا از نوجوانی و با احتمال کمتر، از دوره جوانی آغاز می‌شود. آمارها نشان می‌دهد حدود 90درصد از افراد معتاد به سیگار، سیگار کشیدن را قبل از 21سالگی آغاز کرده‌اند و 10درصد باقیمانده هم تا پیش از 18سالگی اولین سیگار را تجربه کرده‌اند. این بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد هر چه سن گرایش و سپس اعتیاد به سیگار پایین‌تر باشد، ترک سیگار سخت‌تر است. نوجوانان و جوانان والدین سیگاری 2برابر همسالان شان که والدین‌شان سیگاری نیستند در معرض خطر گرایش به سیگار قرار دارند. فرزندان والدین سیگاری اولین سیگار را از پاکت سیگار والدین خود برمی‌دارند؛ پس سعی کنید الگوی خوبی برای کودکان‌تان باشید.

همپا شدن با دوستان، یکی از اصلی‌ترین دلایل گرایش نوجوانان و جوانان به سیگار است. پس مهارت نه گفتن را به فرزند‌تان بیاموزید.

آیا می‌دانید با ممنوع شدن سیگار کشیدن در مجامع عمومی، بیشترین فایده نصیب کسانی خواهد شد که سیگاری نیستند!؟

بیماری‌ها بر سرمان آوار می‌شوند

با استنشاق تنباکو از طریق کشیدن سیگار یا مخدرهایی مانند آن، ترکیبات شیمیایی وارد اندام‌های حیاتی بدن می‌شوند و این ورود، مقدمه ابتلا به انواع بیماری‌هاست. از شاخص‌ترین بیماری‌ها و آسیب‌های ناشی از کشیدن سیگار می‌توان به این موارد اشاره کرد.

  • یکی از شاخص‌ترین عوامل آسیب‌‌رسان به ریه‌ها، سیگار است. این آسیب‌ها در نهایت به سرطان ریه تبدیل می‌شود. علاوه بر این، کشیدن سیگار مقدمه‌ای برای ابتلا به بیماری‌هایی مثل آمفیزم (وجود هوا به صورت غیرعادی در ریه‌ها) و برونشیت مزمن است.
  • تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد کودکان کم‌سن و سالی که در دوران نوزادی در معرض دود سیگار محیط قرار داشته‌اند، بیشتر احتمال دارد دچار انواع حساسیت‌ها شوند. در این بررسی، محققان سوئدی دریافتند کودکان 4ساله‌ای که در دوران نوزادی در معرض دود سیگار والدین خود بوده‌اند، بیشتر احتمال دارد دچار حساسیت در برابر گرد و غبار شوند. احتمال بروز حساسیت‌های غذایی نیز در این کودکان بیشتر است. این هم یک دلیل دیگر برای دور‌نگه داشتن کودکان از دود سیگار محیط.

سیگار؛ دشمن قلب، دوست سرطان

  1. سیگار باعث افزایش خطر ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی- عروقی به‌ویژه سکته و حمله قلبی می‌شود. خطر حمله قلبی برای افرادی که روزانه بیش از 25عدد سیگار می‌کشند، 5برابر و برای افرادی که روزانه 15عدد سیگار می‌کشند، 2برابر افراد غیرسیگاری است. این خطر برای افرادی که روزانه یک تا 4عدد سیگار می‌کشند، تا یک و‌نیم  برابر است.
  2. بررسی‌ها نشان می‌دهد سیگار، اصلی‌ترین عامل ابتلا به انواع سرطان‌ها به‌ویژه سرطان حنجره، دهان، حلق، مری، مثانه، لوزالمعده، کبد، کلیه‌ها، معده، کلون، رکتوم و برخی سرطان‌های خون است.
  3. سیگار کشیدن علاوه بر زیان‌های شناخته‌شده پیشین، یک خطر دیگر هم دارد و آن اینکه احتمال ابتلای فرد را به دیابت نوع دوم بیشتر می‌کند. افرادی که روزی 20نخ سیگار می‌کشند، خود را تا 66درصد در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌دهند؛ در حالی که برای سیگاری‌های سبک‌تر، این خطر، 29درصد است. حتی کسانی که سیگار را ترک کرده‌اند هم از این خطر در امان نیستند؛ چنان‌که سیگاری‌های سابق هم تا 23درصد بیشتر از مردم عادی در معرض خطر این بیماری هستند.
  4. علاوه بر این، پژوهش‌ها نشان داده سیگار باعث افزایش خطر نازایی در مردان و زنان می‌شود. همچنین زایمان زودرس و تولد نوزادانی با انواع اختلالات در مادران سیگاری 2 تا 3برابر مادران غیرسیگاری است.
  5. ترکیبات شیمیایی موجود در نیکوتین باعث کاهش ایمنی بدن به دلیل آسیب به دستگاه‌های مختلف بدن شده و باعث سرماخوردگی‌های مکرر، آنفلوآنزا و ذات‌الریه می‌شود. سیستم ایمنی افراد سیگاری در مقابل انواع بیماری‌های عفونی هم بسیار ناتوان است.

از دام مرگ بگریز

سیگار هم برای شما و هم برای اطرافیانی که دود آن را فرو می‌برند، زیان دارد؛ پس همیشه این آسیب‌ها را در نظر داشته باشید و بسنجید که آیا به دردسرش می‌ارزد یا نه؟!

یکی از شاخص‌ترین دلایل وابستگی و سپس اعتیاد به سیگار، استرس و هیجان‌های فردی و اجتماعی است. برای رهایی از این هیجان‌ها تلاش کرده و در اولین فرصت آنها را برطرف کنید. ورزش کردن را جایگزین عادت مخرب سیگار کشیدن کنید؛ ورزش وسیله بسیار خوبی برای رفع استرس‌ها و هیجانات روحی- روانی است. برنامه‌های آرام‌بخشی مثل یوگا هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

استرس کارتان را کم کنید. کار زیاد و به‌دنبال آن دغدغه انجام این کارها، عاملی برای آشفتگی روحی و ایجاد فشارهای روانی است. خوردن میوه و سبزی را جایگزین سیگار کنید. وعده‌های غذایی را در زمان مناسب آن میل کنید. گرسنگی، خود عاملی استرس‌زاست که ما را به سمت کشیدن سیگار سوق می‌دهد. در نهایت اگر خودتان از پس ترک سیگار برنیامدید، بهتر است از روانپزشک یا روان‌شناس کمک بگیرید.

کد خبر 41644

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز