دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۵:۲۵
۰ نفر

سمیه شرافتی : روشن کردن یک سیگار در خیابان‌های شهر می‌تواند فرد را راهی زندان و یا پرداخت حدود 140 دلار جریمه محکوم کند.

یکی دو سالی است که قانون منع استعمال سیگار در اماکن عمومی در کشورهای اروپایی به اجرا درآمده. در کشورهای آفریقایی هم کنیا این قانون را به اجرا درآورده. اما به تازگی بی‌.بی.‌سی گزارشی منتشر کرده که در آن به بهشت امن سیگاری‌های کنیایی می‌پردازد: توالت‌های عمومی!

 بی‌.بی.‌سی این طور می‌نویسد: دستشویی‌های عمومی رستوران‌ها هرگز تا به این اندازه در ناکورو، چهارمین شهر بزرگ کنیا محبوب نبوده است. هنگام ناهار همیشه جمعیت زیادی در صف دستشویی‌های این شهر مشاهده می‌شد، اما امروز در بیشتر اوقات صف‌ها شلوغ است و بسیاری از این افراد به دلیل جالبی در این صف‌ها قرار گرفته‌اند: سیگار کشیدن.

از زمانی که شورای شهر، آیین‌نامه‌ای را برای منع سیگار کشیدن در اماکن عمومی وضع کرد، دیگر دستشویی‌ها، به بهشت امنی برای سیگاری‌ها مبدل شد. روشن کردن یک سیگار در خیابان‌های این شهر می‌تواند فرد را راهی زندان و یا پرداخت حدود 140 دلار جریمه محکوم کند.

 مایچ گایتوما، یکی از ساکنین سیگاری در این شهر در این باره می‌گوید: این تهدیدی بسیار جدی است. تعداد زیادی از افراد به خاطر روشن کردن تنها یک سیگار دستگیر شده‌اند! وی به عدم مشاوره عمومی برای وضع این آیین‌نامه اعتراض دارد و خواهان توقف اجرای آن است.

 گایتوما می‌گوید: ممکن است تعداد افراد سیگاری زیاد نباشد اما برای رعایت عدالت، شورا باید قبل از اجرای این قانون مکان‌های مخصوصی را برای سیگار کشیدن در نظر می‌گرفت.

سال گذشته دادگاه عالی، قانون جنجال‌بر‌انگیز منع سیگار کشیدن در اماکن عمومی را که توسط وزارت بهداشت کنیا وضع شده بود، به حالت تعلیق درآورد. کریتی نگیلو، وزیر بهداشت کنیا این قانون را راهی برای کاهش مرگ‌ومیرهای ناشی از سیگار کشیدن دانست.

 بر اساس این قانون معلق هر کس که در ادارات، ایستگاه‌های اتوبوس، فرودگاه‌ها و ورزشگاه‌ها سیگار بکشد، 700 دلار جریمه می‌شود و یا می‌بایست 6 ماه در زندان به سر برد. هر چند شورای شهر ناکورو حق خود می‌داند که آیین‌نامه‌ای را برای منع سیگار کشیدن در اماکن عمومی وضع کند، سایمنت کیاری، مسئول محیط زیست شورای شهر می‌گوید: ما شکایات فراوانی را از مردم دریافت کردیم که خواستار وضع قوانینی برای توقف آن بودند.

کیاری می‌گوید: این آیین‌نامه که از آوریل سال جاری به اجرا در آمده متخلفینی را هدف قرار می‌دهد که در بازارها، ایستگاه‌های اتوبوس، سینماها و ادارات عمومی‌ سیگار می‌کشند. کیاری می‌گوید: ما امیدواریم مردم با شورا همکاری‌ کرده و از درگیری‌های غیر ضروری خودداری کنند.

در حال حاضر برنامه‌هایی در نظر گرفته شده تا صاحبان صنایع و هتل‌داران دست به دست هم دهند تا مکان‌های بخصوصی برای سیگار کشیدن ساخته شود. این در حالی است که بسیاری از ساکنین ناکورو مخالف ساخت این مکان‌ها در داخل شهر هستند. آلیس کریمی، یکی از شهروندان شهر ناکورو در این رابطه می‌گوید: به نظر من مالیات‌های ما نباید برای ساخت چنین مکان‌هایی هدر رود. بسیاری از سیگاری‌ها به حقوق دیگران احترام نمی‌گذارند و آنها فقط باید در منازل خودشان سیگار بکشند.

البته آمارها نشان می‌دهند فروش سیگار در این شهر پس از وضع این آیین‌نامه کاهش یافته است. جرج جوما، یکی از سیگار‌فروشان ساکن این شهر نیز می‌گوید: قبل از وضع این آیین‌نامه من روزانه 10 پاکت سیگار می‌فروختم ولی حالا طی دو هفته گذشته تنها 3 پاکت سیگار فروخته‌ام.

او که شدیداً نگران کاهش درآمد ماهیانه خود است می‌گوید: مردم از خرید سیگار از ما هراسانند چون فکر می‌کنند این کار غیر قانونی است. با این همه تصاویر تبلیغاتی شرکت بریتانیایی – آمریکایی تنباکو (BAT) که بزرگترین تولید‌کننده سیگار در کنیا محسوب می‌شود، همچنان بر در و دیوار به چشم می‌خورد. این شرکت بازار خود را در کنیا رو به رشد می‌داند و اعلام کرده است که هیچ عکس‌العملی نسبت به اقدامات شورای شهر ناکارو نشان نخواهد داد.

کد خبر 23096

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز