دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۳:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت مالزی قصد دارد موضع سخت‌تری را برای سیگار کشیدن اتخاذ کند، چرا که آمار دوبرابر شدن درصد زنان سیگاری در سال‌های اخیر در این کشور را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از یک روزنامه محلی معاون پارلمانی وزیر بهداشت مالزی، لی کان چون، در این باره گفته است هشت درصد حدود شش ملیون نفر سیگار مالزی، یعنی رقمی برابر 480 هزار نفر زن هستند.

لی می‌گوید: "گرچه ممکن است این رقم زیاد به نظر نرسد، اما تا چند سال پیش تنها چهار درصد سیگاری‌ها زن بودند."

به گفته او دولت مالزی اکنون در حال تدوین یک لایحه فراورده‌های دخانی است که شرکت‌های سیگارسازی را وادار خواهد کرد تصاویر بزرگی از ریه‌های آسیب‌دیده را بر روی پاکت های سیگار چاپ کنند.

بر اساس قانون جدید تولیدکنندگان سیگار مجبور خواهند بود در وزارت بهداشت ثبت‌نام کنند، تا  امکان تحت نظر قرار دادن میزان قطران و نیکوتین سیگار‌ها برای تضمین استانداردهای دولتی در این زمینه وجود داشته باشد.

به گقته معاون وزیر بهداشت مالزی قیمت یک بسته بیست‌تایی سیگار در حال حاضر در این کشور 7.40 رینگیت (2.15  دلار) است در حالیکه در سال قبل این میزان 7 رینگیت بود.

مالیات بر سیگار و توتون که باعث دوبرابر شدن قیمت آنها می شود هر سال در مالزی افزایش می‌یابد.

لی می‌گوید:‌ "بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، بالا بردن قیمت سیگار در حد 10 درصد 4 تا 8 درصد فروش ان را کاهش می‌دهد."

 دولت مالزی در اوائل این ماه تهدید کرد برای جلوگیری از کاهش قیمت سیگار به قصد افزایش فروش به وسیله فروشندگان بین‌المللی سیگار به کنترل قیمت آن دست خواهد زد.

کد خبر 19702

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز