یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۸:۳۴

لادن نصیری : چرا امسال، سالی نباشد که شما سیگاررا برای همیشه کنار بگذارید؟ با انجام این مراحل توصیه شده مسیر خود را برای سلامتی بیشتر هموار کنید:

1 - از دیگران کمک بگیرید و از انجام این کار دچار ترس و واهمه نشوید.

 2 - از خانواده و دوستانتان بخواهید که در کنار شما سیگار نکشند.

3 - به منظور رهایی از استنشاق دود سیگار، لباس‌های خود را بشویید.

4 - ابتدا تصمیم بگیرید که فقط در روزها یا ساعت‌های خاصی سیگار بکشید.

5 - هر روز، روشن کردن اولین سیگار خود را یک ساعت به تأخیر بیندازید.

6 - اگر همسرتان و یا یکی از دوستانتان سیگاری است، از او بخواهید که با هم سیگار را ترک کنید.

7 - اوقات فراغت را با انجام کارهایی همچون رفتن به سینما، ورزش کردن و انجام کارهای عقب‌افتاده پر کنید.

 8 - در شرایطی که برای شما لذت‌بخش نیست، سیگار بکشید. مثلاً اگر از سیگار کشیدن با دیگران لذت می‌برید، سعی کنید در تنهایی سیگار بکشید.

9 - تعداد سیگار خود را در طی روز مشخص کنید و به ازای هر سیگاری که اضافه می‌کشید مبلغی را صدقه دهید.

وقتی وسوسه می‌شوید

 1 - چیزی را به‌جای سیگار جایگزین کنید.

 2 - هرگز فکر نکنید که یک سیگار ضرری ندارد، این کار ممکن است شما را مجدداً به سوی سیگار کشیدن سوق دهد.

 3- دست‌های خود را با کارهایی از قبیل بافتنی، طراحی و ایمیل زدن به دوستانتان مشغول کنید.

4 - مایعات بنوشید، مقداری آب و یا آب میوه در کنارتان باشد و به‌جای سیگار جرعه جرعه بنوشید.

مشکلات غذاخوردن و دوران ترک سیگار

1 - هنگامی که بدنتان سیگار می‌طلبد، تا جایی که می‌توانید نفستان را حبس کنید و یا این‌که چند نفس عمیق منظم و پشت سر هم بکشید.

 2 - عامل سیگار کشیدنتان را شناسایی کنید. دقیقاً چه چیزی شما را به سیگار کشیدن ترغیب می‌کند؟ نسبت به این عامل هوشیار باشید و تصمیم بگیرید در صورت بازگشت مجدد، آن را سرکوب کنید.

 3 - به‌جای سیگار، شمع و یا عود روشن کنید.

4 - به‌جای سیگار بعد از غذا، از روی صندلی بلند شوید و دندان‌هایتان را مسواک کنید.

5 - به‌جای سیگار در دهانتان نی بگذارید و هوا را استنشاق کنید.

6 - زمان غذا خوردنتان را تغییر دهید. به‌جای این‌که سه وعده غذای پر حجم بخورید، تعداد وعده‌های غذایی خود را بیشتر کنید و مقدار حجم غذایتان را کم کنید.

 7 - غذاهای چرب و پرنمک نخورید.

8 - اگر هوس کردید که در دست‌تان سیگار بگیرید به‌جای آن مداد و یا گیره کاغذ در دست بگیرید.

کمک کردن به ترک سیگار دیگران

 1 - قبل از ترک سیگار، از آنها بپرسید که چگونه می‌توانید در ترک سیگارشان به آنها کمک کنید. برخی از افراد به توجه بیشتری نیاز دارند، در حالی که برخی از افراد به سکوت و آرامش نیاز دارند. به سابقه و گذشته آنها در ترک سیگار توجه کنید.

2 - وقت خود را با آن‌ها در مکان‌هایی که اجازه سیگار کشیدن ندارند، بگذرانید. آنها با سیگار نکشیدن می‌توانند اجتماعی‌تر شوند.

3 - به کسی که قصد ترک سیگار را دارد به عنوان مخالف و منتقد خودتان نگاه نکنید. آنها کاری را انجام می‌دهند که برای آنها درست است و شما آزاد هستید کاری را انجام دهید که دوست دارید.

4 - اجازه بدهید که ساکت باشند. ترک سیگار گاهی باعث بداخلاقی و یا زودرنجی آنان می‌شود بنابراین با آنها مبارزه و مقابله به‌مثل نکنید و آنها را به حال خود رها کنید تا به‌تدریج آرام شوند.

 5 - اگر خودتان سیگاری هستید و قصد ترک کردن هم ندارید! ملاحظه آنها را بکنید! سیگار خود را در جلوی دید آنها نگذارید. جاسیگاریتان را خالی کنید و در مکان‌های دیگری سیگار بکشید.

6 - هرگز فراموش نکنید که آنها در حال ترک سیگار هستند، برای آنها کارت تبریک و پیغام بفرستید. «به امید سالی خوش با سیگاری‌های کمتر».

کد خبر 20714

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار