دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر بهداشت و رئیس ستاد قانون جامع کنترل گفت: سیگار هر سال 60 هزار ایرانی را می‌کشد.

به گزارش فارس، کامران باقری لنکرانی روز دوشنبه(21 آبان) در اولین جلسه ستاد اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات در وزارت بهداشت، با بیان این خبر افزود: قانون جامع کنترل دخانیات مصوب مجلس است و بر اساس این قانون این ستاد با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پروش، بازرگانی، نیروی انتظامی، صدا و سیما، دو نفر از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس و یک نفر نماینده سازمانهای غیر دولتی به ریاست وزیر بهداشت تشکیل می‌شود.

وی اضافه کرد: البته دستگاههای دیگر مانند وزارت کشور، شرکت دخانیات و وزارت صنایع هم در این حوزه دخیل هستند که با عضویت آنها در کارگروههای این ستاد از همکاری آنها بهره‌مند می‌شویم.
 
رئیس ستاد اجرایی قانون جامع کنترل دخانیات گفت: فعلاً 5 کارگروه اعمال قانون و مبارزه با قاجاق محصولات دخانی، تعیین استانداردهای ملی تولید و واردات محصولات دخانی، تعیین ضوابط اعطای پروانه فروش، کارگروه تعیین ضوابط بسته بندی محصولات دخانی و کارگروه آموزش، تحقیقات و ارتقای سلامت تشکیل می شود اما عناوین این کارگروهها نهایی نیست و ممکن است در جلسه آتی ستاد اصلاح شود.

وی افزود: با توجه به دستور و تاکید رئیس جمهوری، وقت زیادی برای اجرای این قانون نداریم و باید فعلاً کارگروههای پنجگانه این ستاد با حضور نمایندگان دستگاههای مسئول تشکیل شود و تا یکماه آینده گزارش خود را ارائه کنند و در صورت لزوم برای تغییر نام و تعیین وظایف هر کارگروه در جلسه ماه آینده این ستاد تصمیم گیری می‌شود.

باقری لنکرانی گفت: با توجه به لزوم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم لازم است هر چه سریعتر تیزرهای تلویزیونی با مفاهیم آگاهی بخشی در مورد مضرات سیگار از سوی صدا و سیما تهیه و پخش شود.
 
اشتری، رئیس پلیس امنیت عمومی نیروی انتظامی نیز در این جلسه گفت: قرار بر این بود که ماموران بهداشت محیط وزارت بهداشت برای مقابله با عرضه کنندگان غیر مجاز دخانیات اقدام کنند و نیروی انتظامی حامی آنها باشد اما در عمل برعکس شد و نیروی انتظامی عامل اصلی برخورد با عرضه کنندگان غیر مجاز محصولات دخانی شد.

وی گفت: لازم است قبل از اجرای قانون کنترل دخانیات در کشور مسئولان مختلف به خصوص وزیر بهداشت با مصاحبه و اطلاع رسانی در مورد آن زمینه سازی لازم را در این مورد انجام دهد در عین حال فعال کردن و مشارکت دادن اصناف هم در این زمینه کاملاً ضروری است.

وی افزود: در صورت فراهم نشدن زمینه لازم در جامعه برخوردهای پلیسی در اجتماعی به درگیری می انجامد و در عمل نتیجه عکس دارد. وی همچنین پیشنهاد داد: برخی قهوه خانه‌ها و چایخانه های قدیمی که طور سنتی عرضه کننده قلیان هستند و محل فساد نیز نیستند از این قانون مستثنی شود که وزیر بهداشت در پاسخ وی گفت: در قانون هیچ استثنایی در این مورد وجود ندارد.

جلیلیان، نماینده وزارت بازرگانی در این ستاد نیز گفت: باید دستگاههای دیگری از جمله شرکت دخانیات و وزارت صنایع را نیز در این ستاد درگیر کنیم همچنین حضور فعال نمایندگان اصناف نیز که در این جلسه حضور ندارند عامل مهم تحقق اهداف قانون جامع کنترل دخانیات است که باید به آن توجه شود.

غیوری، نماینده ولی فقیه در هلال احمر نیز گفت: هر آنچه که مردم را از آن منع کنیم تمایل به آن بیشتر می شود بنابراین به جای منع مصرف باید آگاهی مردم را افزایش دهیم.

وی با اشاره به حرام دانستن مصرف سیگار از سوی آیت الله مکارم شیرازی، مرجع تقلید گفت: برخی از مراجع به دلیل اینکه بعضی علمای قدیم خودشان سیگار می‌کشیدند، حرام اعلام کردن سیگار را جایز نمی دانند اما من به آنها گفتم که در آن زمان حتمی بودن ضرر سیگار محرز نبود و اکنون قضیه فرق کرده است.

وی همچنین از صدا و سیما خواست از پخش فیلمها و برنامه های تلویزیونی که در آن بازیگر سیگار می کشد خودداری کنند که نماینده صدا و سیما در پاسخ وی گفت: رئیس سازمان صدا و سیما بخشنامه این کار را ابلاغ کرده است اما سیگار کشیدن شخصیتهای منفی به عنوان یک ضد تبلیغ مجاز است.

کد خبر 36415

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز