همشهری آنلاین: آیین‌نامه جامع دولت برای مبارزه با دخانیات از سوی معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

به گزارش دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت،هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آیین‌نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات را تصویب و از سوی معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

بر اساس این مصوبه تبلیغ محصولات دخانی به هر نحو ،ورود، استفاده از نام و علامت تجاری شرکتهای تولید کننده انواع فرآورده‌های دخانی بر روی دیگر کالاها که تبلیغ مصرف مواد دخانی محسوب شود، تولید، توزیع، خرید و فروش هر نوع وسایل و کالای تبلیغی مصحولات دخانی، استعمال این مواد در اماکن عمومی، فروش محصولات دخانی به افراد زا طریق اینترنت و دستگاه‌های خودکار فروش، فروش و عرضه محصولات دخانی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی بدون پروانه فروش، فروش محصولات دخانی بصورت فله‌ای، باز و یا نخی و اعطای هرگونه کمک، اعانه و حمایت اعم از مادی و غیرمادی توسط تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی که تبلیغ محصولات دخانی محسوب شود ممنوع می باشد.

همچنین فروش و عرضه محصولات دخانی توسط عاملین مجاز نباید به نحوی باشد که نمایانگر تبلیغ محصولات دخانی برای عموم باشد و همچنین  مسئولیت اجرای ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی و سایر اماکن مندرج در قانون با مدیران یا کارفرمایان یا متصدیان امکان مربوط است و متصدیان، کارفرمایان و مسئولین اماکن عمومی موظفند تابلوهای هشداردهنده مبنی بر ممنوعیت مصرف محصولات دخانی در نقاط مناسب و در معرض دید عمومی نصب نمایند.

این مصوبه وزارت بازرگانی را موظف می کند فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی را که طبق ماده (7) قانون دارای پروانه فروش (فروشندگان مجاز) محصولات دخانی می‌باشند، در اختیار ستاد قرار دهد و همچنین مجوز عاملیت بازرگانی محصولات دخانی توسط شرکت دخانیات ایران بر اساس قوانین و مقررات مربوط صادر خواهد شد.

همچنین نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است در کلیه مراحل اجرایی عملیات بازرسی اماکن عمومی و محل‌های عرضه مواد دخانی همکاری لازم را با مأمورین و بازرسین وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بازرگانی بعمل آورد.

این آیین نامه می افزایدکلیه محصولات دخانی باید در بسته‌بندی و با شماره سریال و برچسب ویژه شرکت دخانیات ایران عرضه یا بفروش برسد. درج عبارت «مخصوص فروش در ایران» بر روی کلیه بسته‌بندیهای فرآورده‌های دخانی وارداتی الزامی است و فروشگاههای واقع در مناطق آزاد ویژه اقتصادی نیز ملزم به رعایت این ماده هستند.

همچنین نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است محصولات و مواد دخانی قاچاق را در هر نقطه از کشور ضبط و تحویل شرکت دخانیات ایران دهد. در صورت موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شرکت دخانیات ایران محصول را با مشخصات ماده (16) این آیین‌نامه بسته‌بندی و مانند سایر محصولات به فروش رسانده و درآمد حاصله را به حساب درآمدهای عمومی واریز خواهد نمود.

بر اساس این مصوبه به منظور جلوگیری از ورود محصولات دخانی، وزارتخانه‌های کشور و بازرگانی، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، صنایع و معادن و امور خارجه هماهنگی لازم را با کشورهای همسایه بعمل آورند و گزارش آن را به ستاد ارسال نمایند.

همچنین شرکت دخانیات ایران موظف شده است استانداردهای ملی را در تولید و عرضه محصولات دخانی رعایت نماید و با اعمال برنامه‌ریزی و با هماهنگی ستاد سطح زیرکشت توتون و تنباکو را بر اساس نیاز کارخانجات داخلی تعیین نماید و از افزایش سطح زیرکشت بیشتر از نیاز کارخانجات داخلی با هماهنگی نیروی انتظامی جلوگیری بعمل آورد.

بر این اساس وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنایع و معادن موظفند در صورت کاهش میزان نیاز به توتون و تنباکو کارخانجات داخلی، جایگزین تدریجی زراعت توتون و تنباکو را با سایر محصولات کشاورزی در الگوی کشت مناطق تولید و فرآوری محصولات دخانی مورد مطالعه و اجرا قرار دهند و همچنین پرداخت یارانه در زمینه کاشت، داشت و برداشت توتون و تنباکو به هر شکل مجاز نمی‌باشد.

بر این اساس تا دو درصد (2%) از سرجمع مالیات مذکور در ماده (8) قانون در بودجه سنواتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منظور می‌گردد تا برای تحقق اهداف مبارزه و کنترل استعمال مواد دخانی در اختیار سازمانها، مؤسسات و جمعیتها قرار گیرد و ستاد ضوابط کمک به سازمانهای غیردولتی را تعیین و تصویب خواهد کرد همچنین هر سه سال یکبار، حداقل و حداکثر جزای نقدی مقرر در قانون به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اساس نرخ رسمی تورم سالانه که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود با تصویب هیئت وزیران افزایش می‌یابد.

این آیین نامه می افزاید دستگاههای موضوع ماده (160) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موظفند برنامه‌های آموزشی و تبلیغی مصوب ستاد را برای پیشگیری از استعمال دخانیات و مبارزه با آن، اجرا نمایند و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است تسهیلات و امکانات آزمایشگاهی لازم را برای تعیین مواد و ترکیبات منتشره مواد دخانی فراهم نماید.

این آیین نامه دستگاههای ذی‌ربط به ویژه شرکت دخانیات ایران را موظف می کند اطلاعات مورد نیاز در رابطه با مفاد این آیین‌نامه را در اختیار ستاد قرار دهند.

همچنین دبیرخانه ستاد در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مستقر است و معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دبیر ستاد خواهد بود که وظایف آن انجام بررسی‌های لازم درخصوص پیشنهادهای قابل طرح در ستاد و تنظیم دستور جلسات آن، پیگیری مصوبات ستاد، راه‌اندازی کارگروه‌های تخصصی ملی و استانی و نظارت بر آنها، تدوین و ارایه گزارش عملکرد ستاد، جمع‌آوری و ثبت اطلاعات و آمار، هماهنگی امور اجرایی مربوط به قانون و تهیه و تدوین دستورالعملها و پیشنهاد راهبردها به ستاد می‌باشد.

بر این اساس تعداد اعضاء، ترکیب، وظایف و سایر مقررات مربوط به کارگروه‌های تخصصی طی دستورالعملی که به تصویب ستاد می‌رسد، تعیین می‌گردد. این مصوبه از سوی معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

کد خبر 33178

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز