همشهری آنلاین: آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد 24 درصد ایرانیان سیگاری، 60 درصد کم تحرک و 6/18 درصد از افراد در رده سنی 15 تا 64 سال (یک چهارم ایرانیان) به پرفشاری خون مبتلا هستند.

دکتر طاهره سماوات، رییس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت، افزایش کلسترول خون را در ایجاد بیماری‌های قلبی موثر خواند و گفت که کلسترول تام در بیش از 40 درصد از ایرانیان، بالای 200 میلی گرم در دسی لیتر است.

به گفته او 45 درصد ایرانیان یا چاق هستند یا به اضافه وزن دارند. افزایش مصرف چربی منجر به چاقی، باعث بروز فشار خون بالا می‌شود.

به گزارش ایسنا 60 درصد ایرانیان هم کم‌تحرک هستند که این عارضه سالیانه، جان 9/1 میلیون نفر را در دنیا می‌گیرد و عامل 22 درصد از ایسکمی‌های قلبی است. [بیشتر بدانید: کنترل سکته با کاهش فشار خون]

سماوات با اشاره به فراوانی مصرف نوشابه‌های گازدار، نمک و غذاهای چرب سرخ شده در ایران، گفت: «50 درصد از مردم کشور ماهی نمی‌خورند و 43 درصد آنان هر روز نوشابه مصرف می‌کنند.»

او قوانین تصویبی در مجلس شورای اسلامی را در کاهش میزان استعمال دخانیات در کشور موثر خواند و گفت: «استعمال دخانیات میزان بروز بیماری‌های عروق کرونر را دو برابر افزایش می‌دهد.»

سماوات با تاکید بر ضرورت وجود قوانین کشوری در خصوص روغن‌های مصرفی و محصولات دخانی، گفت: «هزینه‌های درمانی تحمیل شده بر خانواده‌های مبتلایان سنگین است.»

نتایج تحقیقات بیمارستان شرکت نفت در خصوص خدمات درمانی ارایه شده برای بیماری‌های قلبی در سال 79، نشان داد که 30 میلیارد ریال هزینه و 70 هزار روز غیبت از کار، حاصل ابتلا افراد به بیماری‌های قلب و عروق بود.

کد خبر 32675

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز