چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۹:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: شینزو آبه در سال ۱۹۵۴ در توکیو بدنیا آمد. وی جوانترین نخست وزیر ژاپن در این کشور بود که تنها پس از سیزده سال عضویت در پارلمان به بالاترین مقام در حزب و دولت ژاپن دست یافت. او در بین نخست وزیران پس از جنگ جهانی دوم ژاپن سومین دوره طولانی تصدی را دارا بوده‌است. شینزو آبه در ۱۷ تیر ماه ۱۴۰۱ هدف یک حمله تروریستی قرارگرفت و درگذشت.

شینزو آبه

شینزو آبه، فرزند شینتارو آبه وزیر امور خارجه اسبق  ژاپن و متعلق به یک خاندان بزرگ دست راستی است که هرگز از این سنت فاصله نگرفته است. پدر بزرگ او، نابوسوکه کیشی، از وزرای کابینه نظامی ژنرال توژو، مبتکر حمله به پایگاه پرل هاربر، بود.

شینزو آبه که به دست راستی‌ترین جناح حزب لیبرال دموکرات ژاپن تعلق دارد، زندگی سیاسی خود را با انتقاد از سرنوشت بازماندگان ژاپنی‌هایی که در دوران کیم ایل سونگ، در پلاژهای ژاپن توسط مأموران کره شمالی ربوده شده بودند،  پی‌ریزی کرد. وی با سختگیری و مجازات علیه کره‌شمالی و با نوازش احساسات نژادپرستانه ضدکره‌ای و انعکاس وسیع آن در رسانه‌ها، در نهایت به محبوبیت رسید.

سیاست‌های او توانست تا مدتی هراس از تسلیح مجدد ژاپن که هم اکنون نیز صاحب دومین بودجه نظامی جهان، پس از ایالات متحده است، را تشدید کند و گرچه وی چندی قبل اعلام کرد که مایل نیست که کشورش به سلاح اتمی مسلح شود اما در عمل، توکیو لااقل دارای ٨.٤٣ تن پلوتونیوم T محصول راکتورهای غیر نظامی دارد که قادر است ظرف چند ماه سلاح اتمی بسازد.

نگاه کلی ژاپن به آبه به عنوان یکی از اعضای متمایل به راست حزب حاکم که در برنامه‌های انتخاباتی خود وعده داده بود با اصلاح قانون اساسی ژاپن، زمینه مشارکت نیروهای مسلح این کشور در ماموریت‌های صلح‌بانی خارجی را فراهم آورد و همکاری امنیتی این کشور با ایالات متحده آمریکا را گسترش دهد پس از آن  که چند تن از وزرایش به دلیل رسوایی مالی ناگزیر به استعفا شدند تغییر کرد.

او گرچه کابینه خود را ترمیم کرد و با به خدمت گرفتن وزرای کارآزموده کابینه‌های پیشین به جای وزرای مستعفی خود سعی در افزایش محبوبیت خود کرد اما بر اساس نظرسنجی که توسط روزنامه "یومیوری" انجام شد این محبوبیت با کاهش ۲۹ درصدی روبرو شد و وی کم‌کم از نقطه اوج افول کرد که ۴۵ درصد از پاسخ دهندگان علت عدم حمایت از آبه را بی ثباتی کابینه وی اعلام کردند.

آبه در نهایت ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۷ اعلام کرد که به زودی استعفایش را اعلام خواهد کرد که علت آن ضعیف شدن دولت وی به دلیل رسوایی‌های متعدد و استعفای وزیرانش عنوان شده است. دسامبر سال ۲۰۱۲ مجلس سفلی پارلمان ژاپن با رای خود شینزو آبه را به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور تعیین کرد. در سال ۲۰۱۴، آبه با پیروزی مجدد در انتخابات موفق به حفظ اکثریت دو سومی خود در پارلمان در ائتلاف با حزب کمیتوی نو شد.  

  • سفر به ایران

او در سال ۱۳۶۲ زمانیکه پدرش شینتارو آبه وزیر امور خارجه ژاپن بود و برای میانجیگری بین ایران و عراق برای پایان جنگ، همراه پدر به تهران سفر کرد.  او مجدداً در خرداد ۱۳۹۸ به‌عنوان نخست‌وزیر ژاپن به ایران سفر کرد و با رهبر انقلاب و همچنین حسن روحانی رئیس جمهوری دیدار کرد. او حاوی پیام مذاکره دوباره با آمریکا از طرف دونالد ترامپ بود که با مخالفت رهبر انقلاب روبه رو شد.

  • بیماری و استعفا

از اوایل اوت ۲۰۲۰ خبرگزاری‌های ژاپنی از وخامت اوضاع جسمی شینزو آبه خبر دادند. در ۲۸ اوت وی بخاطر وخیم شدن بیماری کولیت زخمی قصد خود برای استعفا از نخست‌وزیری را اعلام کرد. او تا تعیین جانشین وی از جانب حزب لیبرال دموکرات، به فعالیت خود در منصب نخست‌وزیری ادامه خواهد داد.

  • ترور و پایان زندگی

شینزو آبه نخست وزیر سابق ژاپن ۱۷ تیر ماه ۱۴۰۱ هدف یک حمله تروریستی قرارگرفت و درگذشت.

شبکه «اِن‌اِچ‌کِی» ژاپن رسماً تایید کرد که آبه ۶۷ ساله بر اثر شدت جراحات وارده در پی ترور شدن حین سخنرانی در شهر نارا، جان خود را از دست داده است. منابع بیمارستانی گفته بودند که نخست‌وزیر سابق ژاپن در وضعیت «ایست قلبی-تنفسی» قرار داشت و گردش خون در رگ‌های وی متوقف بود. ایست قلبی-تنفسی مرحله انتهایی هر وضعیت بحرانی جسمانی است که در صورت عدم رسیدگی فوری، بیمار جان خود را از دست می‌دهد.

با اینکه به گفته «نوبو کیشی» وزیر دفاع ژاپن، آبه به دلیل خون زیادی که در پی ترور شدن از دست داده بود، به‌طور مستمر واحدهای خونی دریافت کرد، اما نهایتاً در برابر مرگ تسلیم شد.

کد خبر 31255
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز