مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

گروه شهری: ناوگان حمل و نقل عمومی‌شهر تهران با فرض ورود یکهزار و 300 دستگاه اتوبوس از اول مهرماه و حتی استفاده از ظرفیت کامل اتوبوسرانی، مترو، تاکسیرانی و مسافربرهای شخصی، تنها قادر به جابجایی حدود 11 میلیون از 18 میلیون سفر درون شهری است.

به بیان دیگر درصد قابل توجهی از سفرهای درون شهری باید توسط خودروهای شخصی پوشش داده شود که به دلیل سهمیه بندی بنزین و برخی محدودیت‌ها با مشکل روبه رو خواهد بود.

با این حال شهرداری از چندی پیش در تدارک استقبال از مهر و پوشش سفرهای آموزشی، خبر از تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی‌به ویژه شبکه اتوبوسرانی و به کار گیری تعداد قابل توجهی اتوبوس هم‌زمان با شروع سال تحصیلی جدید داده است.

بنا به اعلام برخی مسئولان، این اتوبوس‌ها شامل 300 دستگاه اتوبوس جدید، 300 دستگاه گارانتی منتظر رفع مشکل از سوی خودروسازان، 300 دستگاه اتوبوس نیازمند قطعات و همچنین 400 دستگاه اتوبوس تعمیری خواهد بود که قرار است پس از رفع مشکل از مهرماه هم‌زمان با شروع سال تحصیلی و بازگشایی مدارس وارد شبکه شود.

با توجه به برنامه مدیریت شهری برای استفاده حد اکثری از ظرفیت اتوبوسرانی ازطریق افزایش ساعات کار اتوبوس‌ها و کاهش سرفاصله ورود آنها به ایستگاه و همچنین با فرض ورود این تعداد اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی، انتظار می‌رود ظرفیت جابجایی شبکه اتوبوسرانی با حدود یک میلیون افزایش از 4 میلیون کنونی به 5 میلیون برسد.

علاوه بر این قرار است مترو نیز از اول مهرماه ظرفیت مسافری خود را از یک میلیون و 300 هزار سفر فعلی به یک میلیون و 500 هزار برساند.

ضمن اینکه تاکسیرانی با حدود 40 هزار دستگاه تاکسی، روزانه 2 میلیون سفر و مسافربرهای شخصی نیز با 60 هزار دستگاه خودرو، روزانه قادر به جابجایی حدود 2 میلیون و 400 هزارسفر هستند.

به بیان دیگر ناوگان حمل و نقل عمومی‌شهری تهران از مهر ماه با استفاده حداکثری از ظرفیت موجود، در مجموع قادر به پوشش 10 تا 11 میلیون سفردرون شهری خواهد بود، در حالی که پیش بینی می‌شود از مهرماه تعداد سفرهای درون شهری تهران از 12 الی 14 میلیون سفر کنونی به 16 تا 18 میلیون افزایش یابد.

گفتنی است با شروع سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس، سفرهای آموزشی نیز موجب افزایش 25 درصدی سفر خواهد شد که بازهم بخش عمده آن به شبکه حمل و نقل عمومی‌تحمیل می‌شود که در این صورت ناوگان حمل و نقل عمومی‌با امکانات موجود پاسخگوی این حجم از افزایش نیست.

به بیان دیگر جابجایی بقیه سفرهای شهری سهم خودروهای شخصی و تا حدی موتورسیکلت‌هایی است که بنا به دلایلی از جمله سهمیه بندی بنزین و ترجیح مردم به استفاده حد اکثری از حمل و نقل عمومی‌و حداقلی از سهمیه بنزین و اختصاص آن به رفت و آمدها و دیدوبازدیدهای معمول، فشار بر حمل و نقل عمومی‌افزایش می یابد.

زیرا انتظار شهروندان از حمل و نقل عمومی‌در چنین شرایطی بالاخواهد رفت و در واقع مهر امسال با مهر سال‌های گذشته کاملا متفاوت خواهد بود.

بنابراین در چنین شرایطی روی آوردن به طرح‌های نسبتا زود بازده ازجمله احداث خطوط پرسرعت اتوبوسرانی موسوم به B.R.T در برخی نقاط شهر، توجیه پذیر به نظر می‌رسد و شاید از معدود راه حل‌هایی است که هم اکنون مدیریت شهری به آن اهتمام ورزیده است به امید اینکه بتواند در کوتاه مدت گرهی از مشکلات ترافیک نفس گیر تهران بازکند.

کد خبر 30749

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز