گروه شهری: شورای اسلامی شهر تهران معتقداست طرح اتوبوس‌های BRT (خطوط ویژه اتوبوس‌های سریع‌السیر) اساساً نیازی به مجوز شورای عالی ترافیک ندارد.

اعضای شورای شهر این طرح را در حیطه وظایف مجموعه مدیریت شهری دانسته و عامل موثری درتوسعه حمل و نقل عمومی و به نفع شهروندان می‌دانند.

حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه وعمران شورای شهر با تأکید بر اینکه حیطه اختیارات شورای عالی ترافیک فراتر از طرح‌های کوچک شهری است و باید نسبت به طرح جامع حمل و نقل و طرح‌های کلان شهر رسیدگی کند، مسئولان را ازارتکاب به این اشتباه برحذرداشت.

وی توضیح داد: دخالت شورای عالی ترافیک موجب توقف و خروج این طرح از فضای کارشناسی خواهد شد.

درهمین حال شهردار تهران درحاشیه مراسم روز کارمند در جمع خبرنگاران توقف اجرای طرح اتوبوس‌های BRT در مسیر انقلاب تا آزادی را تکذیب و ابراز اطمینان کرد مجموعه وزارت کشور، شورای اسلامی شهر تهران و شهروندان تهرانی اجرای این طرح را پسندیده‌اند و این طرح حتماً در چارچوب ضوابط و قوانین انجام خواهد شد.

قالیباف افزود: نبود ایستگاه‌ها و اتوبوس‌های استاندارد و نامشخص بودن زمان رفت و آمد اتوبوس‌ها شایسته شهروندان تهرانی نیست و معتقدیم اجرای سیستم اتوبوسرانی منظم واستاندارد با به کارگیری فناوری روز دنیا تضمین کننده  کرامت انسانی شهروندان تهرانی است.

اعتراض شورای عالی ترافیک به راه‌اندازی اتوبوس‌های سریع السیربه دلیل ارائه نشدن مطالعات این طرح ازسوی شهرداری تهران  وبرخوردار نبودن این طرح  ازمصوبه شورای عالی ترافیک است.

این در حالی است که به گفته قالیباف طرح BRT  سه سال پیش و در زمان شهردار گذشته به تصویب شورای عالی ترافیک رسیده بود.

قالیباف گفت: ممکن است دلیل مخالفت  برخی ها با اتوبوس BRT به دلیل اشتباه گرفتن آن با اتوبوس‌های LRT (قطارسبک شهری) باشد.[جزئیات بیشتر]

خسرو دانشجو سخنگوی شورای اسلامی شهرتهران نیز پس از پایان سی و یکمین جلسه علنی این شورا که بدون حضور مستمع برگزارشد با حضور در جمع خبرنگاران در این باره گفت: طرح فعلی که در مسیر دپوی شرق تا آزادی در حال انجام است، BRT نیست، بلکه ساماندهی خطوط ویژه به منظورافزایش سرعت اتوبوس است.

دانشجو ادامه داد: بنابراین ساماندهی خط ویژه و ایستگاه‌ها یا نصب تابلوهای دیجیتالی برای اطلاع رسانی به مسافر درباره زمان رسیدن اتوبوس، نیازمند مصوبه شورای عالی ترافیک نیست.

وی ادامه داد: طرحی که هم اکنون در مسیر دپوی شرق تا آزادی در حال اجراست، از سال‌ها قبل مصوبه شورای عالی ترافیک را به عنوان خط ویژه دارا بوده است.

وی گفت: اجرای طرح BRT ازآن جا که نیازمند تجهیزات خاصی نظیرخرید اتوبوس‌های دو و سه کابینه از طریق دولت و وزارت کشوراست بنابراین نیازمند طی مراحل قانونی وکسب مجوزشورای عالی ترافیک است.

دانشجو با تأکید بر این که از هر طرحی که به توسعه حمل و نقل عمومی کمک کند و به نفع شهر باشد استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: مسئولان شهرداری باید هر چه سریع‌تر طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران را تحویل دهند، تا تکلیف کلیه سیستم‌های حمل ونقل همچون مونوریل، و... مشخص شود.

وی در ادامه به دستور جلسات شورای شهر تهران در سی و یکمین جلسه اشاره کرد و گفت: در این جلسه پس ازبررسی دو فوریت لایحه مساعدت به مالباختگان طرح ارکیده شهر ری ، اعضای شورای شهر تهران با این استدلال که شهردار تهران پاسخگوی اعمال خلاف قانون سایر ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور نیست با سلب دوفوریت آن  جهت بررسی بیشتر به کمیسیون‌های برنامه و بودجه وتوسعه و عمران ارائه شد.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به تخصیص 16 میلیارد تومان وام از سوی دولت به مالباختگان طرح ارکیده، گفت: این مبلغ به صورت وام از طریق بانک ملی در اختیار شهرداری قرار گرفته تا به مالباختگان اعطا شود، اما این رقم کافی نبوده و به همین دلیل شهرداری با ارائه لایحه یاد شده تقاضای مساعدت به این افراد را دارد.

کد خبر 29961

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز