سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

گروه شهری: شناسنامه فنی ساختمان به عنوان طرحی که ضرورت آن از 33 سال پیش مطرح شده بود

و از 2سال قبل کار تدوین و تصویب آن در شورای شهرتهران به پایان رسیده بود بالاخره در صحن علنی شورای شهر طی تفاهم نامه‌ای به امضای محمد سعیدی‌کیا وزیرمسکن وشهرسازی، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، محمدباقر قالیباف شهردارتهران ومحمد غرضی رئیس سازمان نظام مهندسی شهرتهران رسیدتا فصلی تازه در تاریخ ساخت و ساز کشور رقم بخورد.

به گزارش همشهری این توافق‌نامه به منظورتسهیل فرآیند اجرای آیین نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان موضوع محدوده عمل ونحوه اجرا وکنترل مقررات ملی ساختمان درساخت وسازها واجرای مرحله ای مبحث دوم مقررات ملی ساختمان به منظوربالابردن کیفیت ساخت وساز و  روان‌سازی‌ گردش کارصدورپروانه ساختمان منعقد شد.

سعیدی کیا وزیرمسکن وشهرسازی که برای نخستین باردرجلسات علنی شورای شهر شرکت کرده بود با قرارگرفتن پشت تریبون شورا طی سخنانی گفت: تا زمانی که وزارت مسکن، شهرداری تهران وسازمان نظام مهندسی به یک هویت مشترک فنی واجرایی دست پیدا نکنند کارکشوردرحوزه ساخت وسازسامان نخواهد گرفت.

وی مسئولیت وزارتخانه تحت امرخود را سیاست گذاری ونظارت عالیه براین سیاست‌ها درحوزه ساخت‌وساز دانست و ادامه داد: ‌شهرداری‌ها و در رأس آنها شهرداری تهران به عنوان الگوی تمام شهرهای کشورنقش مهمی درشکل‌دهی به شهردرقالب صدورمجوزونظارت برنحوه صدورمجوزها دارند.

مهدی چمران به عنوان رئیس شورای شهرتهران نیزطی سخنانی ابتدا با اشاره به این‌که ازابتدای سال تاکنون در شورای‌عالی شهرسازی 28 جلسه کاری به منظوربررسی وتصویب طرح جامع شهرتهران تشکیل وبادقت تمام جزئیات طرح رامورد بحث وبررسی مفصل قرارداده‌اند از زحمات وزیرمسکن و کلیه مسئولین شورای‌عالی شهرسازی قدردانی کرد و افزود:‌ طرح شناسنامه فنی حدود 2سال پیش، پس ازتصویب درشورای شهرتقدیم وزارت مسکن وشهرسازی شد. این طرح درحالی که هم اکنون دراکثرشهرهای کشور در حال اجراست اما درتهران به دلیل گستردگی ووجود برخی مشکلات متوقف ماندکه بالاخره پس ازبررسی‌ها و نشست‌های صمیمانه بین وزارت مسکن وسازمان نظام مهندسی با مدیریت شهری اصلاحات لازم اعمال و امروزدرقالب تفاهم‌نامه‌ای به امضای مسئولان رسید.

محمد غرضی رئیس سازمان نظام مهندسی نیزدرچهل وچهارمین جلسه علنی شورای شهرگفت : توسعه اجتماعی تنها درصورت تزریق فناوری در اداره امور میسر می‌شود.

بنا بر این گزارش محمدباقر قالیباف شهردارتهران نیزبه عنوان سخنران آخرجلسه شورای شهر از امضای تفاهم نامه مشترک بین مدیریت شهری با وزارت مسکن وسازمان نظام مهندسی به عنوان مسئولیت سنگینی به ویژه بردوش سازمان نظام مهندسی یاد وتاکید کرد: شهرداری تهران آماده ارائه هرگونه کمکی دراین باره است تا دیگرشاهد خسارات عظیمی که درزلزله رودبار، طبس، بویین‌زهرا، بم و... به اقتصاد ملی وسرمایه‌های انسانی این کشور تحمیل شد نباشیم.

شهردار تهران با اشاره به این واقعیت که مهندسان فعال درحوزه ساخت‌وسازحتی خانه خودشان رانیزبا حساسیت لازم نمی سازند، به این نتیجه رسید که ساخت‌وسازدرشهرها قبل ازاین‌که موضوعی فنی باشد ابعاد حقوقی وفرهنگی دارد.

به عنوان نمونه بعدحقوقی آن گرچه امروزبا امضای تفاهم نامه نظام مند شد اما بعد فرهنگی آن به‌نظرمی رسد مهم‌ترین مشکل ما باشد.قالیباف نهادینه شدن آیین نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی وتقویت کیفیت ساخت‌وسازها را درگرو توسعه فرهنگی دانست.

بزرگداشت مولانا در تهران

به گزارش همشهری دستورجلسه نخست شورای شهر اختصاص به بررسی 2فوریت الزام شهرداری تهران به حمایت ازبرنامه‌ها وفعالیت‌های ویژه سال مولانا داشت که با اکثریت آرا به تصویب رسید.

با توجه به این‌که امسال ازسوی سازمان علمی وفرهنگی یونسکوبه بزرگداشت مولوی اختصاص یافته شورای شهر، شهرداری تهران را به عنوان یکی ازسازمان‌های تاثیرگذاربرای اجرا و حمایت از فعالیت‌هایی که درپاسداشت این شاعر نامدار و بزرگ ایرانی صورت می‌گیرد موظف کرد تا با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط کارمطالعه، طراحی، ساخت ونصب پیکره مولوی دریکی از اماکن و فضاهای مناسب شهر تهران را دنبال کند.

بازپیرایی، بازسازی وارتقای کیفیت بصری وساماندهی میدان وخیابان کنونی مولوی متناسب با شأن وجایگاه مولوی، ایجاد باغ موزه، کتابخانه تخصصی و مرکزفرهنگی به نام مولوی با مشارکت انجمن‌ها و  گروه‌های مرتبط با مولوی‌پژوهی و مولوی شناسی، تقدیروحمایت ازهنرمندانی که درکارخلق آثاربرجسته درباره مولوی درتهران هستند،تبلیغات محیطی واجرای برنامه‌های ویژه فرهنگی-‌هنری مرتبط با پاسداشت مولوی وتشکیل دبیرخانه ای به منظورپیگیری مواردفوق درسازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران ازجمله موارد طرح الزام شهرداری تهران به حمایت ازبرنامه‌ها وفعالیت‌های ویژه سال مولوی است.

بنتون و باقی مسائل

در این گزارش آمده است: قالیباف در حاشیه چهل و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران در پاسخ به خبرنگاران صهیونیست خواندن «بنتون» به عنوان رئیس یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های عرضه لباس را رد کرد و گفت: اظهارنظرها پیرامون این مسئله درباره شهرداری تهران را ناشی از بداخلاقی‌هایی می‌دانم که به هر دلیلی در مجموعه حرکت‌هایی سیاسی کشور وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که اصل ماجرا توسط نهادهای رسمی دولتی تکذیب شده است ابراز امیدواری کرد که در آینده شاهد چنین بداخلاقی‌های سیاسی نباشیم ضمن این‌که بنا ندارم دراین باره ازکسی شکایتی طرح کنم.

قالیباف دربخش دیگری ازسخنان خود با خبرنگاران با اشاره به این‌که در کل شهر تهران 5  ایستگاه سوخت‌گیری گاز وجود دارد که متاسفانه 2 تا 3 ایستگاه خراب است گفت:‌ برخی مشکلات در این زمینه مربوط به سایر نهادها و ارگان‌هاست، به طوری که اتوبوس‌های گازسوز شهرداری مجبورند روزانه ساعت‌ها در صف‌های طولانی برای سوخت‌گیری متوقف شوند.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: به دنبال ایجاد تنش در این بخش نیستم، زیرا ایجاد تنش در موضوعات ترافیک و حمل و نقل باعث ایجاد مشکل در خدمت‌رسانی به مردم می‌شود و در نهایت مردم متضرر می‌شوند.

وی افزود: مهر ماه امسال 6 هزار و 500 اتوبوس در تهران به کار گرفته شده؛ این در حالیست که همیشه 20 تا 25 درصد از ناوگان اتوبوسرانی به دلیل تعمیرات، اصلاحات، مشکلات فنی و تصادفات و همچنین سرویس‌های دوره‌ای متوقف هستند که این میزان، ‌اول مهر ماه به صفر نزدیک شد.

شهردار تهران درباره BRT نیز گفت: در حال حاضر هر اتوبوس BRT یک‌هزار و 200 نفر را جابه‌جا می‌کند و این امر بیانگر افزایش دو برابری ظرفیت اتوبوس‌ها بوده است.‍[بیشتر در همین ارتباط]

کد خبر 33621

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز